Jump to content

Hvor mye skal det blåse, før dere ikke reiser ut med båten?

Gomlers

Recommended Posts

Jeg tenker først og fremst på motorbåteiere som dere med f.eks. snekker, daycruisere og cabincruisere.

Seilbåter også selvfølgelig, men jeg vil tro vind spiller en litt annen rolle for dere som seiler, enn for oss som vil ut på en øy eller tøffe rundt i skjærgården.

Selv er jeg hittil mest vant med skjærgårdsjeep, og da har det stort sett vært uaktuelt ved 6-7 m/s. Blir fort utrivelig i en liten båt...

Vindstyrken alene avgjør ikke planene våre i særlig grad. Alt er avhengig av sted, forhold og vind/ bølgeretning og hvem som er med og hvor mye det "brenner". Beskyttet område med 20 m/sek kan være mindre dramatisk enn et utsatt sted som rakke eller lista med 10-12 m/sek fra feil retning og strøm mot sjø.

Mvh. SAP

Kommer nok veldig an på båten vil jeg tro.

Selv drar vi bare ut med båten når det er finvær, helst litt sol også. Er det meldt mer enn ca 5 m/s vind så drar vi enkelt og greit ikke ut.

Ikke at vi ikke tør eller føler oss ukomfortable men det blir ikke samme kosen for å si det sånn.

Verste vinden jeg har vært ute i var vel ca 12 m/s. Det var ikke meldt noe særlig vind, så ble overrasket av den og det er jo sånt man må være forberedt på kan skje. Gikk helt greit det mens vi var ute, båten oppfører seg veldig fint i sjøen under fart.

Utfordringen var å få den helskinnet inn i den trange båthavna igjen, det var en interessant affære da båten lett blir fanget av vinden og har ikke baug thruster.

Ble litt sånn "sikt på den billigste båten" :lol:

Da skjønner jeg Bitteliten :wink: Med motorkraft nok og stor båt blir man jo litt mer rustet mot naturen..

sap_2000 - Det har du nok helt rett i... Men jeg tenkte på situasjoner hvor man sitter hjemme en morgen, og så vurderer om man skal ta seg en tur på vannet. Det er jo ikke så lett å vite hvordan sjøen beveger seg på forskjellige plasser før man er der, men litt forutsigbart er det jo om trærne i hagen står å svaier liksom :)

Fjord725SE - ja, hehe.. (bare ikke si det til eieren av den billigste båten på brygga deres) Vi er også sånne som setter kosen først, og da skal det ikke være spesielt mye vind. Nå har vi jo akkurat kjøpt oss en snekke som er litt større enn en skjærgårdsjeep, så kanskje komfortgrensen vår endrer seg i litt i allefall.

Tøffeste jeg har vært ute i med egen båt er foreløpig 8-9 m/s. Rett i mot og skrått forfra var det gjentatte luftige svev i 20-24 knop. Utfordringen var nok ikke vindstyrken, men at sjøen var rotete, skarp og vanskelig å beregne. Ikke spesielt høy sjø egentlig (3 meter?). Selv den mykeste V-bunn båt på 27 fot (Marex 270 Estremo) blir hard til slutt om man går i hastigheter over 20 knop og båten noenganger lander "skjevt". Om vi lå på tomgang for å lese kart kunne enkelte bølger gå over dekk og få fart over vindskjerm og skylle opp i båten. Dette var utenfor Verdens Ende, forbi Svenner, Rakke og Tvistein. Også veldig rotete ved Langesund.

Jeg satt med følelsen av at komfortgrensen går omtrent der i planefart, men vi kunne nok greid mye mer om vi gikk ned i halvplan. Over dette må man ha mer tyngde og størrelse på båten og uansett regne med sjøsprut... :)

Innenskjærs har jeg kjørt i over 20 m/s, det kan bli meget skarpe bølger innaskjærs også. Ibiza 20 tålte det fint.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Det afhænger som tidligere sagt mere af bølgerne end af vinden.

