Jump to content

1ste inntrykk av C-map.

Slagskibet

Recommended Posts

Etter å ha kjøpt brukt seiwa plotter av Jolla så var det i går at første prøven av denne nymoyens teknologi ble gjort,og det uten å ha papirkart ombord for området det ble seilt i. Disse glemte jeg å ta ut av båten ved opplag så de var fuktig og nesten umulig å lese, og nye kart har jeg ikke fått somla meg til å kjøpe enda.

Såvidt jeg kunne se var feilvisningen bortimot 0,på det meste maksimalt 15 meter.Kartene var godt detaljerte,syntes de var overraskende godt detaljert og masse tilleggsinformasjon kunne hentes ved å bruke pekeren/pila. Var litt skeptisk da kartbildet når båten lå på båtplassen var tilnærmet like elendig på Seiwa som på Dana 5000. Det inntrykket rettet seg fort,mens Dana seilte godt inne på land så var Seiwa i stand til å vise korrekt posisjon.

Etter å ha seilt i farvann hvor jeg kjenner hver stein prøvde jeg urent farvann. Også her satt jeg med følelsen at Seiwa gjorde en utmerket jobb med veldig små feilmarginer. Seiwa ble her kjørt opp mot rutevalg på Garmin 128 og disse 2 var absolutt samstemte. Garmin rutevalg er lagt inn manuellt,som seilt, og C map kartet var igjen overraskende nøyaktig. Her kunne jeg seilt trygt på Seiwa med C map uten å ha konsultert rutevalg på Garmin. Imponerende bra.

Det var så bra at jeg stolte sånn på at C map at jeg seilte et par steder hvor båtsportkartet er så lite detaljert at jeg ikke har våget meg der. C map viste at det var vann nok,og jammen i meg stemte det også :yesnod:

Det eneste virkelig negative som skjedde var at midt inne blant grunnene så klarte jeg å forandre visningsmodusen på plotteren så det ble total forvirring mht hvor ferden egentlig gikk hen i ca 15 sekunder :lol: Båten seilte sydover mens plotteren viste at vi gikk nordover for deretter å gå vestover.Skyldes ikke plotteren,skyldes brukerfeil.

Eneste jeg ikke likte var at jeg gjerne hadde sett at zoominga hadde hatt mulighet for å gå enda lenger ned,og at kurs og fart hadde kunne sees med kartbildet oppe. At kartet ikke var særlig detaljert ved stor skala er vel naturlig siden skjermen er så liten.

Tror dette kan bli et hyggelig bekjentskap. Med papirkart ombord. :flag:

Eneste jeg ikke likte var at jeg gjerne hadde sett at zoominga hadde hatt mulighet for å gå enda lenger ned,og at kurs og fart hadde kunne sees med kartbildet oppe. At kartet ikke var særlig detaljert ved stor skala er vel naturlig siden skjermen er så liten.

Tror dette kan bli et hyggelig bekjentskap. Med papirkart ombord. :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

På min SIMRAD (kombinert plotter og ekkolodd) har jeg kurs og fart + event. ekkolodd oppe samtidig med kartbildet.

C-Map kommer til å bli et hyggelig bekjentskap,- det har det ihvertfall vært for meg. Med papirkart ombord :wink::yesnod:

Har nettopp bestilt MAX nt fra c-map. Noen som har prøvd disse?

Skal settes i en Interphase V6i som jeg fikk fra USA nylig.

Forøvrig veldig fornøy med leveringstid fra marine.com via magnum.

Og prisen: 5378 kr. inkl. mva og frakt. Det skulle bli ca. halv pris av hva det koster hos f.eks. Seatronic.

Jeg har lignende erfaringer som deg, Thor (antar det er NT+ du har). Kartene er gjennomgående gode (dog noe variasjon fra sted til sted, avhengig av Sjøkartverkets kartgrunnlag).

Ved kraftig zoming blir landkonturene kantete og litt lite realistiske, men gjennomgående er merkingen av skjær og ulumskheter god. Så jeg har gjort mye som du nevner - rett og slett brukt C-map som grunnlag for å gå mange steder hvor et vanlig båtsportkart ikke ville hjulpet særlig. I tillegg har jeg sammenlignet med losskisser fra den Norske Los eller skisser fra havnebøker, tidsskriftartikler o.l. og benyttet dette også til slik "finnavigering".

Kartbrikken jeg har (fra 2002) opplever jeg som dårligst fra ca. Tjøme og ned til ca. Tvistein fyr. Der er det benyttet gammelt kartgrunnlag, tror jeg, som bl.a. har den konsekvens at fargebruken gjør kartene lite lesbare i sollys, selv med Sunview. Gjennomgende er sjøen ganske mørk blå, og det er vanskelig å se ordentlig hvor en er og hva som er rundt en. Zoomer en derimot godt ut blir sjøen hvit, og det er mye lettere å se ruta, staker o.l.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Er ikke så mye en får prøvd på et par timer KOB men kantetheten er spesiellt ille i Vrengensundet syntes jeg. Det er Max NT brikke hvis jeg ikke husker helt feil. Blåfargen på sjøen opplevde jeg uproblematisk , men det kan kanskje være forskjell mellom de forskjellige plotter produsentene ?

