Jump to content

Nor Star 290 - trenger ny dør til badeplattform

Norstjerna

Recommended Posts

Nesten litt flaut å si det, men presterte å knekke døra mellom cocpit og badeplattform på min Nor Star 290 i helga! Holdt på å falle uti (dvs ble våt...) og grep fatt i den første og beste (not). Resultat: døra knakk som en fyrstikk. Så nå lurer jeg på hvordan i all verden jeg kan få deler til en båt fra en konkurs fabrikk. Noen som har noen tips?

Hei :)

Ser det nesten for meg åssen det har sett ut.. hehe :giggle:

men kjipt er det self.

klippet dette fra en artikkel. om det kan hjelpe :clap:

NOR STAR: Kamp om tilværelsen har mer tilhørt regelen enn unntaket i båtbransjen de siste årene. Nor Star er et annet eksempel. Elendig båttalg ødela alt for Arendal-veftet. Det hjalp lite å få sin Nor Star 350 kåret til ”Messens Båt” på Sjøen for alle i 2011.

Nor Star er en av de nyere fabrikkene på Sørlandet. Bedriften så dagens lys 1994 og har hatt lokaler på Krøgenes Industriområde ved Arendal.

Som resten av den norske båtbransjen ble Nor Star hardt rammet av finanskrisen, og har ikke tjent penger siden 2007. I 2008 ble bemanningen halvert og monteringsavdelingen permittert, men bedriften gjorde et forsøk på å komme tilbake med flere nyheter, blant annet den prisvinnende Nor Star 350.

Thom Gundersen og Mangor Gundersen dro i gang igjen etter konkursen, men har likevel konstatert at den siste Nor Star er bygget. Begge har kommet opp i 60-årene og har besluttet å trappe ned. Det er fornøyd etter å ha sjøsatt 300 båter. Deler av det moderne anlegget på Krøgenes er allerede leiet ut.

NOR STAR

Heller ikke Nor Star mener deler og utstyr til Nor Star-båtene vil være noe problem. Riktignok sitter ikke selskapet på et stort reservelager, men med maler, tegninger og mål lett tilgjengelig, byr det ikke på vanskeligheter å fremskaffe nye deler.

De fleste produsentene, både nåværende og tidligere, fikk utstyr levert fra anerkjente underleverandører i distriktet, både når det gjelder syrefast og treverk og søm. Disse vil selvsagt også kunne bidra direkte for å gjenskape ting som enten er ødelagt eller slitt som følge av tidens tann, som for eksempel Gjennestad snekkerverksted på treverk, Nansen produkter, Ertec på vindskjermer og glass og Hansen Protector til alt av kalesjer og Svennevig & Ødegard på syrefast. Det finnes selvsagt en lang rekke lokale aktører som kan lage nye ting basert på mål eller med gjenstander som mal.

• 4 år senere...
Knude skrev On 14.7.2014 at 20.38:

Hei !

Om du er riktig heldig så har jeg ny dør som du kan kjøpe. Vi har et lite restlager med dele til Nor Star båtene.. Er du enda heldigere så har jeg også ny rekkefot med stiverbeslag (nyeste typen)

Om du er innteresert så send en i mail

Hei..

Ser et gammelt innlegg her datert 14.juli 2014, fra en som var uheldig å knekke døra mellom cocpit og badeplattform på sin Nor Star 290.. - Vel, — denne hendelsen har jeg kopiert nå i sommer, med samme båtmerke... Nå håper jeg du kan ha en slik luke, Nor Star 290 -2003 mod., som jeg kan få kjøpt.

Krysser fingre og tær for at du kan ha en slik på lager...

• 3 år senere...
Knude skrev On 26.8.2018 at 15.20:

Ingenting varer evig....... Nå er det ikke mer igjen av noe. Derimot har Gyli plast i Søgne malen og kan lage på bestilling.

Nok en akterport til Nor Star 290 med problemer, denne gangen er det døråpner/smekklås som har gått i oppløsning..  Oval type, husker du hvor dere fikk den fra? 

mvh

Hans W. Hansen

• 1 måned senere...

Hei igjen!  :smiley:

Det løste seg brukbart ved hjelp av noen små fjærstålbiter, epoxy og masse tålmodighet! Byttet ut porøse rester av plast med stål inni "håndtaket" og limte det hele sammen. Så god som ny og fullt funksjonelt, men muligens noe mindre servicevennlig siden låsen nå er full av epoxy... Blir det en neste gang, blir det øyeskrue og krok!  :lol:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...