Jump to content

Treg kuleventil fra septiktank, trenger tips

bc45

Recommended Posts

Kuleventilen for septikkutslippet er blitt veldig treg i løpet av vinteren, og er nå så tung at kona har problemer med å åpne den. Båten er bare 3 år gammel så jeg synes det er rart hvis den er treg grunnet korrosjon. Lurer på om jeg skal helle på noe smøremiddel i septikktanken for å smøre ventiler. Noen som har prøvd dette med hell, og som har tips til smøremiddel?

Kuleventiler er nok ikke evigvarende, og spesielt ikke noe som har med septik å gjøre.

Jeg smører alltid opp ventilene fra utsiden med WD 40 eller lignende hver vår og høst når jeg står på land.

Litt vanskelig hvis du ligger ute. Kan jo eventuelt stenge krana, ta av slangen og så sprayet rett ned i ventilen hvis du kommer greit til innenfra.

Er nok enig med TomRør i dette tilfellet.

Kan godt tilsette en masse rart men da da må du la det stå inn til ventilen for en stund.

Ventilen sitter fordi den er forsteinet dritt som sitter der. Bokstavlig talt.

Vet ikke om det er mulig men jeg ville ringt Unitor og spurt om jeg kan kjøpe gamazyme.

Dette løser det opp.

Ellers vil jeg anbefale å bruke sluseventil til disse anleggene.

En kuleventil er lite egnet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...