Håkonw Startet 14.Juli.2014 Del på Facebook Startet 14.Juli.2014 (redigert) Hei Jeg kjøpte for litt siden en johnson 25hk v twin 4 takts som objekt, og har nå skrudd på de delene som fulgte med. Det er gnist men jeg er usikker på om den får drivstoff. På sylinderen på høyresiden var den helt tørr, men fuktig på venstre. Jeg målte kompresjonen, og jeg kom kun til 5 bar. Er det noen som vet åssen komp det skal være på disse motorene? Jeg for min del synes det så litt vel lavt ut, men kan det være at jeg ikke dro hardt/lenge nok? Jeg dro 4-5 gNger på hver sylinder, kompen var lik på begge sider. takk for alle innspill:) Og, det er en sånn:http://engines.apolloduck.com/new/image.phtml?id=176 Redigert 14.Juli.2014 av Håkonw (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Juli.2014 Del på Facebook Svart 14.Juli.2014 Var litt lavt, men er feks syl vegger tørre eller oljete vil det påvirke. Viktig å ha full åpning på gass slik at sylindre får puste. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Håkonw Svart 15.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Jeg dro i snora uten gass, det skal sies at motoren har ligget delvis demontert et års tid. Aner du hva kompen egentlig skal være? Jeg skal prøve med startgass, for å se om den går på det. Gjør den det, vil jeg tro at den ikke får bensin, og da må jeg adressere det. Det er vakuum forgasser på disse? (De får bensin når innsuget drar inn luft til sylindrene?) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Ser på vår Yamaha 9,9 Sport (4 takter) at kompresjon er oppgitt til 9,8 kg/m2 / 139,4 psi. Målte komp på en Yamaha 9,9 2-takt for ikke lenge siden, mener denne lå på +/- 7 kg/cm2. Du må gi full åpning på gass-spjeld, og dra til kompresjonsmåler ikke øker lengre. Sitér dette innlegget Link to post
Håkonw Svart 15.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Takk for verdifulle opplysninger søringen:) har nå målt komp med flat pedal og da fikk jeg 6.6 og 6.7 i komp, så da antar jeg at det er innenfor. Den brenner også opp startgassen, men bensinen kommer ikke frem.. det lukter krutt av pluggene noe jeg tipper er startgassen. Det virker på meg som om forgasseren ikke virker som den skal. Kan flottøren ha hengt seg i lukket posisjon tro? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Tenk hele bensinsystemet under ett. Tank ren for smuss / kondens? Fyll opp med ny bensin. Lufteskrue tank fungerer, slik at ikke suges vakuum tank? Bensinslange OK (blære myk og fin gummi), står montert med pil rett vei? Bensinfilter tømt og rengjort? Drenert flottørkammer? (hvis du skrur ut dreneringsskrue i flottørkammer og lar bensin strømme ut derfra får du samtidig sjekket om flottør henger i lukket posisjon, bensin skal fortsette og renne etter at "tenkt" mengde som står nå i selve kammeret har rent ut). Hvis alt her er OK, og motor fortsatt ikke vil starte må du nok ta av forgasser og ta en grundig rens av dyser / alle små luftkanaler med forgasser-rens og trykkluftpistol. Sjekk samtidig membran i bensinpumpe i forgasser for hull / rifter. Synes kompresjon høres lav ut. Skal jo være høyere enn i en 2-takter (vår 9,9 er fra 80-tallet og har nok gått langt over 1000 timer). Sitér dette innlegget Link to post
Håkonw Svart 15.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Tok opp forgasseren nå, og det er nok den som er synderen. Flottørnåla var irret fast og sto i lukket pos, så forgasseren er tom for drivstoff, forgasseren er også ellers ganske råtten innvendig, så jeg skal prøve og rense etter beste evne, jeg har fortsatt ikke fått ut den flottørnåla, så det beste er nok å prøve å få fatt på en brukt gasser. Noen som har? Vedr. Kompen så er det ganske lavt for 4 takter, så det spørs jo om det er nok. Jeg skal hværtfall prøve og få forgasseren i orden, eller få tak i en brukt som virker, så får jeg se om det blir liv i maskineriet.. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Dette er vel samme motor som S(kr)uzuki 25 hk V-twin. Er nok langt flere i Suzuki-drakt, så du bør evt søke deler også til disse. Første prioritet er jo bensin, luft og gnist, så får du sjekke kompen etterpå ja Sitér dette innlegget Link to post