Det meste jeg har vært ude i var 17 m/s men da var jeg i læ af en kyst og bølgerne var intet problem. Søen bliver jo bare næsten pisket flad i disse situationer. Men tillægningen, derimod...

Kommer vinden omvendt fra fx vest og jeg skal op langs Svenskekysten i ubeskyttet farvand, så bliver søerne ofte ubehagelige (for mig og især besætningen) allerede omkring 7-8 m/s.

Og har vinden fx i et par dage været i vest med 10-12 m/s men lægger sig til fx 5, så kan søerne stadig være så ubehagelige i lang tid efter at jeg ikke går ud.

Endelig har retningen jo også betydning. Jeg har det generelt bedst med søer der kommer agten for tværs. Kommer de lige forfra synes jeg det bliver for stressende med manglende udsyn mm.

For nylig fik jeg mulighed for at komme en tur ud med lodsbåden i Østersøen udenfor. Bornholm og der var det 12 meter og pæne søer da vi gav den med 19 knob mod en russisk gastanker. Det meste af tiden var udsynet som på billedet fra turen herunder, men det lod ikke til at genere bådføreren...jeg lærte lidt om sejlads i hårdt vejr ved den lejlighed.

bilde

I læ af tankeren:

bilde

MajorAndy: Ser at det er store variasjoner i forhold til forhold og at mer enn vind "der og da" spiller inn. Takk for fin gjennomgang, og stilige bilder!!

Bildene vekker faktisk frem minner fra tidligere da jeg jobbet som matros, både på en cruisebåt og på en stor nordsjø-tanker (Knock Sallie). Mener denne siste var ca. 240.000 tonn, fullastet.

På en tur over "dammen" hadde vi et par timer rundt 13-14 meter bølger på utsiden av Philadelphia, og jeg husker vannsprøyten fra baugen slo mot bruvinduene... det var villt! Båten var jo ca. 270 meter lang.

Og med cruisebåten hadde vi mange turer/returer Boston - Bermuda, og mot slutten av høsten (tror det var oktober), så begynte jo de tropiske stormene og komme - den siste turen ned til Bermuda fikk vi da 2 kategori 1 hurricanes i kursen vår, og vi passerte gjennom begge. Det var IKKE så festlig. Den ene natten våknet jeg av å bli kastet ut av køya :p

Jeg lærte litt om sjø og vind da..

Heldigvis har jeg tålmodighet nok til å ikke reise ut i sånt vær med vår 24 fots snekke :giggle:

Det værste jeg har vært med på i egen båt var over 18m/s mens jeg gikk ut av Isfjorden for å komme meg opp Forlandsundet på vei til Ny-Ålesund. Det var i en Skibsplast 675 HT. Det hadde nok ikke vært mulig om ikke det var relativt lange (om enn høye) bølger. Mesteparten av tiden kumme jeg gå i plan, men måtte ned i halvplan når det sto på som verst.

Forholdene lå innenfor det jeg bedømte var forsvarlig med tanke på båt og fører, men jeg vurderte alle alternativer fortløpende og hadde "nødutganger" og måter å søke tryggere forhold mesteparten av tiden.

Men det skal innrømmes at jeg ikke nok ikke hadde begitt meg ut på den turen om jeg hadde vert klar over forholdene...

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Har hvert over 20, hvor mange vet jeg ikke en hadde da båten på fastfortøying og største problemet var åno prammen ut til båten som lå i en godt beskyttet havn, utpå fikk eg bølgene bakfra og det var tort sett bare å prøve åvpasse farten etter bølgene som hadde enkelte svært dype daler. Sett i ettertid var nok ikke denne ferden av de lureste, ikke at jeg følte meg utrygg på båt. Motor derimot var jeg mer skeptisk til. Den turen var et engangstilfelle da jeg "måtte" hjem. Grensen går nok rundt 12-15

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Guest Avmønstret#

24 m/s i kastene på flatt vann i a-jolle. Blåste nummeret ut av seilet og ramla til slutt ut av jolla :-D Helt uhåndterbart. Tippet over 15 på seilbrett, bare gøy.

