Jump to content

Førstegangsbåt

Abrehamsen

Recommended Posts

Hehe, da er det forskjellige betegnelser i Trøndelag og her i min vennekrets hvertfall. Dragen har blitt så vant til å bli kalt nettopp dragen, så her blir ikke et øyenbryn løftet.

Men kan noen forklare meg på en grei måte hva selger til siste linken jeg la ut med ¨To sløyfer for kjølevann. En for saltvann og en intern i motoren med varmeveksler.¨

To sløyfer med varmeveksler betyr at den trekker sjøvann inn for å kjøle ferskvannet med, inne i en varmeveksler. Dette er helt vanlig, iom at det ikke er radiator på båtmotorer (skulle tatt seg ut å montere grill i baugen :giggle: )

Alternativet er en ferskvannsløyfe som ligger på utsiden under kjølen, og kjøler ferskvannet på den måten.

Siste alternativ er altså å kjøre sjøvannet rett inn i motoren og kjøle direkte, da har du en sjøvannskjølt motor med korrosjon, avleiringer og potensiale for saltkrystalisering hvis den kommer over 65 grader osv, så det vil du helst ikke ha.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Hei igjen!

Har vel skjønt at jeg bør litt opp i pris for å finne noe som har motor av nyere årgang og som man slipper å begynne å mekke og pusse på med en gang.

Har derfor sett på en Elwaro: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49880180&searchclickthrough=true

Skal faktisk se på den på fredag. Om det blir noe kjøp er kanskje tvilsomt, men er moro å se og sette seg litt inn i de forskjellige båtene. Det er jo tross alt gratis å se og drømme, heldigvis ;)

Kom gjerne med innspill om båten.

Skal ha med meg en meget båtkyndig person, det gir en trygghet.

Vi kjøpte Nidelv 24 lørdag for 6 dager siden. Vi er to voksne og en 2-åring ;)

Denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49450232&folderId=14464

Vi har hatt en liten skjærgårdsjeep tidligere på 16 fot, så det er ikke førstegangsbåt, men det er førstegangsbåt med kalesje og innenbordsmotor, i 6-7 knop. :p

Alt jeg har å si er: LØP Å KJØP!

Snekke på 24 fot er helt perfekt for kosebåt, og for å bli litt båtvant og for å dra på små turer og for i det hele tatt å kose seg på sjøen.

Første turen hadde vi selvsagt samme kveld (sist lørdag), i nydelig sommervær, vindstille og 25 grader kl. 21.00 på kvelden. Da jeg selvfølgelig var litt ukjent med både motor og båt, valgte jeg å legge meg på bare rundt 2000 omdreininger - sånn for å få følelsen. Med GPS fikk jeg målt i dag at det tilsa ca. 3 knop. Veldig sakte - men så utrolig hyggelig som vi hadde det! Vi spiste underveis, og selv jeg som var kæpptn, fikk delta i måltidet. Bare justerte roret en gang i mellom.

I dag holdt vi 2700 omdreininger, og da marsjer den på ca. 6-6.5 knop. Det går ikke fort, så har du dårlig tid, bør du se etter noe annet, men:

A. Støynivået er behagelig, og man kan prate underveis.

B. Man slipper å bli helt tørr i ansiktet av all sjøsprøyten.

C. Med to-delt kalesje kan den fremste stå oppe, og den bakerste legges ned, dermed forsvinner nesten alt som heter vind også selv om det blåser litt.

D. Nidelv 24 har en utrolig sosial og koselig utesofa (I vår er det buet sofa bak, tror de kom i 1979.)

E. I dag fylte jeg 20 liter avgiftsfri diesel på tanken. Med det som stod på tanken fra før av, tror jeg vi har nok diesel til å holde ut sesongen, så økonomisk sett finner du neppe noe rimeligere å kjøre rundt med. Påhengeren på 25hk på en skjærgårdsjeep vi hadde, brukte vesentlig mer!

Har tilsammen kjørt 7-8 timer den siste uka, og dieselmåleren har enda ikke flyttet merkbart på seg.

Vær allikevel obs på følgende ang. de fleste snekker:

- Det er så og si 0 styring bakover. Bakker du, går den akkurat dit det passer for båten - og ikke alltid for deg.

- Regn med å måtte sette av litt tid til å lære å legge til øyer og båtplass. Vi hadde den 2. turen vår i dag, og den ble ikke fullt så idyllisk :p. Jeg måtte gi opp å legge til øya, da jeg plutselig fikk vinden inn fra siden, og dermed ble jo litt av gleden amputert. Men med øvelse og trening, går det selvfølgelig enklere og enklere..

- Toalettet på snekker rundt 23-24 fot er så minimalt at hvis du er over 165cm, så må du trekke av deg buksa i kabinen, for så å bakke inn på dass.. :p

Takker for dine gode betrakninger, Gomlers. Høres fantastisk ut! Er akkurat sånn du forklarer det som får meg til å savne å være på sjøen.

Skal plukke opp en båtkyndig i Son, tenkte da å svippe innom og se på denne i samme slengen når vi er så nærme: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50017327&searchclickthrough=true

Akkurat det med bakking og manøvrering har jeg hørt, men aldri erfart før. Har bare vært kaptein på båter med påheng og hekkaggregat.

Men det er som du sier, er bare å trene på det.

Det med toalettet er jeg enig i, men heller liten plass der, og større plass i kabinen. Skal (forhåpentligvis) ikke sitte på dass hele tida ;)

• 4 uker senere...

En liten oppdatering fra min side.

Har enda ikke handlet noen båt, men ønskene har forandret seg, det samme har prisnivået.

Jeg ser nå etter båt med fast aksel, aktercabin (ikke et must, men ser fordeler når to par drar på tur), 28-29 fot, båten har ankervinsj og baupropell.

Båten bør også ha en marsjfart på ca 10 knop, og maks rundt 15 knop. Er også en stor fordel om båten ligger på østlandet :wink:

Og prisnivået har jeg økt til ca. 200.000,-

Har sett endel på Nidelv 28, må si jeg liker den typen veldig godt. Har gått meg litt fast i den, så kom gjerne med andre forslag også :thumbsup:

Så ålreit ut den glalaks, hadde den ikke vært så langt unna hadde jeg nok sett nærmere på den.

Kom over den her: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50490008

Hva mener folk om motor og motorstørrelse? Og selvsagt, om båten generelt?

Jeg for min del må si jeg likte den. Klarer ikke helt å bestemme meg om jeg liker nidelv 28 sin sofaløsning bedre eller dårligere enn denne.

Redigert av Abrehamsen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...