Jump to content

Hvilken daycruiser med dieselmotor er å anbefale?

Merlis

Recommended Posts

Hei!

Som emnetittelen sier er jeg ute etter en daycruiser i størrelsen 21-23 fot. Vi skal ikke kjøpe båt før neste sesong, men jeg har begynt å forberede meg litt :)

Nidelv 28'en som vi hadde i fjor ble solgt da behovet endret seg. Vi ønsker nå en daycruiser vi kan komme raskt fra sted til sted med.

Båtene vi synes er aktuelle er:

- Askeladden Beetle med Mercruiser Cummins QSD 150 hk

- Uttern D66 med samme motor som nevnt over

- Askeladden C6 med 1,7 mercruiser 120 hk

- Ibiza 21 weekender med 120 hk mercruiser eller 150 QSD

Jeg vet det er mange som ikke er helt for daycruisere med dieselmotor/innenbordsmotor, men vi synes dette passer vårt formål bra da diesel er en del rimeligere på sjøen enn bensin (hvertfall foreløpig).

Det er mange båter vi synes er fine, men synes valget er vanskelig da vi ønsker en båt som er god i sjøen, få så mye båt som mulig for pengene og best mulig plass.

Prisen vi tenker å legge i båt er mellom 250.000,- og 350.000,-.

Min mor og far har i dag en Askeladden C6 med 120 hk mercruiser fra 2009 som er en veldig god båt. Det eneste jeg har å sette fingeren på når det kommer til denne båten er at jeg synes den kunne tatt sjøen bedre. Jeg synes den slår en del med en gang det blir litt sjø. Det er mulig det er meg det er noe galt med, men kunne tenkt meg en båt som er god i litt sjø da det dessverre er mest av dette i Norge.

Jeg setter pris på hjelp og erfaringer.

Skibsplast 660 finnes jo.. Romslig kabin og grei uteplass..

Ellers bør du se på de og ta den du liker best. Vi falt for skibsplast 655 pga den romslige kabinen.

Men misunner de med Nordkapp/ Ibiza osv med litt bedre uteplass iblant..

http://www.finn.no/49888664

Større motor, nyere penere og dyrere http://www.finn.no/49638460

Øk budsjett og prut litt så kan denne også være aktuell.. http://www.finn.no/49142878

Stor motor! http://www.finn.no/48858899

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Sett på GP700SE? Flott 23 foter. Halvplaner med strak aksel. Marsjer fint i 18 til 20 knop m/ 160 hk VP. Broren min kjøpte en for 2 år siden, trodde den var veldig traust, men ble veldig positivt overrasket. Også er det norsk kvalitet! ;-)

Takk for svar og hjelp i denne tråden! :smiley:

Worry II: Det må ikke være Mercruiser, det er kun at de båtene vi har sett på har Mercruiser. VP er absolutt ikke uaktuelt da jeg hadde dette i Nidelv 28 og var svært fornøyd!

Nidelv 690 er tatt med i vurderingen!

strawberry: Nidelv 725 er veldig fine båter, men de ligger dessverre noe over budsjettet vårt denne gangen da vi har kjøpt ny bolig og må prioritere litt annerledes.

glalaks: Skibsplast er absolutt flotte kvalitetsbåter som i hver test får bra tilbakemeldinger, det jeg synes er negativt med dem er som du nevner uteplassen. Vi skal kun bruke båten til dagsturer og trenger derfor ikke den største cabinen.

trainman: GP700SE er også veldig fine båter, romslige til å ikke være større enn de er! Her blir også prisen tøyd litt i lengste laget.

Seasu: Nidelv 730 Holiday er også fine båter, men synes de fort blir gamle og dyre. Jeg vet hvordan byggekvaliteten til Nidelv er, men kunne tenkt meg noe nyere.

Lingefan: Har tittet mye på Windy 7500 og 7800 da jeg også synes dette er flotte båter! Det eneste minuset her er at det er veldig få til salgs og at de stort sett er med bensinmotor.

Det kan hende vi venter enda et år med båtkjøp for da å kunne legge litt mer penger på bordet når ting har roet seg rundt boliginnkjøp osv. Men utålmodig som jeg er tror jeg nok ikke jeg klarer enda en sommer uten båt :giggle:

Synes schaefer er flotte båter jeg. Vurderer det sterkt sel. Når det blir et Evt båtbytte.

Stor uteplass og enorm badeplatform. Veldig fin pris også på den der.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Noen som har erfaring med Schaefer båtene? Ser at Schaefer 260 som ser ut som en fin båt ikke er så galt priset?

De har jo VP D3 motor og ser ut som har en grei uteplass med gode løsninger osv. Men kvaliteten til båtene kjenner jeg ikke til.

Jobbet tidligere litt for Volvo Penta og husker en gang at eg skulle ta service på en slik båt med samme motor. Denne båten var veldig vanskelig å få i plan uten å vere aktiv med trim på flaps og drev, så etter min meining så er denne båten undermotorisert. Burde stått minst D4 motor i desse, så eg anbefaler at du ser på noe annet.

Worry II: Jeg tror faktisk valget har falt på Nidelv 690! Jeg har tidligere hatt Nidelv 24 og Nidelv 28 og kunne vel egentlig ikke vært mer fornøyd med kvaliteten på båtene. Nidelv 690 ligger litt over budsjettet vi hadde tenkt til å legge oss på dersom man skal ha en pen utgave med det riktige utstyret, men velger å tro at vi denne gangen skal beholde båten noen år og sånn sett får litt glede av den.