I snekka la vi ut i ca maks 10, også på åpne strekk som Rakke. I seilbåten vet jeg ikke helt, en kuling når en ikke må krysse bør jo gå greit. Ungene liker mye krenging og trøkk for seil.

Som fersk landkrabbe satte jeg en grense for meg selv på 10 m/s, da jeg syntes det hørtes veldig mye ut.

Etter å ha hatt endel turer bak meg synes jeg at det fremdeles høres ganske greit ut som en grense. Men det betyr mye under hvilke forhold, og kanskje aller mest fra hvilken retning vinden kommer.

Nidelven (og de fleste snekker såvidt jeg har skjønt) ruller veldig lett når bølgene kommer fra siden. Det skal ikke mye til! Men får den bølgene forfra synes jeg, med min erfaring, at den skjærer veldig lett gjennom bølgene og tar sjøen veldig fint. Jeg har også opplevd å få ganske store bølger akter, og det var også en litt pussig opplevelse, jeg følte liksom at jeg fløy avgårde...

Jeg vet ikke i hvor store bølger/mye vind jeg har vært ute i, da jeg ikke har noe måleutstyr for slikt, men ut i fra beskrivelsene av bølgehøyder og vindstyrker som jeg har lest meg til, vil jeg tippe at jeg har vært ute i rundt 7-8 m/s, ikke noe særlig mer. Og jeg hadde ikke noe problemer med å manøvrere båten av den grunn. Jeg er også sjøsterk og liker litt bølger, men når jeg har en snekke så er det jo kosen som er viktigst, og i den sterkeste vinden jeg har vært ute i var det ikke veldig mye kos, men mer litt spennende og utfordrende ettersom jeg synes det var interessant å oppleve hvordan båten oppførte seg og hva jeg kunne gjøre. Og i disse tilfellene fant jeg ut at det var best å krysse over fjorden litt på tvers, slik at jeg ikke fikk bølgene fra siden.

Ellers vil jeg nevne at min erfaring med vindstyrkevarslene til Yr og Storm ikke akkurat er gode. Jeg opplever at Yr konstant varsler mer vind enn det egentlig er, mens Storm er litt mer forsiktig. Jeg går derfor alltid ut i fra at det riktige er en mellomting. Jeg går ikke ut på sjøen i utgangspunktet hvis det blåser mer enn 5-6 m/s, men jeg stoler mer på å ta en tur ned i båthavna og se selv. Det er alltid et eller annet å gjøre i båten, så det er aldri bortkastet tid. Og jeg har også funnet ut at selv om det ikke ser så ille ut der jeg står ved brygga, så er det gjerne litt dårligere enn jeg tror når jeg først har dratt ut...

At det ikke er speilblankt eller sol bekymrer meg lite. Jeg drar gjerne ut i regnvær og litt vind, men jeg ser som sagt litt an.

Redigert av Pequod (see edit history)

Bildene vekker faktisk frem minner fra tidligere da jeg jobbet som matros, både på en cruisebåt og på en stor nordsjø-tanker (Knock Sallie).

"Knock Sallie", Nå "Sallie Knutsen" har jeg assistert til kai mange ganger. Blant annet inn til Mongstad. Hun var i sin tid verdens største bøyelaster og Hun ruver fortsatt godt med en bredde på over 50 mtr

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Jeg har fått oppleve norskekysten med MTB fra sin værste side, spessielt på Finnmarkskysten på vinteren. Det var utrolig heftig og lit skremmende når hele strukturen i båten rista og vibrerte og bunnslagene kjendtes helt akterut. Utenkelig å bevege seg på dekk eller fremme i forpiggen. Vindstyrke alene trenger ikke bety alt, men retninger bunnforhold strømforhold gammelsjø og hvor man er hen i stormsenteret har mye å si. Det kan være masse vind inni fjorder med fallvinder og sjørokk uten at bølgene er noe spessielt store. Ute i havet kan det være lite vind men store bølger i flere dager med gammelsjø fra stormer som har vært! det kan da danne seg bølger oppå dønningene i tillegg som kan gjøre det ganske rotete.

