bc45 Startet 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2014 Kuleventilen for septikkutslippet er blitt veldig treg i løpet av vinteren, og er nå så tung at kona har problemer med å åpne den. Båten er bare 3 år gammel så jeg synes det er rart hvis den er treg grunnet korrosjon. Lurer på om jeg skal helle på noe smøremiddel i septikktanken for å smøre ventiler. Noen som har prøvd dette med hell, og som har tips til smøremiddel? Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Kuleventiler er nok ikke evigvarende, og spesielt ikke noe som har med septik å gjøre. Jeg smører alltid opp ventilene fra utsiden med WD 40 eller lignende hver vår og høst når jeg står på land. Litt vanskelig hvis du ligger ute. Kan jo eventuelt stenge krana, ta av slangen og så sprayet rett ned i ventilen hvis du kommer greit til innenfra. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Hadde samme problemet for noen år siden og da var det spraying fra utsiden mens en vred på kuleventilen fra innsiden, det gjorde jobben. Benyttet CRC-666. I toalettet går (gikk) det en dråpe olivenolje og litt eddik med jevne mellomrom. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Tom Rør Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Det eneste som hjelper for å forebygge, er å bruke den mye, så de ikke setter seg.Dette problemet oppstår fordi de ikke blir brukt nok, og vi er også plaget med dette på forbruksvann i boliger. Bruk den en gang i blant, så vil den holde seg lett og fin Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Tøm tanken, steng den og hell en halvflaske solsikkeolje eller noe oppi via dekkstømmingen, så er det bare å jukke som en gal med ventilen og vips så glir den godt. Så har du en kork olje i drittvannet sammen med furuklorinen innimellom som forebygging Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Helte oppi et par desiliter med rapsolje etter siste tømming. Hjalp faktisk litt. Skal prøve enda litt mer ved neste tømming:) Sitér dette innlegget Link to post
princess32 Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Er nok enig med TomRør i dette tilfellet. Kan godt tilsette en masse rart men da da må du la det stå inn til ventilen for en stund. Ventilen sitter fordi den er forsteinet dritt som sitter der. Bokstavlig talt. Vet ikke om det er mulig men jeg ville ringt Unitor og spurt om jeg kan kjøpe gamazyme. Dette løser det opp. Ellers vil jeg anbefale å bruke sluseventil til disse anleggene. En kuleventil er lite egnet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.