Abrehamsen Startet 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2014 Hei! Er helt ny her, men etter det jeg har skjønt er dette rette stedet å være når man er glad i båter og ikke minst båtlivet. Jeg har skumma igjennom det jeg har funnet av gamle tråder om førstegangsbåt, men ingen av de som passer til mine kriterier. Som sagt vil dette være min aller første egne båt. Har vokst opp med båt og elsker alt som har med båt å gjøre. Det jeg ser på er rundt 20 fot, med soveplass til meg og dragen slik at vi kan dra ut på helgeturer, porta-potti og gjerne noe muligheter til å lage enkel mat. Har falt litt for Winrace 22, men er åpen for alternativer. Budsjettet strekker seg opp til ca. 100.000kr. Håper på mange fornuftige svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 (redigert) Velkommen på forumet ! Draco 21 SC er jo en klassiker ! Super i vannet og god kvalitet ! Med 170 hk marsjer den på 25-28 knop, max 35. Denne f.eks: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49493267&searchclickthrough=true Her, en flott Fjord 21, kom ut i dag: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49981335&searchclickthrough=true Redigert 14.Juli.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Du har bestemt deg for innenbordsmotor, eller har du tenkt over dette? Winrace 22 ser jo ut til å være en veldig innholdsrik båt. Hvis du er handy eller har kjente som liker å skru er det jo greit nok å kjøpe en eldre båt med innenbordsmotor. Hvis du derimot ønsker å ha enklest mulig båthold (og evt en utålmodig drage ) vil jeg anbefale deg å se etter båt med utenbordsmotor. Er stort sett enklere og rimeligere vedlikehold, forutsatt du ikke kjøper et gammelt vrak av en påhengs. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Du har definert Ca størrelse og pris, men det er en viktig faktor til : FART Hvis du klarer deg med lav fart får du mer driftssikker motor for budsjettet ditt. Jeg ville sett på en snekke, ala Nidelv 24 Sjøman 22 el.l. Da får du grei komfort, driftsikker stødig Diesel motor og lave driftskostnader. Skal du ha mer fart øker fort utgiftene, både i innkjøp, vedlikehold og drift. Men er det det du vil ha så er jo snekke feil valg uansett da Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Abrehamsen Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Draco er også en båt jeg har sett litt på ja, Worry. Fine båter det også. Må kanskje prøve å sammenligne Winrace, Draco og Fjord. Søringen: Har tenkt på det, og er klar over at det er enklest med påheng. Nå kom Winrace 22 også med det, men det ligger kun en ute nå med halv-defekt motor. Skal ikke si at jeg er noen stor kløpper på å skru, men har endel folk rundt meg som er glad i det. Blandt annet noen volvo-entusiaster. Og forresten, finnes det tålmodige drager? Erik: Kom på det i det du skrev det, jeg må ha litt fart ja ;) Men er helt enig i det du sier. Nå skal jeg selge motorsykkelen og heller prøve båt med fart. Når det er sagt er ikke båtkjøp noe jeg stresser med, skal ikke på sjøen den sesongen her. Så har nok av tid på å vente på "den rette" båten. Kanskje satse på et høstkupp med en båt som fortsatt ligger på vannet slik at man kan få prøvekjørt. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Og forresten, finnes det tålmodige drager? Disse byttes ut i takt med dragetemmers ønsker om større og nyere båt underveis, må vite Sitér dette innlegget Link to post
Abrehamsen Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Disse byttes ut i takt med dragetemmers ønsker om større og nyere båt underveis, må vite Haha, så det er sånn det fungerer ja. Kjekt å vite Men får kikke litt mer på Draco nå, ligger jo endel av dem ute. Noe man bør styre unna? Motortyper/størrelser etc.? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 (redigert) Generelt, styr unna 80-talls med original bensinmaskin Sikker på at det må gå fort ? Jeg er enig med Erik, snekke med diesel til 100.000,- .. mye deiligere og billigere båtliv, om du ikke må ha farta. Ville heller eid en av disse: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49851834&searchclickthrough=true http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49870083&searchclickthrough=true Redigert 14.Juli.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Abrehamsen Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Mulig at det er bare noe som henger igjen i meg etter å ha vokst opp med fart og båter i plan. Og ha muligheten til å dra på litt når muligheten byr seg. MEN! Dere sier helt klart noe, og som sagt er jeg helt enig i argumentene. Kom gjerne med forslag i de baner også, kanskje jeg er litt på gli? Sitér dette innlegget Link to post
Slangemannen Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Den Elwaroen som var linket til lengre opp her er en flott båt. Hadde selv en som jeg solgte tidligere i sommer. Tror ikke du finner en 25 foter som det er mere plass i, og de er ikke den tregeste båten på fjorden heller. Veldig lettmanøvrerte båter er det også. Skal jeg tilbake til snekke noen gang blir det en slik. Sitér dette innlegget Link to post
