Jump to content

Håndholdt vindmåler - Anbefalinger ?


`MINA'

Recommended Posts

På min "kjekt å ha" ønskeliste står det nå håndholdt vindmåler. Er det noen med erfaringer / anbefalinger om de forskjellige typer som finnes på markedet her. Hva bør jeg ha ? hvilke bør jeg styre unna ? m.m.

 

I båten i dag er det en gammel type jeg føler ikke er helt til å stole på. Denne virker slik at man holder den opp med et lite hull mot vindrettningen. Luftstrømmen løfter deretter en liten røt plastskive oppover skalaen til den skal vise riktig vindstyrke. Denne skiva hanger seg her og der. Og derfor er målingene svært variable fra gang til gang. Frister derfor med en ny elektronisk duppeditt. ( er klar over mulighetene for å montere dette i masta, men det blir ikke gjordt nå når den allerede er reist. :wink: )

 

Gammel type :

Bilde

 

 

GeV

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Gev:

 

Jeg har ingen erfaring med håndholdt vindmåler, men har liten tro på at de kan brukes i seilbåt for å få vind informasjon når man seiler. Ville heller spart pengene og køpt et skikkelig vindinstrument senere.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig, jeg kjøpte en Silva Alba Windwatch for et par år siden. Den ble levert fort tilbake, fullstendig ubrukelig spør du meg.

 

Tror også at fastmontert er det eneste som duger.

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Har også tenkt på en slik vindmåler - det ville vært fint med synspunkter på de som er på markedet.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har en slik liten, moderne sak. Jeg har en Silva ADC Summit. Dette er en vindmåler, har barmoter, høydemåler, stoppeklokke, klokke, dato etc etc. Jeg valgte denne modellen fordi den også har en slik "værprognose" i symbolformat. Har det hjemme også - og det fungerer overraskende bra

Bilde

Pris 1590 kroner. Henger i en snor rundt halsen. Helt topp! Har ikke brukt den veldig mye som vindmåler ennå. Jeg kjøpte denne i stedet for "vindmålerpakke" til Simrad IS 15 som jeg har ombord (for den pakka kostet over 6000 kroner)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik liten, moderne sak. Jeg har en Silva ADC Summit. Dette er en vindmåler, har barmoter, høydemåler, stoppeklokke, klokke, dato etc etc.

<{POST_SNAPBACK}>

Men seiler du?? Hvordan pok..... for du brukt en slikt effektivt på en seilbåt; NÅR du trenger den så holder du roret i den ene hånden og storseilskjøtet i den andre.

 

Jeg gjentar min påstand: Nær ubrukelig i seilbåt!

 

mvh

 

Barsk II :smash::smash::seeya:

Link to post
Share on other sites

Men seiler du?? Hvordan pok..... for du brukt en slikt effektivt på en seilbåt; NÅR du trenger den så holder du roret i den ene hånden og storseilskjøtet i den andre.

 

Jeg gjentar min påstand: Nær ubrukelig i seilbåt!

 

mvh

 

Barsk II :smash:  :smash:  :seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

Vel noen har autopilot , og en slik liten til og holde i hånda er godt brukenes hvis den andre svikter.

Jeg har også en slik, som reserve vindmåler i båten.

pleier også ta den med opp på nærmeste høyde for og få en god måling av vinden ute på havet

når jeg ligger i uthavn.

Så alt til sin nytte.

 

Kan anbefales. :seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Vel noen har  autopilot ,  og en slik liten til og holde i hånda er godt brukenes hvis den andre svikter.

Jeg har også en slik, som reserve vindmåler i båten.

pleier også ta den med opp på nærmeste høyde for og få en god måling av vinden ute på havet

når jeg ligger i uthavn.

Så alt til sin nytte.

 

Kan anbefales. :seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har også autopilot, men ønsker at mine hender skal være tilgjengelig for ror og skjøter. (Iallefall når vinden er slik at man trenger en vindmåler)

 

Opp på en høyde i uthavn forstår jeg, men man kjenner mye (vind?) ved å stikke fingeren i været også. Eller lytte på radio`n, som oppdaterer sine værstasjoner ca. hver 3. time. (lenge siden sommern nå!, stemmer ikke det?)

 

Og akkurat de Silva målerne; hva hvis du holder den 20 grader feil? Måler den da riktig styrke?

 

mvh

 

Barsk II :sailing::flag:

Link to post
Share on other sites

Vel noen har  autopilot ,  og en slik liten til og holde i hånda er godt brukenes hvis den andre svikter.

Jeg har også en slik, som reserve vindmåler i båten.

pleier også ta den med opp på nærmeste høyde for og få en god måling av vinden ute på havet

når jeg ligger i uthavn.

Så alt til sin nytte.

 

Kan anbefales.

<{POST_SNAPBACK}>

Nettop slik jeg har tenkt meg bruken. Vet enda ikke om dette er optimalt. Men bruker ikke tid og penger på noe fastmontert nå når båten er på vannet. Det får heller komme etterhvert.

 

Hvilken type bruker du Careka ?

 

 

GeV

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Men seiler du?? Hvordan pok..... for du brukt en slikt effektivt på en seilbåt; NÅR du trenger den så holder du roret i den ene hånden og storseilskjøtet i den andre.

 

Jeg gjentar min påstand: Nær ubrukelig i seilbåt!

 

mvh

 

Barsk II :smash:  :smash:  :seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

Nei - jeg seiler ikke - og i seilåbt ville jeg aldri brukt en slik en. I seilbåt er et skikkelig vindinstrument av stor veri. Mye mer nøykatig å seile på enn vindexen, og vindstyrken blir nok mye mer nøyaktig.

 

Jeg har denne for å sjekke vinden før jeg går ut - i tilfelle jeg er i tvil om det blåser for mye for oss.

Link to post
Share on other sites

:wink:

Jeg har nå min 3. seilbåt siden 1992, alle uten fastmontert vindmåler.

I min første sesong brukte jeg en håndholt vindmåler som jeg fikk fra en annen seiler.

Siden har den vært mbord, men uten å bli brukt.

Synes jeg klarer meg utmerket med Windex i mastetoppen, pluss lus i seilene.

For meg kommer vindmåler i kategorien "kjekt å ha"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...