• 4 uker senere...

Har nettopp bestilt MAX nt fra c-map. Noen som har prøvd disse?

Skal settes i en Interphase V6i som jeg fikk fra USA nylig.

Forøvrig veldig fornøy med leveringstid fra marine.com via magnum.

Og prisen: 5378 kr. inkl. mva og frakt. Det skulle bli ca. halv pris av hva det koster hos f.eks. Seatronic.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei!

Jeg vurderer å kjøpe en Interphase V6I fra USA. Har lyst på en plotter som håndterer de nye C-map MAX-kartene og synes den ser bra ut.

Har sjekket bl.a. hos Boatfix. De modellene de selger er ikke software-oppgradert for å håndtere de nye MAX-kartene. Kanskje fordi de sitter inne med et gammelt parti på lager(?)

Ser ikke at det står noe om MAX-kartene hos andre amerikanske nettbutikker heller. Vi ligger kanskje litt foran USA her i Norge.

Jeg spurte Interphase om dette.

"There are only language differences in products sold in the US or Europe. Our current products are MAX units. The 2004 models of the Chart Master 169CS, V6 series and 11 series can be upgraded to MAX directly through C-Map.

"

Vet noen om man kan få gjort denne oppgradering i Norge? F.eks. hvis jeg kjøper kartene hos Seatronic? Eller gjennom C-map Norge?

Er også interessert i erfaringer med V6-plotteren. Den fikk kritikk i testen i Båtmagasinet for joystick'en som de mente var overfølsom.

Har kikket på Interphase 169 også, men synes det virker greiere med en vertikal skjerm når man kjører med kurs-opp.

Vet noen om man kan få gjort denne oppgradering i Norge?

Hei.

Jeg har en Interphase 11CVS+. Denne fikk jeg oppgradert av importøren, Navtech på messen i Lillestrøm. Det tok 2min, og var gratis. Det eneste som ble gjort var å sette inn en spesialbrikke der du setter inn kartbrikken, slå på plotteren og vente et halvt minutt til det sa pip!

Det ble så sjekket med en MAX brikke, og det funket. Selv har jeg kun NT+ Wide brikker, så nærmere uttesting av MAX har jeg ikke. Men en del av de nye funksjonene virker for disse brikkene også, bl.a. perspektivvisning av kartet (hva en nå skal med det).

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei!

Jeg vurderer å kjøpe en Interphase V6I fra USA. Har lyst på en plotter som håndterer de nye C-map MAX-kartene og synes den ser bra ut.

Har sjekket bl.a. hos Boatfix. De modellene de selger er ikke software-oppgradert for å håndtere de nye MAX-kartene. Kanskje fordi de sitter inne med et gammelt parti på lager(?)

Ser ikke at det står noe om MAX-kartene hos andre amerikanske nettbutikker heller. Vi ligger kanskje litt foran USA her i Norge.

Jeg spurte Interphase om dette.

"There are only language differences in products sold in the US or Europe.  Our current products are MAX units.  The 2004 models of the Chart Master 169CS, V6 series and 11 series can be upgraded to MAX directly through C-Map.

"

Vet noen om man kan få gjort denne oppgradering i Norge? F.eks. hvis jeg kjøper kartene hos Seatronic? Eller gjennom C-map Norge?

Er også interessert i erfaringer med V6-plotteren. Den fikk kritikk i testen i Båtmagasinet for joystick'en som de mente var overfølsom.

Har kikket på Interphase 169 også, men synes det virker greiere med en vertikal skjerm når man kjører med kurs-opp.

<{POST_SNAPBACK}>

plotteren som jeg fikk var kompatibel med Max kartene, det stod også i bruksanvisningen. På plotteren kunne jeg også velge norsk som menyspråk.

plotteren som jeg fikk var kompatibel med Max kartene, det stod også i bruksanvisningen. På plotteren kunne jeg også velge norsk som menyspråk.

<{POST_SNAPBACK}>

Har du prøvd Interhpase V6I med MAX-kart?

Jeg ser at andre (som vel å merke har Simrad-plottere) klager på treg skjermoppdatering med MAX-kart i forhold til de gamle kartene.

Har du prøvd Interhpase V6I med MAX-kart?

Jeg ser at andre (som vel å merke har Simrad-plottere) klager på treg skjermoppdatering med MAX-kart i forhold til de gamle kartene.

<{POST_SNAPBACK}>

Det ser foreløpig ut til å fungere utmerket. treg oppdatering har vel med for liten prossesor. det skal ikke vaære tilfelle med V6i.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...