Jump to content

Valg av motor. Suzuki DF 140,150,175


OddIvar90

Recommended Posts

Hei alle båtfolk! :) de har vært mange fine dager nå som man virkelig har fått brukt båten, men da har jeg selvfølgelig båten stående på land...

 

Jeg har en Capelli 20 Open og skal kjøpe motor til denne. Forhandlere av Capelli har anbefalt alt fra 115 til 150 hk. Max motor på denne båten er 175.

 

Jeg vil ha en Suzuki, båten blir brukt i Trondheimsfjorden og det er gjerne større avstander til dit jeg drar, bruker å ha alt fra 3 personer og opp til 5-6 i båten. Vet ikke hvor mye vekt forskjeller på motor har å si på denne type båt. 140hk er jo veldig lett. Men 150hk er en helt annen motor og leverer mye mer en de 10hk skulle tilsi, men denne er dog litt tyngre. 175 hk har jo variable ventiller og mere kraft, og vil da tro at man kan slakke litt på turtallet på denne ettersom det er en litt annen utveksling enn 150hk, vekt er noe det samme på 150 og 175.

 

Setter pris på om noen kommer med innspill her da jeg er svært usikker.

Jeg har aldri prøvd suzuki's df 150 eller 175 hk så fint om noen som har disse også kommer med innspill :)

 

Mvh Odd Ivar

Link to post

Df 150/75 er sterkere, går penere, og kanskje litt høyere forbruk, men marginalt. Ville kjøpt 150 hk, da det er litt mere motor enn 140.. Kjøp aldri for liten motor. Dyrt og kjedelig.

 

Jeg har df140 på min skibsplast og er fornøyd med den også. Trives i Trondheimsfjorden:)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Jeg har Suzuki 150 på Ibiza 20 Touring. Valgte den før 140 da båten trenger kraften. I tillegg blir den mye mer leken. Lekende lett i plan uansett last og den gjør også over 40 uansett last. 140 har mye høyere turtall i forhold til F eks 30 knop. Da bruker 150 muligens mindre, men i alle fall ikke mer enn 140. Toppfart med 140 er 37 knop og 150 er 43 knop. Det sier noe om styrkeforskjellene på de to. 175hk har jeg ikke kjennskap til, men har inntrykk av at den er samme som 150 bare med høyere toppeffekt de siste 500 o/min? Velg minst 150.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post

Før 1. juli 150 hk, etter 1. juli 175 hk. Prisforskjellen er vel nå ganske liten.

Men det er jo kommet nye modeller med lean-burn og div. som heter DF150TG og DF175TG.

De har dessuten også elektronisk gir/gass. Men koster noe mere da.

 

http://www.globalsuzuki.com/marine/tech175tg_150tg.html

 

Ifølge reklamen er VVT (på DF175) medvirkende til mere dreiemoment også på lavere turtall.

Men om man trenger det på en 20-foter er jo en annen sak. Men DF175TG er jo luxus leverpostei state of the art i denne klassen.

Men mulig jeg hadde valgt Mercury F150 isteden ;-)

 

DF140A er lett og rimelig, men er mere i klasse med DF115A styrkemessig.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

150 er jo en helt annen motorkonstruksjon, og har ikke hørt noe om det.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hei

 

Har selv en Suzuki 175 som jeg er kjempe fornøyd med. I fht 150 er den sterkere i bunn og mellomregisteret og kan dra mer vekt. Når det gjelder toppfart har den ca 400 omdreinger høyere toppturtall, så jeg tror turtall ved marsjfart blir likt. (Mener at begge har samme utveksling). jeg har en tung daycruiser på 22 fot, ca 1300 kg + motor og ++ og valgte derfor 175. Den drar fint 5 voksne personer opp i plan uten at den virker treg. Tror derfor du klarer deg godt med 150 HK på en 20 fot skjærgårdsjeep. Men det er alltid gøy med stor motor..

Link to post

1000 liter bensin skulle vel rekke en stund, for prisdifferansen ja.

Med rett propell så er det vel mulig å nå 40 knop med DF150 skulle jeg tro.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...