tobixen Startet 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2014 Som en liten motvekt til tråden "Overgang fra motorbåt til seilbåt - går det an?", hvor det viser seg at en del seilbåtfolk her er tidligere motorbåtfolk... Er det mange tidligere seilfolk her som har gått over til motorbåt? Jeg ser fordelene i å kunne ankre opp mot land uten å bekymre seg for om det er nok vann under kjølen, gå under bruer, generelt komme frem til steder hvor seilbåtfolket bekymrer seg for kjøl eller mast, kunne komme seg til interessante steder i løpet av en kveld (dersom man har noe litt mer hurtiggående enn en snekke, og f.eks. har båtplass inne i Drammensfjorden) ... Dette er mest bare for å stille min nysgjerrighet. Jeg har ikke vurdert tanken selv om å gå over til motorbåt. ;-) (Men selgeren av min nåværende båt - han og fruen var altså motorbåtfolk, de prøvde seg på seilbåt men ombestemte seg etter noen uker på sjøen. Jeg skjønner det ikke helt, men det kan jo hende de vet noe som jeg ikke vet). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
oivindg Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 En av de tingene jeg savner fra seilbåt, er at det går an å snike seg saaakte inn på steder der du er usikker på om det er dypt nok. Det verste som skjer er at kjølen går på, og du bakker bare ut igjen. Med motorbåt er det stor sjanse for at det er propellen som dunker nedi, med skadet propell eller aksling som resultat. Enden på visa er at fattern med seilbåt som stikker to meter som regel kommer inn de samme stedene som jeg gjør, selv om min motorbåt bare stikker én meter. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
tobixen Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Da skjønner jeg litt av bakgrunnen til at motorbåtmannen som eide seilbåten min la inn ekstra propell og aksling, slik at det skulle være greit å få skiftet dette uten å kaste bort verdifull ferietid på å vente på reservedeler :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
JRK Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Hei, Det er sikkert mange forskjellige måter å bruke, samt varianter av både seil og motorbåt på, men her er min begrunnelse for å velge motorbåt. - Hovedbegrunnelsen er at jeg liker å campe på sjøen ikke nødvendigvis seile - Jeg kommer meg raskt ut til favorittplassene og hjem om det blåser opp - Har mye større utvalg av plasser å velge mellom - Er ikke avhengig av vind - Sitter høyt på flybridgen med en utsikt seilere bare kan drømme om - Trenger ikke å tenke på at lading kan være et problem - Synes det ser trist ut for seileren som har vakta I dårlig vær, gjerne alene ute ved roret, med masse klær på. - I motorbåt sitter vi inne alle og koser oss når vi kjører I dårlig vær På den annen side ser jeg jo for meg følgende fordeler med seilbåt - Det kreves mer av båtfører og mestre en seilbåt. Det må være morro å ha denne kunnskapen - Det må være deilig å seile med vinden helt stille, uten en lyd fra motor - Roligere I sjøen - Båten får en mye større rekkevidde (jordomseiling) - Rimeligere I anskaffelse - Rimeligere og bruke Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Interessante tanker, men har du erfaring med seilbåt? :-) (utsikta fra toppen av masta er sikkert noe bedre enn fra flybridge?) ;-) (Bakgrunnen for at jeg spør - jeg synes det var påfallende mange i den parallelle tråden som hadde gått over fra motorbåt til seilbåt og ikke kunne tenke seg tilbake - bare lurte på om det var mange som hadde gått andre veien) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lingefan Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Det er jo bare å tilte drevet slik at det er skroget som går først på grunn og ikke propeller. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
oivindg Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Det er jo bare å tilte drevet slik at det er skroget som går først på grunn og ikke propeller.For dem som har drev, så er det sikkert lurt, ja. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
nordan family 27 Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Jeg har vokst opp i snekke. Har hatt seilbåt selv i voksen alder. Etter 2005 har vi hatt motorbåt. Vi konverterer gjerne tilbake. Den største forskjellen synes jeg er at med motorbåt er målet å komme frem til noe, mens i seilbåten var målet å være underveis. Litt annet fokus for dagen, med andre ord. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.