Søringen Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Hvis du har rengjort forgasser med forgasserrens / trykkluftpistol, og motoren fortsatt oppfører seg som tidligere ville jeg lånt / kjøpt en stroboskoplampe (tenningsinnstillingslampe) for test av tenning / gnist. Stroboskoplampe kobler du inn over tennpluggledning, og det skal være inngravert merker på siden av svinghjulet på toppen av motor. Når motor sviver og lampen lyser i takt med gnist på plugg, holder du lampen rettet mot en markør som sitter på tenningsstag, og lampen skal da også treffe / lyse på inngravert merke (på min motor merket med "5") . Når du øker turtallet på motor (helst over 3000 omdr), skal markør på stag / inngravert merke på svinghjul forskyve seg slik at lyser opp eksempelvis "30" på min motor. Hvis motor kutter gnist ved et visst oppnådd turtall, vil du se dette også vha stroboskoplampen. http://biltema.no/no/Sok/?query=tenningsinnstillingslampe Koster 299,-' Evt kan du kjøpe denne kun for å sjekke gnist: http://biltema.no/no/Sok/?query=tenningspr%c3%b8ver til 39,90. Sitér dette innlegget Link to post
Amund1234 Svart 17.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Hvis du har rengjort forgasser med forgasserrens / trykkluftpistol, og motoren fortsatt oppfører seg som tidligere ville jeg lånt / kjøpt en stroboskoplampe (tenningsinnstillingslampe) for test av tenning / gnist. Stroboskoplampe kobler du inn over tennpluggledning, og det skal være inngravert merker på siden av svinghjulet på toppen av motor. Når motor sviver og lampen lyser i takt med gnist på plugg, holder du lampen rettet mot en markør som sitter på tenningsstag, og lampen skal da også treffe / lyse på inngravert merke (på min motor merket med "5") . Når du øker turtallet på motor (helst over 3000 omdr), skal markør på stag / inngravert merke på svinghjul forskyve seg slik at lyser opp eksempelvis "30" på min motor. Hvis motor kutter gnist ved et visst oppnådd turtall, vil du se dette også vha stroboskoplampen. http://biltema.no/no/Sok/?query=tenningsinnstillingslampe Koster 299,-' Evt kan du kjøpe denne kun for å sjekke gnist: http://biltema.no/no/Sok/?query=tenningspr%c3%b8ver til 39,90. okey :) men hvordan renser du forrgasera. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 YouTube er en god kilde til dette (evinrude carb cleaning gir mange treff), om det ikke hjelper å blåse gjennom alle hull mens de sitter på, så ville jeg tatt de av og skrudd de fra hverandre og renset de, og i samme sleng bytta pakninger. Man får kjøpt forgasser kit med alle pakninger. Det er litt jobb, men om det ikke er gjort på en stund sikkert noe som før eller siden blir nødvendig uansett om det er problemet ditt eller ikke. Men du skriver det rister og at du ikke får mer turtall enn X, når det har vært drivstoff problemer hos meg, har det ikke ristet, men har mistet turtall eller fått stopp. Så jeg og tror gnist er greit å sjekke før du starter demontering... og som jeg nevnte før, er det også på noen evinrude turtallssperre som nekter deg over 3500 (S.L.O.W system) ved for høy temp eller for lite olje. Om det er der den stopper, er dette verdt å sjekke. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Amund1234 Svart 17.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 okey. jeg har skjekket gnist men skal resne forrgassere i dag. men hvordan skjekker jeg det sperra ? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Er ikke så vanskelig å rense forgassere. Er sikkert mest jobb å koble fra. Ta noen bilder, så du husker hvordan stag til gass stod. Sikkert greit å kikke på youtube ja, hvis første gang du tar rens. Viktig å spraye godt med forgasser-rens (la stå og virke en god stund), og blåse ut av alle dyser og små kanaler med trykkluftpistol. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 ... og denne membranen drives av undertrykket i veivhuset, så da vil hull i membran gjøre at det suges inn bensin her det finnes rep sett til mikuni pumpene som brukes på yamaha iallefall, husker ikke om det var samme type på denne Ivar, kan du utdype litt hva du mente med "da vil hull i membran gjøre at det suges inn bensin her" (?) Jeg ser for meg at hvis det er hull i membran, så vil bensinpumpe ikke fungere som den skal (danner ikke vakuum / sug), og resultatet er mindre suge / pumpe evne(?) Alltid interessert i å lære noe nytt, hvis jeg har oversett noe Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 pumpa vil kunne fungere på et slags vis, men det vil også suges inn mer bensin i veivhuset på denne sylinderen slik at den går dårlig/går sur Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Amund1234 Svart 18.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2014 ingen som har noe flere tips ?. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 18.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2014 Hjalp ikke å demontere og rense forgasserne? Hjelper det å pumpe på blæra når den ikke vil opp i turtall? Er blæra flat? Hjelper det å kjøre med åpent tanklokk? I så fall er det lufting av tank... Har motoren egen oljetank, eller blander du i bensintanken? Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Amund1234 Svart 18.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2014 hjalp ikke med forrgasara har prøvd det med blære den er ikke flat har kjørt med tanken oppe blander i bensintanken Hjalp ikke å demontere og rense forgasserne? Hjelper det å pumpe på blæra når den ikke vil opp i turtall? Er blæra flat? Hjelper det å kjøre med åpent tanklokk? I så fall er det lufting av tank...Har motoren egen oljetank, eller blander du i bensintanken? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 18.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2014 Søkte rundt litt på gamle innlegg på forumet, og fant dette innlegget fra Glalaks i en gammel tråd: "Hadde en mercury 25 hk som gikk fint og rent helt til 4200 rpm. Da begynte den bare å riste og ville ikke høyere, men gikk bra helt opp dit. Da var det en tennspole under svinghjul med brudd i. Var en for lave turtall og en før høye turtall, hvor den for høye turtall var gåen. Den begynte å vibrere og riste da det inntraff." Ville tatt en sjekk av dette nå var jeg deg. Sitér dette innlegget Link to post
Amund1234 Svart 18.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2014 Søkte rundt litt på gamle innlegg på forumet, og fant dette innlegget fra Glalaks i en gammel tråd: "Hadde en mercury 25 hk som gikk fint og rent helt til 4200 rpm. Da begynte den bare å riste og ville ikke høyere, men gikk bra helt opp dit. Da var det en tennspole under svinghjul med brudd i. Var en for lave turtall og en før høye turtall, hvor den for høye turtall var gåen. Den begynte å vibrere og riste da det inntraff." Ville tatt en sjekk av dette nå var jeg har prøvd og bytte tennspola :/ Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 18.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2014 Ser tennspole og coil som begrep brukes litt om hverandre i forskjellige innlegg. Har du byttet coil, eller har du tatt av svinghjulet og byttet tennspole® som sitter under dette(?) Blir litt forvirret her Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 18.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2014 Det var ikke ladespoler på statoren glalaks mente? Da bør man vel også ta en titt på powerpacken. Har fremgangsmåte for feilsøk for min 115hk liggende her. Men de et nok ikke riktig for deg. Skal ha riktig spenning her og der. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Amund1234 Svart 19.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2014 Ser tennspole og coil som begrep brukes litt om hverandre i forskjellige innlegg. Har du byttet coil, eller har du tatt av svinghjulet og byttet tennspole® som sitter under dette(?) Blir litt forvirret her har målt coil og byttet tennspole Sitér dette innlegget Link to post
Amund1234 Svart 19.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2014 Det var ikke ladespoler på statoren glalaks mente? Da bør man vel også ta en titt på powerpacken. Har fremgangsmåte for feilsøk for min 115hk liggende her. Men de et nok ikke riktig for deg. Skal ha riktig spenning her og der. powerpacken? Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 19.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2014 Eller cdi som de og kalles. http://wiki.answers.com/Q/What_does_a_CDI_unit_do se om du får tak i verkstedmanual, fant til min på ebay. Ellers finnes det noen online på boatinfo.no. Den er lett å bytte i alle fall på min, men litt dyr om det ikke finnes en billig på ebay.. så greit å vite om det er faktisk feilen. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Søringen Svart 19.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2014 Enig med Whiskey at en service manual er gull verdt når du driver og feilsøker. Jeg lastet nettopp ned en til vår 9,9 Sport. Kostet en drøy 50-lapp. Har du sjekket gnist med stroboskoplampe / tenningstester? Sitér dette innlegget Link to post
Amund1234 Svart 19.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2014 Eller cdi som de og kalles. http://wiki.answers.com/Q/What_does_a_CDI_unit_do se om du får tak i verkstedmanual, fant til min på ebay. Ellers finnes det noen online på boatinfo.no. Den er lett å bytte i alle fall på min, men litt dyr om det ikke finnes en billig på ebay.. så greit å vite om det er faktisk feilen. cdi boksen ble byttet i fjord Sitér dette innlegget Link to post
Amund1234 Svart 19.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2014 Enig med Whiskey at en service manual er gull verdt når du driver og feilsøker. Jeg lastet nettopp ned en til vår 9,9 Sport. Kostet en drøy 50-lapp. Har du sjekket gnist med stroboskoplampe / tenningstester ja Sitér dette innlegget Link to post
Kapteinneka Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Hei Amund. Ser at du har kjøpt ny cdi unit og at motoren ikke ble bedre. Er interessert i å kjøpe din gamle unit. Den er ju muligens ok. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.