Jump to content

Volkswagen Marine 100hk, turtall faller og glødelampe blinker

Bårdp

Recommended Posts

Kjøpte meg nettopp en Arvor 215 med en Volkswagen marinemotor på 100HK. Båt og motor er fra 2005 og kun kjørt 170t. Men etter sjøsetting viser det seg at motoren ikke går som den skal. Den startet men når jeg ga på gikk den først opp til 3000 RPM så faller den til 2000 RPM og glødelampen begynner å blinke. Når jeg nå starter motoren begynner glødelampen å blinke etter noen minutter.

Noen som har noen ide om hva som er galt. og hvor kan en få hjelp med en slik motor?

Ikke overasket over det svaret! makan til useriøs brangsje som båtbrangsjen finnes vel ikke..Her er det om å gjort å gjøre rask profitt på et tylsynelatene dyrt og bra produkt! desverre! Men heldigvis finnes det jo en og annen som prøver å yte service til kunder også da!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hei!

Mye som tyder på at du har et mindre problem med turboen din.

Ved mye tomgangskjøring vil turboen kokse seg og problemet du beskriver vil oppstå.

Den 5 sylindrede utgaven har såkalt "variabel turbo" og her er turboskovlene bevegelige alt etter turbotrykk og behov for luft.

Dette blir igjen regulert av en vakumklokke, men med sot i mekanismen vil de bevegelige delene bli trege og turboen fungerer ikke slik den skal og enginelampen lyser og motoren går i limp modus.

Jeg ville prøvd med en turborens eller dertil egnet dieselforbedrer (Forte e.l)

Det høres garantert ut som om du har et turboproblem.

Jeg jobbet tidligere hos båtverksted med agentur på vw marine og dette var et velkjent problem

På Arvor båtene.skiftet en hel haug med turboer på disse da de blir kjørt på for lite turtall.

Sto samme motorene i en del Skipsplaster Med drev og disse hadde ikke dette problemet.

Vi prøvde og rense flere turboer uten videre hell.som regel satt regulerings akslingen skikkelig

Fast.

På den positive siden er det jo veldig enkelt og bytte turbo på disse båtene da!

Tror jeg skiftet disse på under timen !

Synes det er rart at ikke disse lar seg rense?
Med all verden oppløsningsmidler og lurium på boks, må det være vel mulig å løse opp i det som er kokset?
En ny turbo til disse koster jo "flesk", men fra forhandlernivå var det kanskje formålstjenlig å bytte?
Har forresten lagt inn en tråd om en som var adskillig mer "uheldig" med samme type motor i en Arvor Quicksilver 700 Weekend.
Her hadde forreste råden kommet ut gjennom blokken. (veivslipp).

https://baatplassen.no/i/topic/111609-totalhavari-paa-cmd-150-5-tdi/

Hvilket inntrykk hadde du ellers av disse motorene, GEHU?

Redigert av rogeri (see edit history)

Du kanbruke wag com som er samme program som til bil!

Vi hadde diagnose system lev av vw marine men softwaren var samme som for bil,

Jeg brukte det på bil og båt om hverandre.

Når det gjelder disse motorene var jeg mest borti v6 på265hk da vi solgte og innstallerte noen slike.

Disse motorene har vært veldig bra og stabile.

De små motorene var det mest tull med ,spesielt på de montert i type arvor båter som gikk mest på sakte.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...