Håkonw Svart 15.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Jepp, det skal visstnok være samme greia, bare i forskjellig drakt. Jeg har en suzuki firhandler rett rundt svingen, så får jeg løs flottørnåla skal jeg høre om han kan skaffe en slik en :) Sitér dette innlegget Link to post
Håkonw Svart 15.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Jeg fant ikke noe edit funksjon her, men har nå fått fatt i en workshop manual, og den sier at det skal være Standard:DF25: 500 – 700 kPa (5 – 7 kg/cm2, 71 – 100 psi) i komp, så mine verdier er veldig bra:) Da trengs det bare å få gasseren til å virke slik den skal. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 15.Juli.2014 Del på Facebook Svart 15.Juli.2014 Ja, da sparte du mye arbeid Prøv å snu forgasser opp ned, og se om du får inn noe 5-56 eller lignende inn i passasjen for flottørnål, la stå og godgjøre seg til du igjen vil prøve å få denne ut. Kan kanskje gjøre det lettere å få løsnet irr / belegg som holder nål fast. Evt bruk forgasser-rens hvis du har tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Juli.2014 Del på Facebook Svart 16.Juli.2014 på 4t påhengere som ikke har vært i drift på en stund så kan det lønne seg å dryppe litt motorolje i plugghullet slik at det kommer olje på sylinderveggene og ringene vil tette bedre. Naboen har en liten Honda som er temmelig vrien å få igang uten denne oljedråpen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
princess32 Svart 16.Juli.2014 Del på Facebook Svart 16.Juli.2014 Kompresjon er trykket i cylinderen uten bensin/diesel. Kun det trykket som stempelet gir i cylinderen. Med forbrenning er det max trykk vi snakker om. Da har du kompresjon + forbrenning. Da er det max trykk. Forgasser har ingen ting med kompresjons trykk å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Håkonw Svart 5.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2014 Takk for tips her:) jeg helte i en oljeskvett i plugghullet, og det kjentes som kompen ble noe bedre. Jeg har også hatt noen runder på kokeplata med maskinoppvasktabletter og dæsj med sitronsyre, noe som gjorde at den starter, men det er en sylinder som ikke alltid er like villig. Når jeg har gitt flat pedal en stund og slakker av, kommer det glovarmt vann utav inspeksjons strålen, setter jeg den på tomgang kommer det kun damp utav inspeksjonsrøret til jeg varver den opp igjen da kommer det svært varmt vann ut. Jeg synes også den ene sylinderen blir varmere enn den andre. Den gårpå begge sylinderne en stund etter jeg har slakket av på gassen, for så og gå urent igjen. Den henger heller ikke med på flat pedal, den poffer å sliter. Så lurte jeg på om det er en måte og flushe systemet på? Det virker som det er god flow i undervannshuset, men det flasker seg i motoren en plass. Termostaten åpner og lukker Det at den ene sylinderen ikke henger helt med, vil jeg tro at det fortsatt er kanaler i forgasseren som fortsatt er delvis tette. Noen som har erfaring med ultralydvask? Er det noen som vet hva den tingen med skrue på sylindrene er for noe? (Rød ring) https://www.dropbox.com/s/f8ife80azalc96b/Screenshot_2014-08-05-22-08-47.png Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Ville vært forsiktig med å kjøre motoren mye før du har fått kontroll på kjølesystemet. Kommer det damp ut av kontrollstrålerør er det fare for varmskjæring. Du bør nok ta en sjekk av / bytte impeller for å være sikker på at det ikke er her problemet sitter. Har ikke prøvd ultralydvasker, men ser flere her på forumet har gode erfaringer med dette på rens av forgassere. De har flere typer til ulik pris (fra 500,-) på Biltema. Er det en forgasser som forsyner begge sylindre? I tilfelle litt rart at du mener det kun er den ene sylinderen som ikke er helt med (?) Sitér dette innlegget Link to post
Håkonw Svart 6.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2014 Ja, det er en gasser med enkel port som forsyner begge. Jeg vet ikke med sikkerhet om det et drivstoffproblem, det er bare noe jeg antar. Neste jeg skal sjekke, er nok ventilklaringene, men aller først skal jeg dra ned undervannshuset å sjekke/bytte impelleren, kjøling er essensielt:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.