Amund1234 Startet 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2014 Hei! Jeg har en Evinrude elan 35 hk 1996 mod, den starter og går fint til ett vis turtall, da begynner motoren og riste også går det ikke noe fortere. båten skal gå rundt30-35 knop men går bare i 8-10 knop tror jeg. det vvirker som den ene sylinderen kutter ut i et vis turtall men er litt usikker. har byttet tennspola i år og hjalp ikke og bytta cdi boks i fjord men har ikke hjulpet. er det noen som har noen forslag til va det kan være ? MVH Amund Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Er vel enten problem med bensintilførsel eller tenning. Har du hatt av forgasser, sett etter feil og rengjort? Eller har du mest tro på at det fortsatt er et problem med gnist / tenning? Sitér dette innlegget Link to post
Amund1234 Svart 15.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 har ikke gjort det... tror mere det er tenning/gnist om og gjøre men det er jo verdt et forsøk og rense forgasser og se igjennom dem :) for jeg har målt coila plugg ledningene og plugghetta og det er god kontakt og alt er som det skal der Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Hvis dette er en motor som har stått en stund uten å være i bruk, ville jeg tatt en rens / sjekk av hele bensinsystemet. Begynt med å tømme og rengjøre tank, fylle opp med ny bensin, tømme/bytte evt bensinfilter. Sjekk at lufting på tank fungerer, samt koblinger og blære på bensinslange. Irriterende hvis du renser forgasser, og så kjører denne full av gørr og vann igjen straks etterpå... Hvis du tar en rens av forgasser, sjekk funksjon på flottør samtidig. Pleier å skru ut dyser, rengjøre disse med forgasser-rens og trykkluftpistol, og blåse ut av alle små luftkanaler i forgasser for skrur dyser på plass igjen. Se også etter hull / rifter i membran på bensinpumpe i forgasser. Sitér dette innlegget Link to post
Amund1234 Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 den har bare stått i vinter.. men kan jo prøve det du sa Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Du vil uansett ha igjen for å gjøre denne jobben, på sikt. Har du forresten separat oljetank på denne motoren, med varsel om lav oljestand? Sett andre på forumet som har hatt lignende problem som du beskriver. De har hatt feil på sensor som varsler lavt oljenivå, med resultat at motor går i "nødmodus", og turtall begrenses da av dette (?) Når koblet ut sensor har motor gått fint. Kan jo være feil på tenning, men har du nye plugger, byttet coil og CDI uten endring ville jeg prøvd på bensintilførsel (evt over). Sitér dette innlegget Link to post
Amund1234 Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 det er en totakter, det er vel bare egen olje tank på fire takter? jeg har ikke byttet plugger og coil bare målt dem og dem ser fine ut. men cdi boksen ble byttet i fjord. da hadde den samme problem og da ble den sendt på service og byttet den men da jeg skulle prøve den i år gikk det like dårlig. så det kan jo henne at cdi boksen er ødelagt nå og men det er jo lite sannsynlighet. jeg har prøvd og ringe dit den var på service men dem skjønte ingenting . og det hadde vært fint vis jeg kunne fikse det selv for det er dyrt og sende den på service. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 På firetakter er det motorsmøring med motorolje på motor. 2 takt har enten oljeblanding rett i bensinen, evt en egen oljetank som etterfylles etter hvert som olje forbrukes. Du blander nok rett i bensin da. Ville byttet plugger for å være sikker på at disse er ok. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 det er egen oljetank på disse. på den jeg hadde , var det i tillegg også egen tank i båten var en her med samme motor for noen uker siden, med lignende symptomer. der mener jeg å huske det ble bra etter bytte av plugger, plugghetter og ledninger. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Amund1234 Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 okey det koster i ikke all verden med 3 pugger + ledning. men skal prøe og rense bensin filter og forrgasser først Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Fikk ikke min 115 hk 96 mod rude over 2k pga feil innstilte tomgangsdyser en gang. Var stilt helt feil da jeg fulgte manual for feil årstall ☺ Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
wabby Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 To-takter, lukter det mye bensin når den går?Kan hende membranen i bensinpumpa er gåen og den suger bensin inn i veivhuset. Hadde tilsvarende problem på min to-takter engang. Sitér dette innlegget Link to post
Amund1234 Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Fikk ikke min 115 hk 96 mod rude over 2k pga feil innstilte tomgangsdyser en gang. Var stilt helt feil da jeg fulgte manual for feil årstall ☺ okey men jeg har ikke manual til den da men det kan man kansje finne på nette tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
