Sleipner93 Startet 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2014 Ja denne ferien starta bra ... Losser alt inn foran i baugen da jeg ligger i fortøyning med båten . En kanne med 4 liter har korken løsnet/sprettet av på og 4 liter parafin har lekkt ut framme oppå putene i baugen av båten og resterende har rennt ned i kjølen , jeg har kasta putene ut av båten på svaberget nå men jeg antar lukten aldri kommer til å forsvinne ?? Tips mottas med stor takk! Redd denne ferien blir ødelagt av dette . Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Ai :-( Grundig vask med mye såpe - viktig å få parafinen vekk før lukta "setter" seg i båten. Ved bruk av tilstrekkelige mengder såpe skal det være mulig å få skylt ut parafinen. Jeg ville vasket putene i vaskemaskin, flere ganger og med store mengder såpe - men, det er ikke helt risikofritt, det kan tenkes at det setter seg fast i vaskemaskinen, slik at klesvasken i flere uker fremover vil stinke parafin. Jeg har flere ganger brukt etanol (rødsprit) på dieselsøl med gode resultater - men da bruker jeg mye mer etanol enn mengden diesel som er blitt sølt. Fordelen med etanol fremfor zalo er at etanolen ikke trenger skylles vekk - å få vekk all zalo'en kan være et problem i seg selv. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Sleipner93 Svart 13.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Dette er helt ubegripelig men men det er helt selvforskyldt, heldigvis er det første dagen , vi setter kurs hjemover å bruker morgendagen på å lage ny treplate som putene ligger på vasker og vasker med zalo i kjølsvinet og skjærer til nye madrasser av skumgummi og tar strekklaken over... Rimelig deppa begge to her nå men vi får holde stemningen oppe og lære av våre feil Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Alt som går inn i vaskemaskinen vaskes med vanlig dose flytende vaskemiddel + dobbel dose tøymykner. Brukte denne metoden da jeg måtte vaske alt av tøy/stoff i heimen etter en brann. All røyklukt forsvant. Det som ikke går i vaskemaskinen (større puter/madrasser) vaskes manuelt i et større kar. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Grufolf Svart 13.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2014 Det finnes saneringsvæske man har på parafinsøl for å fjerne lukt. Brukes av saneringsfirmaer når de rydder etter søl. Ville tatt kontakt med et slikt firma og hørt med dem om hva de bruker. Har brukt noe sånnt hjemme i egen bolig etter et uhel en gang. Fjernet all lukt permanent. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.