Det jeg er mest spent på er sjøegenskapene på denne. Det er jo en stor daycruiser som veier ca 1700-1800 kg (?) etter hva jeg har klart å spore og bør sånn sett være stabil og fin i sjøen. Har også hørt at støydempingen fra motor osv er veldig bra på disse båtene, noe som er behagelig ved lengre turer.

glalaks: Synes selv at Schaefer båtene er veldig fine og se på, samtidig som de har stor og fin uteplass med gigantisk badeplattform! Det eneste jeg er skeptisk til på disse båtene er verditap sett over flere år da de enda er noe "ukjente" på markedet. Tror sånn sett at et nordisk båtmerke kanskje holder seg bedre i pris på sikt. Det positive med dem er som nevnt design, plass, nyere båt, nyere motor og svært prisgunstige i forhold til modell og størrelse!

bellen: Takk for tipset! Det er slitsomt å måtte trimme drev og flaps hele tiden for å få båten opp av vannet.. Jeg kan skjønne at en 190 hk kan være litt i minste laget i en såpass "stor" båt.

Det positive med Nidelv 690 Sport er at den har separat rom til doen som kan være greit om man er flere i båten og trangen blir stor, det er kjøleskap, kokeapparat, vask med kaldt og varmt vann, romslig solseng, driftsikker motor (VP KAD32), fint design, norsk kvalitet og "romslig" cabin (går hvertfall ann å ta en natt eller to for 2 personer).

Alle disse tingene, pluss at jeg gjerne kunne tenkt meg Nidelv igjen tror jeg har bidratt til at valget faller på Nidelv 690.

Om noen kjenner til noen svakheter eller noe man bør se etter på visning av en slik båt setter jeg stor pris på hjelp og tilbakemeldinger på dette!

Synes Askeladden Z7 er noe av det stiligste i dette segmentet! den er greit priset og har likevel det gamle trauste Askeladdenkvaliteten, samt en hel del smarte detaljer. Noen fullverdig weekender er den vel kansje ikke.

Nidelv 690 er også en veldig flott båt, men synes designet begynner å bli lit gammelmodig, men dog tidløst

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=47681348&reference=2014/4/vertical-4/06/8/476/813/48_1827603648.jpg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Nidelv 690 er en veldig fin båt. Men den er litt flatere i bunnen enn Nidelv 725 tror jeg. Sistnevnte er veldig lik Windy 25 Mirage (tror det er ca samme skrog bare 24 fot uten at Windy vil innrømme det).

Prøvekjør de du vurderer i krapp sjø før du slår til, det er mye lurere føre var.

Men da er du i prisklasse hvor du kan kjøpe en Marex Estremo (anbefales veldig). Tyngre og bedre i sjøen og stiligere etter min mening :) har jo en selv. Overlegent godt skrog!

Ser nå at maksprisen deres er ca 350'.

Om du velger 690 bør du finne en med dieselmotor over 230hk (kad44?). Har en kamerat med en slik og det er riktig motor. Da gjør den omtrent 40 knop og marsjer fint i 27-30.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

-morten-: Askeladden Z7 er absolutt en stilig båt, men den må ha det hvite skroget. Da er man fort oppe i en prisklasse på 400 +.

Lingefan: Nidelv 725 er en veldig sprek båt, det er også Windy 25 Mirage! Men dette er også båter som ligger godt over budsjettet vårt for denne gang :(

Det er absolutt smart å testkjøre de aktuelle båtene i litt krapp sjø før man velger. Etter hva jeg har hørt og lest i tester osv skal Nidelv 690 være en veldig god båt i krapp sjø. Men, det kan jo hende jeg blir skuffet når jeg tester den selv?

Marex Estremo er en fantastisk båt! Jeg vet om en som har denne og er strålende fornøyd og ikke får fullrost den nok, men denne er også godt over budsjettet vårt dessverre..

Samboeren min går for tiden på skole for å få en utdannelse innen økonomi.. Derfor er budsjettet litt trangt for tiden. Det er jeg som da må stå for biler, bolig og båt. Hun er selvfølgelig med på å betale, men det begrenser seg hva man kan få i lån når jeg står på lånene alene.

Bare husk å tenke på at den skal selges igjen! :-) Man glemmer av og til det ved kjøp og går enten på et tap eller får problemer med salg. Da strykes umiddelbart Schaefer for min del. Nidelv, Ibiza, Askeladden osv er jo svært kurante merker med gode løsninger i ettermarkedet. Gå for disse. Synes at flere av de du selv lister i starten er bra utgangspunkt og hold deg til budsjettet, er mitt råd. Med tanke på servicekostnader og bruk, ville jeg også vurdert utenbords bensin. Totalt sett gir det enklere og rimeligere båthold i denne klassen, tror jeg.

mvh Bergen Dørk

Bergen dørk: Det er sant som du sier, ettermarkedet er svært viktig. Jeg har hatt en Draco, en Nidelv 24, en Nidelv 28 og alle disse har vært kurante å selge fordi folk kjenner til båtene. Nidelv har jeg vært svært fornøyd med. Byggekvalitet, detaljer, løsninger og design liker jeg veldig godt med Nidelv. Det er ikke spart på noe.

Vi har egentlig blitt enige om Nidelv 690 Sport og synes dette er en flott båt som passer perfekt til bruken vi kommer til å ha de første årene. Det er dyre båter med tanke på størrelse og alder, men er de godt holdt og servicer fulgt på motor og drev er jeg ikke redd for å kjøpe en Nidelv som har noen år på baken.

Jeg er enig i hva du sier med at en båt med utenbordsmotor er gunstigere å drifte med tanke på servicer osv, men jeg bruker båten en del og synes derfor at diesel er en grei ting på vannet. Bensinen på vannet er jo ikke akkurat rimelig.. :(

Men vi kommer til å prøve å holde oss innenfor budsjettet. Man får fine Nidelv 690 til ca 330-350.000 :thumbsup:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...