Jump to content

kompresjon på johnson 25 vtwin ?


Håkonw

Recommended Posts

Hei

 

Jeg kjøpte for litt siden en johnson 25hk v twin 4 takts som objekt, og har nå skrudd på de delene som fulgte med.

 

Det er gnist men jeg er usikker på om den får drivstoff. På sylinderen på høyresiden var den helt tørr, men fuktig på venstre.

 

Jeg målte kompresjonen, og jeg kom kun til 5 bar. Er det noen som vet åssen komp det skal være på disse motorene? Jeg for min del synes det så litt vel lavt ut, men kan det være at jeg ikke dro hardt/lenge nok? Jeg dro 4-5 gNger på hver sylinder, kompen var lik på begge sider.

 

takk for alle innspill:)

 

Og, det er en sånn:http://engines.apolloduck.com/new/image.phtml?id=176

Redigert av Håkonw (see edit history)
Link to post

Jeg dro i snora uten gass, det skal sies at motoren har ligget delvis demontert et års tid. Aner du hva kompen egentlig skal være?

 

Jeg skal prøve med startgass, for å se om den går på det. Gjør den det, vil jeg tro at den ikke får bensin, og da må jeg adressere det. Det er vakuum forgasser på disse? (De får bensin når innsuget drar inn luft til sylindrene?)

Link to post

Takk for verdifulle opplysninger søringen:) har nå målt komp med flat pedal og da fikk jeg 6.6 og 6.7 i komp, så da antar jeg at det er innenfor. Den brenner også opp startgassen, men bensinen kommer ikke frem.. det lukter krutt av pluggene noe jeg tipper er startgassen.

 

Det virker på meg som om forgasseren ikke virker som den skal. Kan flottøren ha hengt seg i lukket posisjon tro?

Link to post

Tenk hele bensinsystemet under ett. Tank ren for smuss / kondens? Fyll opp med ny bensin. Lufteskrue tank fungerer, slik at ikke suges vakuum tank? Bensinslange OK (blære myk og fin gummi), står montert med pil rett vei? Bensinfilter tømt og rengjort? Drenert flottørkammer? (hvis du skrur ut dreneringsskrue i flottørkammer og lar bensin strømme ut derfra får du samtidig sjekket om flottør henger i lukket posisjon, bensin skal fortsette og renne etter at "tenkt" mengde som står nå i selve kammeret har rent ut).

 

Hvis alt her er OK, og motor fortsatt ikke vil starte må du nok ta av forgasser og ta en grundig rens av dyser / alle små luftkanaler med forgasser-rens og trykkluftpistol. Sjekk samtidig membran i bensinpumpe i forgasser for hull / rifter.

 

Synes kompresjon høres lav ut. Skal jo være høyere enn i en 2-takter (vår 9,9 er fra 80-tallet og har nok gått langt over 1000 timer).

Link to post

Tok opp forgasseren nå, og det er nok den som er synderen. Flottørnåla var irret fast og sto i lukket pos, så forgasseren er tom for drivstoff, forgasseren er også ellers ganske råtten innvendig, så jeg skal prøve og rense etter beste evne, jeg har fortsatt ikke fått ut den flottørnåla, så det beste er nok å prøve å få fatt på en brukt gasser.

 

Noen som har?

 

Vedr. Kompen så er det ganske lavt for 4 takter, så det spørs jo om det er nok. Jeg skal hværtfall prøve og få forgasseren i orden, eller få tak i en brukt som virker, så får jeg se om det blir liv i maskineriet..

Link to post

Jeg fant ikke noe edit funksjon her, men har nå fått fatt i en workshop manual, og den sier at det skal være

 

 

Standard:DF25: 500 – 700 kPa (5 – 7 kg/cm2, 71 – 100 psi) i komp, så mine verdier er veldig bra:)

 

Da trengs det bare å få gasseren til å virke slik den skal.

Link to post

Ja, da sparte du mye arbeid :wink:

 

Prøv å snu forgasser opp ned, og se om du får inn noe 5-56 eller lignende inn i passasjen for flottørnål, la stå og godgjøre seg til du igjen vil prøve å få denne ut. Kan kanskje gjøre det lettere å få løsnet irr / belegg som holder nål fast. Evt bruk forgasser-rens hvis du har tilgjengelig.

Link to post

på 4t påhengere som ikke har vært i drift på en stund så kan det lønne seg å dryppe litt motorolje i plugghullet slik at det kommer olje på sylinderveggene og ringene vil tette bedre.

Naboen har en liten Honda som er temmelig vrien å få igang uten denne oljedråpen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 3 uker senere...

Takk for tips her:) jeg helte i en oljeskvett i plugghullet, og det kjentes som kompen ble noe bedre. Jeg har også hatt noen runder på kokeplata med maskinoppvasktabletter og dæsj med sitronsyre, noe som gjorde at den starter, men det er en sylinder som ikke alltid er like villig. Når jeg har gitt flat pedal en stund og slakker av, kommer det glovarmt vann utav inspeksjons strålen, setter jeg den på tomgang kommer det kun damp utav inspeksjonsrøret til jeg varver den opp igjen da kommer det svært varmt vann ut.

 

Jeg synes også den ene sylinderen blir varmere enn den andre. Den gårpå begge sylinderne en stund etter jeg har slakket av på gassen, for så og gå urent igjen. Den henger heller ikke med på flat pedal, den poffer å sliter.

 

Så lurte jeg på om det er en måte og flushe systemet på? Det virker som det er god flow i undervannshuset, men det flasker seg i motoren en plass. Termostaten åpner og lukker

 

Det at den ene sylinderen ikke henger helt med, vil jeg tro at det fortsatt er kanaler i forgasseren som fortsatt er delvis tette. Noen som har erfaring med ultralydvask?

 

Er det noen som vet hva den tingen med skrue på sylindrene er for noe? (Rød ring)

 

 

https://www.dropbox.com/s/f8ife80azalc96b/Screenshot_2014-08-05-22-08-47.png

Link to post

Ville vært forsiktig med å kjøre motoren mye før du har fått kontroll på kjølesystemet. Kommer det damp ut av kontrollstrålerør er det fare for varmskjæring. Du bør nok ta en sjekk av / bytte impeller for å være sikker på at det ikke er her problemet sitter.

 

Har ikke prøvd ultralydvasker, men ser flere her på forumet har gode erfaringer med dette på rens av forgassere. De har flere typer til ulik pris (fra 500,-) på Biltema.

 

Er det en forgasser som forsyner begge sylindre? I tilfelle litt rart at du mener det kun er den ene sylinderen som ikke er helt med (?)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...