Amund1234 Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 To-takter, lukter det mye bensin når den går? Kan hende membranen i bensinpumpa er gåen og den suger bensin inn i veivhuset. Hadde tilsvarende problem på min to-takter engang. det lukter en del bensin ja.. går det an og fikse det eller må man bytte bensinpumpe ? Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Ja, uansett, tror det skal litt til før dysene stiller seg selv. Har ikke rørt dem siden. men er jo 4 som må stå riktig på min... Den oppførte seg slik at den kom til 2000 og nesten stoppa så måtte jeg dra av på gassen ellers stoppa den... var ikke noe risting slik du beskriver. Men det er jo en turtallssperre som slår inn både ved oljemangel og overoppheting i alle fall på min. Termostat(er) er også noe å sjekke m.a.o... enkle å bytte på min og kostet ikke skjorta. satt under to lokk v tennplugger. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Amund1234 Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Ja, uansett, tror det skal litt til før dysene stiller seg selv. Har ikke rørt dem siden. men er jo 4 som må stå riktig på min... Den oppførte seg slik at den kom til 2000 og nesten stoppa så måtte jeg dra av på gassen ellers stoppa den... var ikke noe risting slik du beskriver. Men det er jo en turtallssperre som slår inn både ved oljemangel og overoppheting i alle fall på min. Termostat(er) er også noe å sjekke m.a.o... enkle å bytte på min og kostet ikke skjorta. satt under to lokk v tennplugger. okey men tror jeg først skal skjekke bensinpumpa ;) men går jo an og bytte den og Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Tror Wabby har fått for mye Whiskey, og vise versa. Skjønner ikke helt hva de prater om her da, men meningen er nok god. Bensinen SKAL jo inn veivhuset, og komprimeres i sylinderen. Hvis membran i bensinpumpe er dårlig får du for lite bensin, så kan jo sjekkes. Bensinpumpa sitter som regel på siden av forgasser, bak et deksel. Se etter rift eller hull i membran (membranen er den tynne "duken" du ser når du åpner dekselet). Dette gjør du greit når du har tatt av forgasser for rens. Du kan jo kanskje knipse et par bilder av forgasser og poste her? Og tomgangsdysene stiller ikke seg selv nei. Da må en jo bytte til større eller mindre dyser(?) Mener du blandeskruen? http://no.wikipedia.org/wiki/Reed-ventil Virkemåte 2-taktsmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Amund1234 Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 hahahaha.. men bensinpupa mi sitter rett bak cdi boksen. går det an og bare bytte membran eller må man bytte bensinpumpa? og va er prisen på en bensinpumpe? Tror Wabby har fått for mye Whiskey, og vise versa. Skjønner ikke helt hva de prater om her da, men meningen er nok god. Bensinen SKAL jo inn veivhuset, og komprimeres i sylinderen. Hvis membran i bensinpumpe er dårlig får du for lite bensin, så kan jo sjekkes. Bensinpumpa sitter som regel på siden av forgasser, bak et deksel. Se etter rift eller hull i membran (membranen er den tynne "duken" du ser når du åpner dekselet). Dette gjør du greit når du har tatt av forgasser for rens. Du kan jo kanskje knipse et par bilder av forgasser og poste her? Og tomgangsdysene stiller ikke seg selv nei. Da må en jo bytte til større eller mindre dyser(?) Mener du blandeskruen? http://no.wikipedia.org/wiki/Reed-ventil Virkemåte 2-taktsmotor. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 (redigert) Tror Wabby har fått for mye Whiskey, og vise versa. Skjønner ikke helt hva de prater om her da, men meningen er nok god. Bensinen SKAL jo inn veivhuset, og komprimeres i sylinderen. Hvis membran i bensinpumpe er dårlig får du for lite bensin, så kan jo sjekkes. ... og denne membranen drives av undertrykket i veivhuset, så da vil hull i membran gjøre at det suges inn bensin her det finnes rep sett til mikuni pumpene som brukes på yamaha iallefall, husker ikke om det var samme type på denne Redigert 16.Juli.2014 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Søringen Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 ... og denne membranen drives av undertrykket i veivhuset, så da vil hull i membran gjøre at det suges inn bensin her det finnes rep sett til mikuni pumpene som brukes på yamaha iallefall, husker ikke om det var samme type på denne Vil det si at det suges inn for mye bensin i veivhuset? Som ikke blandes i riktig forhold med luft? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Bensinpumpe midt i bildet. Deksel med 4 skruer. Sitér dette innlegget Link to post
Amund1234 Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 bensin pumpa mi er helt annerledes (kan ta bilde etterpå ) Sitér dette innlegget Link to post
Amund1234 Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 nå har jeg skrudd av bensin pumpa og demontert en og montert den alt var i orden der membraen hadde ingen hull. også har jeg gått over jordinga der og på cdi boksen men hjalp ingenting :( noen flere råd ? men rett bak forrgaserene er det en luft ventil er det til og blåe ren forrgasere? og forran forgaserene er det en slags boks som forrgasera blåser luft inn i noen som vet va det er? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Foran forgasser, regner med dette er luftfilterboksen. Sikkert ikke noe galt der. Usikker på hva som er luft ventil du sikter til. Er nok ikke for å blåse ren forgassere. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Mener den ventilen er til å spraye inn olje for konservering om jeg ikke husker feil. aldri brukt den Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.