Abrehamsen Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Takker så langt for alle gode tips Hva syns dere om denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49425216&searchclickthrough=true Hadde vært veldig deilig med innbytte av motorsykkelen der ;) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Så ikke så dum ut, med om omgang med pussemaskin og lakk, og omtrekking av puter inne hadde dette blitt en pen båt. Ville hørt om motor, hvis original Yanmar med sjøvannskjøling må en kanskje regne med snart gjort sitt (?) Hvis kjøp av snekke, ville jeg valgt noe ala denne, som gjør mer fart enn 7-8 knop. Dette blir VELDIG sakte hvis en skal hjem og har hjemlengsel. Kan en marsje i 10-12 knop hjelper det veldig. Hvis skulle hatt snekke med marsjfart 7 knop måtte det vært i tre, med dunk - dunk motor... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Hva syns dere om denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49425216&searchclickthrough=true Det var en koselig båt.. kan med enkle grep bli veldig koseligere. Men titt på det som ligger ute av Scand Classic 25. Det "skjer" litt når du går over 23 fot. Bredere, tyngre og mere sjøsterkt. Som regel med gode motorer også. Holder seg svært godt designmessing, pluss noe mere fartpotensiale. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Pris på både båten, vedlikehold og ikke minst drivstoff øker veldig når man går opp fra 6-7 knop til 10-12 knop - og 10-12 knop er ikke spesielt raskt. Jeg tror drivstoffbudsjettet vil sette en vel så stor begrensing på "helgeradiusen" som farta dersom man satser på en rask båt. Jeg har litt problemer med å skjønne hvorfor folk kjøper slike båter, men jeg er kanskje noe smalsynt :-) Hva med en seilbåt med liten slepejolle med kraftig motor? Da får man det beste fra begge verdener, godt med fart, godt med plass og god drivstofføkonomi :-) Forøvrig har jeg laget en artikkelserie på Båtwiki'en om kjøp av båt - jeg tar gjerne i mot tilbakemeldinger om hvordan denne kan utbedres. Kjøp av motorbåter vet jeg svært lite om, men det kan jo hende det finnes noen relevante tips der :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Abrehamsen Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Skjønner at jeg har kommet rett sted, mange fornuftige svar her. Nå har jeg vel egentlig bestemt meg for å gi slipp på fart, og heller gå for snekke. Det er takket være dere :) Hva med en seilbåt med liten slepejolle med kraftig motor? Da får man det beste fra begge verdener, godt med fart, godt med plass og god drivstofføkonomi :-)Forøvrig har jeg laget en artikkelserie på Båtwiki'en om kjøp av båt - jeg tar gjerne i mot tilbakemeldinger om hvordan denne kan utbedres. Kjøp av motorbåter vet jeg svært lite om, men det kan jo hende det finnes noen relevante tips der :-) Seilbåt har jeg egentlig aldri tenkt tanken på. Vil kanskje ha det senere, men førstegangsbåten min vil jeg skal være en motorbåt. Spennende side du har laget! Skal se nærmere på den :) Hva med Nidelv 24? F.eks denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49225224&searchclickthrough=true Det elektriske så litt kaotisk syns jeg som er elektriker Har en onkel som har hatt samme Nidelv 26 i 30år nå. Har ikke fått tak i han, men regner med at han har endel tips på lur. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Seilbåt har jeg egentlig aldri tenkt tanken på. Vil kanskje ha det senere, men førstegangsbåten min vil jeg skal være en motorbåt. Det trodde jeg også, men jeg lagde meg et generelt finn-søk på billig båt med flere soveplasser i nærområdet - og plutselig dukket det opp en knallbillig helt kurant seilbåt der. Resten er historie, nå er jeg på min tredje båt, og det blir nok aldri noe annet enn seilbåt på meg :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Søringen Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Pris på både båten, vedlikehold og ikke minst drivstoff øker veldig når man går opp fra 6-7 knop til 10-12 knop - og 10-12 knop er ikke spesielt raskt. Jeg tror drivstoffbudsjettet vil sette en vel så stor begrensing på "helgeradiusen" som farta dersom man satser på en rask båt. Jeg har litt problemer med å skjønne hvorfor folk kjøper slike båter, men jeg er kanskje noe smalsynt :-) Nei, marsjfart på 10-12 knop røsker ikke håret ut av hårfestet, men skal en kjøre et stykke kommer en tross alt dobbelt så fort fram som om en marsjer i 5-6 knop. Og DET er smått, bortsett fra de dagene der en bare er rundt og kjøler seg ned på sjøen. Men kommer jo an på hvordan du tenker å bruke båt. Rundt og tøffe og bade så er det helt OK, har du litt vei fra båtplass ut til de fineste områdene du ønsker å utforske, er jeg redd du kunne tenkt deg noe mer fart. Men smaken er som baken, godt valg uansett hva du bestemmer deg for Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Skjønner at jeg har kommet rett sted, mange fornuftige svar her. Nå har jeg vel egentlig bestemt meg for å gi slipp på fart, og heller gå for snekke................ Kan anbefale Fevik 715..... f.eks denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49936561 ......men det finnes jo flere på Finn.no Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 ... eller Master 740, kjent for veldig bra sjøegenskaper. Dette er bra og fine båter. