Maskinsjef Startet 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2014 (redigert) Har kjøpt brukt båt med 2 stk volvo penta 63 L motorer. Motorene er kjørt ca 500 timer. Det er ikke synlig røk fra motorene. Det ble kjørt uten kalesje . Døren inn til cabin var åpen, Turtall ca 1900/2000. 8 voksne ombord. Fulle diesel og vanntanker. Det dannet seg en svart hinne av eksos på hekken og gummibåten som ligger på badeplatformen og noen plastposer som sto på gulvet inne i cabinen. Belegget på hekk/gummibåt var meget vanskelig å få av. Er det noen med erfaringer?? Mvh Maskinsjef. Redigert 15.Juli.2014 av Maskinsjef (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Du kjører på for lavt turtall med for høy last. På 1900 rpm er antakelig ikke turboene med mer enn halvveis. Ikke rart at det soter. Max rpm er 2800 så du burde ikke marsje under 2200-2300 med mindre du er lett lastet (naturligvis avhengig av hvilken båt det er snakk om). Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Vanisian Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Dette er vel normalt att eksos trekker inntil hekken og inni enkelte båter når dei er under fart. Dette grunnet att det oppstår eit lite vakuum bak båten. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Hva oppnår du av max turtall med fullastet båt? På 63L skal du vel klare 2800RPM. Er du under dette må propellene justeres. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
cosmo Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Mange båter sliter med soting på hekken. Det er vanlig å tro at det danner seg et vakuum bak båten. Det som har vist seg på flere båter er at det er alt for lite lufting til motorrom og dermed vil motorene suge luft fra alle tilgjengelige steder. Mest sannsynlig drar motorene eksosen tilbake til båten på grunn av dette. Jeg kunne på min egen båt, åpne døren på gløtt og undertrykket i kabinen drø døren igjen. Så store motorer skal ha en god del luft. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Hos meg er jeg ikke plaget med nevneverdig sot i hekken eller båten forøvrig da motorene er common rail og ikke har noen synlig røk men når jeg kjører på marsjfart holder jeg alltid døra til bakdekket stengt selv om jeg har lukket kalesje over bakdekket. Om ikke kommer det litt eksoslukt inn i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.