båtfyren Startet 14.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2014 Gleden har vært stor i familien på alle flotte turer vi har fått i det gode været. Nye steder er besøkt og nye vennskap har oppstått både for store og små. Men hvor lenge var Adam i paradis, Frykten var stor for kverna på dassen var på vei til å svikte meg når flushing gikk tregt. Tenkte i mitt stille sinn "nå har ungene lekt med flushing igjen" som en ansvarlig familie mann tenkte jeg det var på tide å ta turen ut på fjorden og tømme tanken. Å gjøre slikt som det svinet av nabo hadde gjort med å tømme tanken sin inne i havn slik at det stanken verre en verst var ikke aktuelt for meg selv. Overraskelsen var stor da en tur i havnen ikke kunne avdekke hvem synderen var men la merke til det luktet mer etter som jeg nærmet meg min egen båt. Det stanket virkelig pyton. Tanken begynner å melde seg at denne drittlukta er min egen og feilsøking blir startet mer som en ren av bekreftelse. Løfter dørkplaten som ligger over septik tank hvor lukta slår meg ned sammen med følelsen av fortvilelse. Jeg tror ikke det er mulig å finne verre lukt. Hvor lekker det ? Kona trykker på flush på dassen i håp om å finne lekkasjen. Det fant jeg, dritten ble spylt ut under stort trykk ut av et hull som er ca 4mm ca 5 cm ifra toppen av min flotte syrefaste tank. Ulykksalig som det ble så var det substans i vesken som ble spylt ut. Det er nesten imponerende at et slikt hull skulle kunne spyle med så stor og jevn kraft utover ALT. Etter å ha kastet opp over skutesiden begynte jeg med vask av moroa med rikelig vann og noen flasker Zalo ble det noe lunne rent selv om det aldri kommer til å føles rent igjen. Jeg er ikke sikker på hva dette hullet i tanken betyr men tipper det er lufting. Hvor bør slik lufting legges ? ut skutesiden virker ikke veldig logisk med tanke på svineriet nede under dørken. Hvordan hindrer andre slike ulykker ? ( ja tankmåler er ikke montert) Ville det være en god ide å koble en føler på toppen av tanken som merker full tank og kobler ut flushe mulighet på dass ? Hvordan kan lukta fjernes best ? Lukter fremdeles litt (tror jeg) Kan jeg bruke klor i plastbåt eller er dette en usedvanlig dårlig ide ? Det er montert føler på tanken som har 2 ledninger. Hvordan finner jeg utav hvilken type føler jeg har ? helst UTEN å åpne tanken :-) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Selvfølgelig skal tanken din, som alle andre, ha lufting utenfor skutesiden. Ø4mm hull er imidlertid for lite. Dersom du søker vil du finne flere tråder og innlegg om tanklufting og dårlig lukt. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Johannes Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Her er det flere ting som skurrer. Når det spruter, med stor kraft, ut av et hull nesten på tankens topp. Da er tanken full. Er dette et maskinert hull? Er du sikker på at tanken ikke har lufting? Det høres pussig ut at den ikke har det. Sannsynligvis har du lufting, den bør du finne. Så må du kontrollere at den har full åpning. God tilgang på luft er viktig for nettopp å unngå lukt. Men det hullet du viser til er litt mystisk. Har du bilder av herligheten? Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Bruk vanlig eddik til å fjerne lukten, altså vask med den. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Hulda har tanklufting med dia. 25 mm i skutesiden. Ca. 4 mm minner mer om en skade, enn et planlagt ventilasjonshull. Er det bare et hull, eller er det sveiset inn en slangestuss? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Hvis du fremdeles sliter med lukt, bør du prøve Airsponge, fra Airsponge Norge. Dette middelet fjerner all slags lukt. Har selv erfart at det virker :-) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Luftinga fra tanken må gå i slange opp til skutesiden, gjerne oppunder fenderlista. Den må ha tilstrekkelig dimensjon og slangen må være av gasstett. Luftinga bør være høyt oppe på tanken og helst må slangen ligge slik at det ikke legger seg drit i den ved full tank eller sjøgang. Da blir luftinga tett med tiden. Høres ut som om ikke alt er montert som det skal. Ta er bilde og legg ut. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Teoretisk sett burde det være nok med mye såpe og mye vann for å få fjernet lukten - ellers vil jeg anbefale etanol (rødsprit) for jobber hvor det er vanskelig å få skylt vekk såpe, rødspriten virker desinfiserende (og i dette tilfellet kommer mye av lukta fra anaerobe bakterier, så dermed hjelper det mot lukt), løser opp fett, og i motsetning til såpe gjør det ikke noe om man ikke får skylt vekk alt - etanol dunster vekk. Jeg har med stor suksess brukt rikelige mengder rødsprit og så tørket opp med håndklær og diverse når sjøsyke unger har spydd på puter etc. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Gomlers Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Har ikke så mange tips å komme med, men du har jo fått mange allerede. Ville bare nevne at jeg føler med deg, og jeg kan tenke meg nedturen du må ha fått, da du skjønte at den "idioten" som tømte septiken i havna var deg selv :\ Sånt kan ikke være noe moro.. en stor skrekk for mitt vedkommede også. Nå vet ikke jeg en gang hvordan dassen ombord fungerer, har aldri brukt den, og har aldri prøvd å pumpe. Men vet at hvis man skal, må man vel være minst 300 meter fra land... Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Lufting bør vel være min. 25mm og naturligvis ut av skuteside. Ellers er det bare å oppfordre til jevnlig bruk av sanitærveske. Det forbedrer forholdene om uhellet er ute. TIl rensing etter "uhell" ville jeg muligens brukt eddik kombinert med andre rengjøringsmidler og en god omgang med jif til avsluttende del av prosessen som luktdemper, både for eddiken samt gufsen. Sitér dette innlegget Link to post
Greigster Svart 18.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2014 Legg gjerne også ved et bilde når du ligger over rekka og brekker deg, med ei sur kjerring stående i bakgrunnen og mase hehe.. høres ut som en scene tatt ut fra en film :-) Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 18.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2014 Sliter du med å finne sanitærveske har jeg hørt at grønnsåpe har de samme egenskapene. (Har ikke sjekket men brukt det selv) MVh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Enzo Svart 18.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2014 Vi bruker klorin furunål som sanitærveske sammen med en skvett solsikkeolje. Det fungerer perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2014 Green Viking biologisk sanitærvæske fåes stort sett hos alle de store byggvarehusene, pluss en del Jernia butikker. Hvilke egenskaper grønnsåpe skulle ha annet enn som vaskemiddel, vet jeg ikke. Den gir i hvert fall ikke næring til de bakteriene som bryter ned dritten luktfritt, eller som Klorin som dreper alle bakteriene, men som beholder bæsjelukten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
båtfyren Svart 18.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2014 Johannes Jeg har ikke bilder av moroa, det ble en form for "evakuering" etter vask. Hullet ser jevnt ut men jeg vet ikke om det er maskinert, ser ingen gjenger. Tanken har slått meg at dette kunne være luftehull men synes selv det var lite. Virker som det er flere som synes dette. Hulda, Ingen slangestuss som jeg har funnet igjen. Er bare et lite hull som ikke skulle vært der tipper jeg. Videre plan er å skaffe meg oversikt etter alle gode råd jeg har fått. Supert, takk dette hjelper. Det enste som hindrer meg i å skru er en 2 ukers syden ferie :-) Skulle det bli problem med dassen på turen kan jeg i det minste ringe noen andre som må fikse :-) God sommer til alle, skal legge ut bilde med ferdigstillelse av jobben om bord. Sitér dette innlegget Link to post
Ove Gram Nipen Svart 18.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2014 Jeg har 38 mm lufting på min septik, og det har jeg vært glad for de gangene den har gått full. Da renner driten rett i sjøen, og tetter ikke igjen noenting. Det er en grei påminnelse om å komme seg ut av havnen for tømming :) Rent praktisk er dette løst ved at det er et luftehull med slangestuss på 38 mm på toppen av tanken. Derfra går det en slange i en bue oppunder dollbordet og ned til en skroggjennomføring som sitter 20-30 cm over vannlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.