I lystbåt er jeg kun ute når det er finvær. Her på trøndelagskysten er det som regel kraftig solgangsbris når det er finvær, som lager ubehagelige krappe bølger som bryter i Trondheimsleia. inne blandt småfjorder holmer øyer og skjær kan det likevel være ganske stille men lit drift i sjøen da. Vindretning har som regel mye å si. Sør-øst lager skjelden noe store bølger. men vestavind og nordavind i Trondheimsleia er det ubehagelig for mindre båter i 10sm. De store fjordene våre er også lit lumske når det blåser opp og får voldsomt lange drag samt ganske sterke strømmer. Har bl.annet krysset Hemnefjorden da det blåste opp sikkelig med medfølgende torden lyn og styrttregn. Det ble nok lit i meste laget for samboer og sønn rent komfortmessig. oppleves også værre når man ikke har noen sikt. Vet ikke hvor mange sekundmeter det var da, men det var ihvertfal ingen andre båter i fjorden, men vi måtte hjem på jobb uansett dagen etter! Båten takla det jo bra men det oppleves ukomfortabelt for landkrabber og folk med lite erfaring på sjøen.

bilde

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Før jeg fikk seilbåt satte jeg en grense på 10 m/s. Spesielt når jeg hadde åpen båt, da ble man fort våt dersom det var en del bølger.

Første sommeren jeg hadde seilbåt var jeg ute en tur i passe fin vind, det var kanskje tur nummer 6 og jeg var alene i båten. Seiling var noe jeg drev å lærte meg og jeg må vel si at jeg hadde lite peiling. Plutselig ble det blikk stille og jeg ble liggende og drive. Som en spøk i hodet tenkte jeg at dette var sikkert slik stille før stormen som man hører om. Men før jeg viste ordet av det ser jeg en svart vegg komme mot meg. I et lite øyeblikk av fornuft tar jeg på meg overlevelsesdrakten, det er alt jeg rekker før fronten treffer. Jeg har fulle seil og setter baugen mot være for å reve seilene. Men det går ikke i det hele tatt, før jeg kommer fram til masta vrir båten seg og båten krenger noe voldsomt. Bommen stikker ned i vannet, så jeg regner at det var ca 45 grader. Jeg prøver tre ganger med samme resultat, og skjønner at autopiloten har tatt kvelden og det er bare å ri det man kan. Dagen før hadde jeg vært på nett og lest om rigg, og fått forståelse for at jeg hadde en brøkdelsrigg og at man kunne bøye masta i dårlig vær. Jeg bøyde masta det jeg kunne og strammet seilene.

Må si at læringskurven var ganske bratt. Jeg stakk en vindmåler ut av cockpit og den viste 22 m/s. Båten var en liten 22 fots columbie 66, juhu. Etter en liten stund hadde jeg god kontroll og håndterte det ganske bra. Ble det for ille var det bare å stikke bauen opp mot vindøyet litt og alt roet seg. Det var ikke spesielt høye bølger og det gjorde det ganske greit. Hele greia gjorde at jeg ble mye tryggere på hva båten kunne klare. I ettertid har jeg vært ute i verre vær og bølger som slo over båten. I dag er 10 m/s det vi regner som behagelig og moro.

Midtpinne: Respekt! Jeg gjorde noe av det samme med min nyanskafne Maxi 77. Ut i pent vær for fulle seil, og så kom blæsten. Dro av nesten alle seilsleidene ned langs masta i første skikkelige kast - hørte bare "knekk, knekk, knekk" i AK47-tempo etter hvert som de gikk. Det lettet trykket, og etter det hadde vi ingen problemer når sleidene var byttet.

Etter hvert oppdager man at en båt i god stand tåler mer enn mannskapet, og da hever man terskelen...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...