Jump to content

Kina marine motorer? bra/dorlig?

Øyeren24

Recommended Posts

En ting er hva maskinen koster i innkjøp, en annen hva den koster ferdig montert i din Nidelv. Da blir ikke de 10.000,- motoren koster mindre så store forskjellen. Problemet er at en ferdig installert 37-hester vil trolig koste deg opp i mot 100.000,- Det er vel ca hva båten er verdt ? Men, om du skal beholde båten i over 5 år, blir regnestykket penere. I over 10 år, veldig bra, med tanke på at du har en pålitelig motor i de 10 årene. Det er et vanskelig valg ! Mitt råd.., bestem deg først, om du ønsker å ha godbåten i 10 år til. Da kan det forsvares, mener jeg. Hilsen Stig

hei, jeg kjøpte motor fra dem i fjor. En 27 hk, 3-sylindra Izuzu kopi. Worry II har helt klart et poeng, men la meg sette det litt i perspektiv. Motor + aksel og propell var ca 55000. Ialt kom installasjonen på nesten akkurat 90 000. Jeg brukte en båtbygger som jeg visste hadde installer en 15-20 av samme merke før, og ga ham relativt frie hender slik at motorbytte også innebar litt standardheving.

Den regnnga jeg satt igjen med, var ca 7 000 billigere enn bare motoren hvis jeg skulle kjøpt en Yanmar av (omtrent) samme størrlse, etter det jeg fikk opplyst her i byen. Og det er her jeg moderere Worry II sitt argument noe: Du må uansett regne med kostnader til installasjon - hvis du ikke er dødsflink sjøl - og dermed blir det sentrale spørsmål hva du får for pengene.

Etter min erfaring på 2. sesong, så er det en helt OK motor, den leverer den kraften jeg trengte til min 23 fot snekke, og ting ser ut til å fungere greitt så langt. Jeg savner nok Sabben jeg hadde før, men er glad for at jeg kan holde 5 knop i motvind også.

Så får tiden vise hvor klokt valg det er… men slik er det vel med alt med båt??

Send en mail til rino@ragnarringstad.no og hør hva de skal ha for en Volvo Penta D2-40. Pris for maskin er ikke så mye høyere... ferdig montert, ikke langt unna det verdiøkningen som Nidelen får ved videresalg, tror jeg da. Må tenke langsiktig ! Godt miljø rundt Volvo Penta i Norden ! Usikker på disse andre når problemer dukker opp..

kjøpte en 21hk 3cyl kubotakopi derifra i vinter. installerte selv. har hatt 2 småfeil på den. det første var tenningslåsen som fusket. den var levert fra wema som også leverer til mange andre motormerker. 2 dager senere låg det ny tenningslås i posten,ingen diskusjon fra forhandler. deretter så var det en liten lekkasje i matepumpa, det hang en dråpe under den som måtte tørkes avogtil. noen dager senere låg ny pumpe i posten,ingen diskusjoner eller sure miner. under monteringen dukker det alltid opp div spørsmål etc,da var det veldig greit med forhandler som ikke stengte tlf kl 16:00,men tok tlf både lørdag og søndag når man lurte på noe... ang motoren så ble denne tatt i bruk i mai,og etter 20t innkjøring ble gear og motorolje+filter skiftet. samtidig kjente jeg over motor generelt om der var løse skruer som er vanlig prosedyre etter innkjøring. nå er motor rundet 112t og har fått sitt andre oljeskift .den starter lett,går fint har ingentig å utsette på motor og forhandler så langt. :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...