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49621889&searchclickthrough=true Denne her er noe over budsjett, men ligger flere rundt 100 høvdinger. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Nei, marsjfart på 10-12 knop røsker ikke håret ut av hårfestet, men skal en kjøre et stykke kommer en tross alt dobbelt så fort fram som om en marsjer i 5-6 knop. Og DET er smått, bortsett fra de dagene der en bare er rundt og kjøler seg ned på sjøen. Det er kanskje noe i det som blir sagt, motorbåtfolk fokuserer på å komme frem, mens seilbåtfolk fokuserer på selve turen :) Nåja, jeg setter pris på å komme frem - og når jeg tenker meg om, da jeg hadde båtplass i Drammensfjorden innenfor Svelvik kunne jeg godt tenkt meg dobbel fart. Særlig når man skulle på kort dagstur eller kveldstur og ikke hadde tid til annet enn å gå ut og inn fjorden. Nå har vi båten i indre Oslofjord, skal vi noe annet enn en kort kosetur i Bærum har vi også en lang transportetappe - men det er jo ikke den helt store lidelsen, tross alt . Vi kan slappe av på dekk (har fjernkontroll til autopilot), ungene kan spille spill, fruen lager mat, i fem knop kan man fint sitte ned og spise et skikkelig måltid. Heldigvis er lovgivningen inntil videre såpass liberal at vi til og med kan innvilge oss rødvin til maten. Enkelte typer vedlikeholdsarbeid kan man også gjøre mens man siger fremover i fem knop. Nei, livet er virkelig ikke så værst i fem knop :) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Abrehamsen Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Vi kan slappe av på dekk (har fjernkontroll til autopilot), ungene kan spille spill, fruen lager mat, i fem knop kan man fint sitte ned og spise et skikkelig måltid. Heldigvis er lovgivningen inntil videre såpass liberal at vi til og med kan innvilge oss rødvin til maten. Enkelte typer vedlikeholdsarbeid kan man også gjøre mens man siger fremover i fem knop. Nei, livet er virkelig ikke så værst i fem knop :) Når du skriver sånn får jeg lyst til å dra ut å kjøpe meg en båt i morra! ;) Men må si jeg liker Scand Classic båtene etter og ha lest om de. Ligger noen ute på nett i nærområdet mitt her som passer lommeboka. Skal virkelig følge med på de båtene fremover :) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 (redigert) Det er mange av oss som har hatt 80-talls bensin-faanskap oppigjennom, så han dusten som fikk deg til å titte på Scand Classic, han vet hva han snakker om :-) Samme dragen har han hatt siden han solgte bensinfaanskapet også :-) Stå på dragetemmer ! Redigert 14.Juli.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Nå vil ikke jeg ha skylda hvis du ender opp med å misstrives i snekkefart da .. Men jeg startet selv med daycruiser, B20 benmsinmotor med dobbleforgassere og 20 knop marsjfart. Brukte vesentlig mer tid på å skru enn å være på fjorden, og mer penger på deler enn i Bensin (men det gikk da unna endel bensin også). Dessuten syntes jeg det var stress å navigere i humper og slag og stor fart, men dette var i papirkartets tid. Mye bråk var det og. Jeg fikk ett helt annet båtliv da jeg gikk over til snekke (Nidelv24). Og mye lenger aksjonsradius , fordi det var behagelig å være underveis, samt at jeg stolte mer på utstyret. Senket skuldrene rett og slett. Men det var meg. Jeg har kompiser som lever godt i stor fart også. Folk er forskjellige, og hver må velge det som er rett for seg. Personlig endte jeg opp i Seilbåt til slutt, (og angrer egentlig litt på at jeg ikke startet der med en gang ). Det jeg ville prioritert var uansett en ferskvanns-kjølt innenbords Diesel i god skikk. Det meste av andre ting kan man fikse selv, men må du bytte motor blir det dyrt, og er ikke motor driftsikker så ødelegger det litt av gleden (hvis du ikke vet at du kan seile hjem igjen da ) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Abrehamsen Svart 15.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Det er mange av oss som har hatt 80-talls bensin-faanskap oppigjennom, så han dusten som fikk deg til å titte på Scand Classic, han vet hva han snakker om :-) Samme dragen har han hatt siden han solgte bensinfaanskapet også :-) Stå på dragetemmer ! Takker så mye for råd og tips. Kanskje det er håp for meg også med å beholde samme drage, selv på sjøen. Som Erik også er innpå er jeg på jakt etter en ferskvannkjølt motor, noe som dette: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48072345&searchclickthrough=true Men Nissan båtmotorer vet jeg ingenting om. Skulle jeg eventuelt gått for den går det sikkert med noen kroner på å få frakta den hit da. Sitér dette innlegget Link to post
kodalse Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Her var det mye drageprat! I min omgangskrets er drage betegnelsen på en eks. Gaupa, som det mest staselige kattedyret i norsk fauna, er en betegnelse som går gjennom selv i sosiale sammenhenger hvor hun er med. Da slipper man også kvasse skråblikk i uheldige øyeblikk! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.