Bårdp Startet 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2014 Kjøpte meg nettopp en Arvor 215 med en Volkswagen marinemotor på 100HK. Båt og motor er fra 2005 og kun kjørt 170t. Men etter sjøsetting viser det seg at motoren ikke går som den skal. Den startet men når jeg ga på gikk den først opp til 3000 RPM så faller den til 2000 RPM og glødelampen begynner å blinke. Når jeg nå starter motoren begynner glødelampen å blinke etter noen minutter. Noen som har noen ide om hva som er galt. og hvor kan en få hjelp med en slik motor? Sitér dette innlegget Link to post
Frode NeergÃ¥rd Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Blinkende glødelampe, om det er likt som på bilmotorene, sier at det er registert feil som ligger i systemet. Vw marine er nå overtatt av Cummins MerCruiser Diesel. http://www.volkswagen-antriebssysteme.com/en/produkte/marinemotoren.html Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Det ligger en del tråder her på forumet om vw marinemotorer. Virker ikke som de er på høyde med Yanmar Volvo og Mercruiser kvalitetsmessig. Søk lit på forumet her så finner du nok kansje noen svar Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bårdp Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Sendte en meil til Cummins Norge men de ville ikke ha noe med denne motoren å gjøre, fikk beskjed om at det er MerCruiser som håndterer disse motorene. Hvem er importør av MerCruiser da? Får prøve å sjekke registerreimen i første omgang. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Ikke overasket over det svaret! makan til useriøs brangsje som båtbrangsjen finnes vel ikke..Her er det om å gjort å gjøre rask profitt på et tylsynelatene dyrt og bra produkt! desverre! Men heldigvis finnes det jo en og annen som prøver å yte service til kunder også da! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
rogeri Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Hei! Mye som tyder på at du har et mindre problem med turboen din. Ved mye tomgangskjøring vil turboen kokse seg og problemet du beskriver vil oppstå. Den 5 sylindrede utgaven har såkalt "variabel turbo" og her er turboskovlene bevegelige alt etter turbotrykk og behov for luft. Dette blir igjen regulert av en vakumklokke, men med sot i mekanismen vil de bevegelige delene bli trege og turboen fungerer ikke slik den skal og enginelampen lyser og motoren går i limp modus. Jeg ville prøvd med en turborens eller dertil egnet dieselforbedrer (Forte e.l) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Nå begynner jo glødelampen å blinke etter noen minutter om motoren bare går på tomgang, skulle vel ikke tro at en turbofeil skulle komme når motoren ikke er belastet. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Regner med ECU må nullstilles etter at problemet evnt. er løst! Jeg ville fått avlest den feilkoden som blir gitt via diagnosekontakten. Sånn for sikkerhets skyld! Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Lettere sakt en jort. En må vel ha spesialutstyr for slikt. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Dette utstyret får du kjøpt hvor som helst for en rimelig penge. (Biltema bla.) Sitér dette innlegget Link to post
JWi Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Det er vel OBDII (OBD2) -plugg på denne siden det ble standard fra 1996- (på bil ihvertfall)... Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Er det en slik enhet en skal bruke? http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Feilkodeleser-VAG-151361/ Sitér dette innlegget Link to post
GEHU Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Det høres garantert ut som om du har et turboproblem. Jeg jobbet tidligere hos båtverksted med agentur på vw marine og dette var et velkjent problem På Arvor båtene.skiftet en hel haug med turboer på disse da de blir kjørt på for lite turtall. Sto samme motorene i en del Skipsplaster Med drev og disse hadde ikke dette problemet. Vi prøvde og rense flere turboer uten videre hell.som regel satt regulerings akslingen skikkelig Fast. På den positive siden er det jo veldig enkelt og bytte turbo på disse båtene da! Tror jeg skiftet disse på under timen ! Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 (redigert) Synes det er rart at ikke disse lar seg rense?Med all verden oppløsningsmidler og lurium på boks, må det være vel mulig å løse opp i det som er kokset?En ny turbo til disse koster jo "flesk", men fra forhandlernivå var det kanskje formålstjenlig å bytte?Har forresten lagt inn en tråd om en som var adskillig mer "uheldig" med samme type motor i en Arvor Quicksilver 700 Weekend.Her hadde forreste råden kommet ut gjennom blokken. (veivslipp). https://baatplassen.no/i/topic/111609-totalhavari-paa-cmd-150-5-tdi/ Hvilket inntrykk hadde du ellers av disse motorene, GEHU? Redigert 14.Juli.2014 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 (redigert) Sendte en meil til Cummins Norge men de ville ikke ha noe med denne motoren å gjøre Det stemmer nok bra, forsøk å kontakte Brunswick Marine Norge i stedet. For rens, service eller bytteturbo, ville jeg tatt en telefon til Turboservice Redigert 14.Juli.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Er det en slik enhet en skal bruke? Jeg mener det er en slik du skal bruke! Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Snakket med en som mente en kunne nullstille feilkoder fra instrumentpanelet med å trykke på noen knapper. Noen som har kjennskap til dette? Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Det går sikkert..uten at jeg vet kombinasjonen av knapper som skal trykkes. Det står kanskje i motormanualen? Det nytter imidlertid ikke å nullstille FØR problemet er løst! Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 V.A.G bruker vel egen software, og jeg innbiller meg at du trenger en VAG-1552 eller lignende (har vel kommet nyere modeller) for å lese av og slette feilkodene. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Vel den dingsten fra Biltema virket jo forsåvit men den feilkoden som kom opp sto ikke i lista som var med. Kode 17563 kan jo slette den men hadde vært greit å vite hva den betydde. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 (redigert) OBD kodene er vel standardiserte, slik at det er vel bare å slå opp koden 17563/P1155/004437 - Manifold Abs.Pressure Sensor (G71): Circ. Short to B+ Som betyr at det er dårlig kontakt i MAP sensoren din, eller sensoren er defekt. Redigert 14.Juli.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GEHU Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Du kanbruke wag com som er samme program som til bil! Vi hadde diagnose system lev av vw marine men softwaren var samme som for bil, Jeg brukte det på bil og båt om hverandre. Når det gjelder disse motorene var jeg mest borti v6 på265hk da vi solgte og innstallerte noen slike. Disse motorene har vært veldig bra og stabile. De små motorene var det mest tull med ,spesielt på de montert i type arvor båter som gikk mest på sakte. Sitér dette innlegget Link to post
GEHU Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Få tak i vag com programmet til en laptop og en kabel. På disse motorene er det akkurat samme som til bil. Dette er fra før mercruiser hadde noe som helst med dette og gjøre! Så at de ikke vil ha noe med disse og gjøre er vel ganske forståelig... Sitér dette innlegget Link to post
GEHU Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Har desverre mer tro på at den trykksensor feilen er en følgefeil av at ldetrykket ikke er som det skal ihht Regulering,men det hadde jo vært såre enkelt hvis det kun er en sensor som er defekt. :) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Ikke gott å si. Får en ny turbo i kveld, hvor jeg skal få tak i en ny sensor aner jeg ikke. Staget mellom trykklokken og turboen sitter nå bom fast på den turboen som står på motoren nå så den er sikkert ikke helt bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.