OddIvar90 Startet 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2014 Hei alle båtfolk! :) de har vært mange fine dager nå som man virkelig har fått brukt båten, men da har jeg selvfølgelig båten stående på land... Jeg har en Capelli 20 Open og skal kjøpe motor til denne. Forhandlere av Capelli har anbefalt alt fra 115 til 150 hk. Max motor på denne båten er 175. Jeg vil ha en Suzuki, båten blir brukt i Trondheimsfjorden og det er gjerne større avstander til dit jeg drar, bruker å ha alt fra 3 personer og opp til 5-6 i båten. Vet ikke hvor mye vekt forskjeller på motor har å si på denne type båt. 140hk er jo veldig lett. Men 150hk er en helt annen motor og leverer mye mer en de 10hk skulle tilsi, men denne er dog litt tyngre. 175 hk har jo variable ventiller og mere kraft, og vil da tro at man kan slakke litt på turtallet på denne ettersom det er en litt annen utveksling enn 150hk, vekt er noe det samme på 150 og 175. Setter pris på om noen kommer med innspill her da jeg er svært usikker. Jeg har aldri prøvd suzuki's df 150 eller 175 hk så fint om noen som har disse også kommer med innspill :) Mvh Odd Ivar Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Df 150/75 er sterkere, går penere, og kanskje litt høyere forbruk, men marginalt. Ville kjøpt 150 hk, da det er litt mere motor enn 140.. Kjøp aldri for liten motor. Dyrt og kjedelig. Jeg har df140 på min skibsplast og er fornøyd med den også. Trives i Trondheimsfjorden:) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
glalaks Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Vekten tror jeg ikke betyr så mye på en sånn båt. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
OddIvar90 Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Takk for svar! :) hvorfor ville du kjøpt 150 istedet for 175 da? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Nei det vet jeg ikke. Tror 150 er mer enn nok, og så får du kanskje 1,1 knop ekstra på topp med 175.. Det er så klart bedre med 175, men om det er verd mellomlegget er en annen sak. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
OddIvar90 Svart 14.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Ja, det er en vurderingssak... 175 har jo variable ventiller og en litt annen kraft enn 150 har jeg hørt.. Vært interessant hvis noen med 150 og 175 skriver et innlegg også :) for hvis 175 har annen utveksling slik at man kan slakke enda mere ned på turtallet må jo det være en stor fordel.. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 (redigert) Jeg har Suzuki 150 på Ibiza 20 Touring. Valgte den før 140 da båten trenger kraften. I tillegg blir den mye mer leken. Lekende lett i plan uansett last og den gjør også over 40 uansett last. 140 har mye høyere turtall i forhold til F eks 30 knop. Da bruker 150 muligens mindre, men i alle fall ikke mer enn 140. Toppfart med 140 er 37 knop og 150 er 43 knop. Det sier noe om styrkeforskjellene på de to. 175hk har jeg ikke kjennskap til, men har inntrykk av at den er samme som 150 bare med høyere toppeffekt de siste 500 o/min? Velg minst 150. Redigert 14.Juli.2014 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Teerex Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 (redigert) Før 1. juli 150 hk, etter 1. juli 175 hk. Prisforskjellen er vel nå ganske liten. Men det er jo kommet nye modeller med lean-burn og div. som heter DF150TG og DF175TG. De har dessuten også elektronisk gir/gass. Men koster noe mere da. http://www.globalsuzuki.com/marine/tech175tg_150tg.html Ifølge reklamen er VVT (på DF175) medvirkende til mere dreiemoment også på lavere turtall. Men om man trenger det på en 20-foter er jo en annen sak. Men DF175TG er jo luxus leverpostei state of the art i denne klassen. Men mulig jeg hadde valgt Mercury F150 isteden ;-) DF140A er lett og rimelig, men er mere i klasse med DF115A styrkemessig. Redigert 14.Juli.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Søringen Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 Har lest på flere tråder her på BF at flere klager på en "ulyd" (som er kjent av Suzuki, men som de sier er helt normal) på 140 hk. Er dette et kjent problem også på 150 hk, eller evt mindre motorer som DF90 / DF115 ?? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2014 150 er jo en helt annen motorkonstruksjon, og har ikke hørt noe om det. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
OddIvar90 Svart 15.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Takker for svar :) har fått veldig gode priser på "overliggere" fra 2012. Garanti starter jo uansett fra kjøpsdato. Tror kanskje jeg går for 175 da denne har VVT systemet som jeg har hørt flere har snakket varmt om. Vekta er jo lik på 150 og 175 :) Sitér dette innlegget Link to post
th1 Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Hei Har selv en Suzuki 175 som jeg er kjempe fornøyd med. I fht 150 er den sterkere i bunn og mellomregisteret og kan dra mer vekt. Når det gjelder toppfart har den ca 400 omdreinger høyere toppturtall, så jeg tror turtall ved marsjfart blir likt. (Mener at begge har samme utveksling). jeg har en tung daycruiser på 22 fot, ca 1300 kg + motor og ++ og valgte derfor 175. Den drar fint 5 voksne personer opp i plan uten at den virker treg. Tror derfor du klarer deg godt med 150 HK på en 20 fot skjærgårdsjeep. Men det er alltid gøy med stor motor.. Sitér dette innlegget Link to post
OddIvar90 Svart 15.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Takk for innlegget :) for mitt tilfelle så er det en pris differanse på 16000,- mellom 150 og 175. Båten min er jo bare 850kg ca så du kan ha et poeng her at det holder godt med 150. Selveste Max knop utgjør nok ikke så mye uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 1000 liter bensin skulle vel rekke en stund, for prisdifferansen ja. Med rett propell så er det vel mulig å nå 40 knop med DF150 skulle jeg tro. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
OddIvar90 Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Ja, høres riktig ut :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.