JaToSe Startet 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2014 Jeg skal på strekningen Kristiansand - Lyngdal blant annet passere Lindesnes i neste uke. Ser at det til tider er ganske friskt på dette strekket. Tidvis veldig variabelt med vind og tilsvarende bølgehøyde. Er lite kjent her og lurer på hva som er beste rute hvis det blåser litt. Tenker 10 m/s er et øvre tak for min kompetanse. Blir det lett høye bølger med vind 5-10 m/s? Er det lurt å heller gå et stykke (hvor langt?) fra land i stedet for nærmere fyret? Finnes det en ok indre rute på deler av strekningen (eksklusive rundt fyret)? Begynner å lure på om det kanskje er bedre å gå om natten rundt fyret. Det virker som om det generelt er roligere da. Har 42 for seilbåt som stikker 1,7 meter i vannet og ca 18 meter i høyden. Tenker ellers at det kanskje hadde vært fint om det var en slags mulighet på Båtforumet hvor man kunne avtale å eventuelt gå sammen over slike litt mer krevende strekk. Det kan jo være flere enn meg som er litt pysete :-) Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Lindesnes er jo et utsatt sted, men det er ikke særlig langt rundt, og når du er kommet rundt, er du nesten fremme! Om sommeren er det ofte ikke særlig av sjø og vind, og følger du med på værvarslingen, kan du nokså lett finne tider da det blåser lite. Om bølgehøyden ved 10 m/s er det helt avhengig av hvor vinden kommer fra; er det nordtil nordøst vind ved Lindesnes, er sjøen ganske spak. Mye verre hvis den er et eller annet av sør eller vest til nordvest. Natta er generelt roliger enn dagen - men altså: Værvarslingen... Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Som oftest mest rolig vindforhold grytidlig om morgenen. Vet ikke om har så mye for seg å gå så langt ut av "Neset", er ikke så langgrunt her som ved Lista. Tror jeg ville prøvd meg forholdsvis nært land. Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Det som ofte er "problemet" rundt Lindesnes er at havstrømmen som går langs sørlandet vestover og videre nordover i ca 3 knops fart, møter Norsdsjøen ganske hardt når det blåser fra nordvest. Da blir det krappe bølger og en ganske ubehagelig seilas. At du setter 10 m/s som din grense er helt sikkert fornuftig. Vi var litt i samme situasjon som deg i fjor og valgte da å seile fra Mandal til Farsund sent på kvelden. Det var en fin seilas i rolige forhold selv om det blåste kuling på dagtid. Ring gjerne Meteorologisk institutt den dagen du planlegger å starte, så får du gode råd. Vi gikk ganske tett på Lindesnes fyr, men hvis det er mye vind og bølger ville jeg gått 4-5 nm fra land. Vi hadde 17-18 m/s på returen utenfor Egersund og syntes det var i overkant, selv om båten oppførte seg eksemplarisk. En trøst er selvsagt at båten din tåler langt mer enn deg, så det handler om å redusere seil slik at du føler deg trygg. Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Stjerneglimt Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Vet ikke om har så mye for seg å gå så langt ut av "Neset", er ikke så langgrunt her som ved Lista. Langgrunt er det ikke, men dybde forskjellen fra Norskerenna til nær kysten er 3-400 meter, noe som kan lage store bølger når vinden presser på. Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
LALUNA II Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 (redigert) Legger ved grei seilingrute innskjærs via Korshavn eller direkte inn til Rosfjorden sitter på padda og den spreller litt iblandt[emoji12][emoji37] Fin navigering får du ta selv viser deg bare grovsnitt her INDRE LEI Søgne ny-hellesund/tånes /skjernøy /hille så kartet over :-) Redigert 16.Juli.2014 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
JaToSe Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Tusen takk for gode råd fra dere alle! Utrolig nyttig for meg. Det er nok riktig som Stjerneglimt skriver at båtene våre tåler ganske mye, men det krever jo at en vet å håndtere den fornuftig når det blåser opp. Vil tro det handler mye om erfaring og trygghet for hvordan båten tar bølger og vind. Takk også til deg, Laluna, for godt tips om alternative ruter! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.