Jump to content

evinrude elan 35 hk 1996 mod går ikke reint på ett vis turtall


Amund1234

Recommended Posts

Hvis du har rengjort forgasser med forgasserrens / trykkluftpistol, og motoren fortsatt oppfører seg som tidligere ville jeg lånt / kjøpt en stroboskoplampe (tenningsinnstillingslampe) for test av tenning / gnist.

 

Stroboskoplampe kobler du inn over tennpluggledning, og det skal være inngravert merker på siden av svinghjulet på toppen av motor. Når motor sviver og lampen lyser i takt med gnist på plugg, holder du lampen rettet mot en markør som sitter på tenningsstag, og lampen skal da også treffe / lyse på inngravert merke (på min motor merket med "5") . Når du øker turtallet på motor (helst over 3000 omdr), skal markør på stag / inngravert merke på svinghjul forskyve seg slik at lyser opp eksempelvis "30" på min motor.

 

Hvis motor kutter gnist ved et visst oppnådd turtall, vil du se dette også vha stroboskoplampen. http://biltema.no/no/Sok/?query=tenningsinnstillingslampe Koster 299,-'

 

Evt kan du kjøpe denne kun for å sjekke gnist: http://biltema.no/no/Sok/?query=tenningspr%c3%b8ver til 39,90.

Link to post

Hvis du har rengjort forgasser med forgasserrens / trykkluftpistol, og motoren fortsatt oppfører seg som tidligere ville jeg lånt / kjøpt en stroboskoplampe (tenningsinnstillingslampe) for test av tenning / gnist.

 

Stroboskoplampe kobler du inn over tennpluggledning, og det skal være inngravert merker på siden av svinghjulet på toppen av motor. Når motor sviver og lampen lyser i takt med gnist på plugg, holder du lampen rettet mot en markør som sitter på tenningsstag, og lampen skal da også treffe / lyse på inngravert merke (på min motor merket med "5") . Når du øker turtallet på motor (helst over 3000 omdr), skal markør på stag / inngravert merke på svinghjul forskyve seg slik at lyser opp eksempelvis "30" på min motor.

 

Hvis motor kutter gnist ved et visst oppnådd turtall, vil du se dette også vha stroboskoplampen. http://biltema.no/no/Sok/?query=tenningsinnstillingslampe Koster 299,-'

 

Evt kan du kjøpe denne kun for å sjekke gnist: http://biltema.no/no/Sok/?query=tenningspr%c3%b8ver til 39,90.

okey :) men hvordan renser du forrgasera.

Link to post

YouTube er en god kilde til dette (evinrude carb cleaning gir mange treff), om det ikke hjelper å blåse gjennom alle hull mens de sitter på, så ville jeg tatt de av og skrudd de fra hverandre og renset de, og i samme sleng bytta pakninger. Man får kjøpt forgasser kit med alle pakninger.

 

Det er litt jobb, men om det ikke er gjort på en stund sikkert noe som før eller siden blir nødvendig uansett om det er problemet ditt eller ikke.

 

Men du skriver det rister og at du ikke får mer turtall enn X, når det har vært drivstoff problemer hos meg, har det ikke ristet, men har mistet turtall eller fått stopp.

Så jeg og tror gnist er greit å sjekke før du starter demontering...

 

og som jeg nevnte før, er det også på noen evinrude turtallssperre som nekter deg over 3500 (S.L.O.W system) ved for høy temp eller for lite olje. Om det er der den stopper, er dette verdt å sjekke.

Baltic-pappa

Link to post

Er ikke så vanskelig å rense forgassere. Er sikkert mest jobb å koble fra. Ta noen bilder, så du husker hvordan stag til gass stod.

 

Sikkert greit å kikke på youtube ja, hvis første gang du tar rens. Viktig å spraye godt med forgasser-rens (la stå og virke en god stund), og blåse ut av alle dyser og små kanaler med trykkluftpistol.

Link to post

... og denne membranen drives av undertrykket i veivhuset, så da vil hull i membran gjøre at det suges inn bensin her

 

det finnes rep sett til mikuni pumpene som brukes på yamaha iallefall, husker ikke om det var samme type på denne

 

Ivar, kan du utdype litt hva du mente med "da vil hull i membran gjøre at det suges inn bensin her" (?)

 

Jeg ser for meg at hvis det er hull i membran, så vil bensinpumpe ikke fungere som den skal (danner ikke vakuum / sug), og resultatet er mindre suge / pumpe evne(?) Alltid interessert i å lære noe nytt, hvis jeg har oversett noe :wink:

Link to post

hjalp ikke med forrgasara har prøvd det med blære den er ikke flat har kjørt med tanken oppe blander i bensintanken

 

Hjalp ikke å demontere og rense forgasserne? Hjelper det å pumpe på blæra når den ikke vil opp i turtall? Er blæra flat? Hjelper det å kjøre med åpent tanklokk? I så fall er det lufting av tank...

Har motoren egen oljetank, eller blander du i bensintanken?

Link to post

Søkte rundt litt på gamle innlegg på forumet, og fant dette innlegget fra Glalaks i en gammel tråd:

 

"Hadde en mercury 25 hk som gikk fint og rent helt til 4200 rpm. Da begynte den bare å riste og ville ikke høyere, men gikk bra helt opp dit. Da var det en tennspole under svinghjul med brudd i. Var en for lave turtall og en før høye turtall, hvor den for høye turtall var gåen. Den begynte å vibrere og riste da det inntraff."

 

Ville tatt en sjekk av dette nå var jeg deg.

Link to post

Søkte rundt litt på gamle innlegg på forumet, og fant dette innlegget fra Glalaks i en gammel tråd:

 

"Hadde en mercury 25 hk som gikk fint og rent helt til 4200 rpm. Da begynte den bare å riste og ville ikke høyere, men gikk bra helt opp dit. Da var det en tennspole under svinghjul med brudd i. Var en for lave turtall og en før høye turtall, hvor den for høye turtall var gåen. Den begynte å vibrere og riste da det inntraff."

 

Ville tatt en sjekk av dette nå var

jeg har prøvd og bytte tennspola :/

Link to post
  • 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...