Jump to content

Akterlanternen lyser ikke, men måler spenning og pæren virker


hakonrk

Recommended Posts

Merket nettopp at akterlanternen ikke virker. Jeg antok først at pæren hadde gått, men da jeg ikke kunne se noe galt med den, og kunne bekrefte at den virker når jeg kobler den direkte til batteriet, så ble det vanskeligere.

 

Sidelanternene er på samme bryter som akterlanterenen, og de lyser fint. Jeg målte spenningen på polene på akterlanterenen med multimeteret, og stusset litt over at det var en del lavere enn batterispenningen (11.5 V, nesten 1 V lavere enn om jeg måler direkte på batteriet). I tillegg faller spenningen raskt når multimeteret står og måler, falt nesten 0.5 V på et minutt. Det er vel slik et flatt batteri oppfører seg, dvs. at spenningen faller raskt under belastning, men batteriet er jo ikke flatt, alt annet elektrisk utstyr virker fint.

 

Setter stor pris på om noen kunne hjelpe meg å feilsøke videre. Jeg skulle gjerne målt spenningen gradvis nærmere batteriet, for å se hvor spenningsfallet skjer, men jeg aner ikke hvor jeg finner igjen ledningene fra akterlanternen. :confused:

Link to post

Klippet den av nå, og avisolerte tuppen. Kobberet er svart på det jeg avisolerte (5mm), og det lover kanskje ikke godt. Så også at det rant vann ut av den svarte "strømpen" som holder de to ledningene sammen (du kan så vidt se strømpen på bildet over, rett under det gule merket med tallet "3"). Det er ikke så rart at det var vann der, for vann vil jo følge ledningen fra lanternen og inn i strømpen, men jeg innbiller meg at det kan bidra til irring. Vil tro at det stort sett var ferskvann (regnvann).

Link to post

Heldigvis trenger jeg ikke skifte hele ledningen: Jeg får lys i pæra når jeg kobler den direkte på der jeg klipte av kabelskoene som hadde irret fast i hverandre. Det virker som ledningen fra lanternen til kabelskoene (ca. 1 meter ledning) er dårlig, for jeg får stort spenningsfall her selv etter jeg fikset skjøten. Denne biten burde jeg kunne erstatte med en vanlig lampettledning (2 × 0.75 mm², godkjent for 2.5A på 250V AC). Det eneste den driver er én eneste lyspære på 25 W, som på 12 V blir ca. 2 A.

Link to post

Jeg skal på tur i morgen tidlig, så jeg gikk for lampettledning som en midlertidig løsning. Det funker fint nå, og så lenge ikke isolasjonen går i oppløsning blir det vel ingen jordfeil av dette? Var uansett ikke store jobben, siden det bare var en ledningsbit på 50 cm som måtte skiftes ut, så ikke noe stress å gjøre dette igjen senere med materiell godkjent for maritime forhold.

 

Takk for alle svar! :thumbsup:

Redigert av hakonrk (see edit history)
Link to post

Da er det vel på tide at jeg nok en gang gjentar et gammelt innlegg om tap i kontakter og overganger?

Mange båtfolk opplever at spenningen frem til kjøleskap, varmeapparat er alt for lav (varmeapparatet vil ikke starte, og kjøleskapet stopper), selv med fulladet batteri. Alle vet vel nå etter hvert at tynne ledninger kan gi spenningsfall. En annen feilkilde som ofte blir oversett er brytere, kontakter og sikringer. En dårlig tilskrudd kabelsko, en slapp kontakt i en flatstiftkontakt eller at ledningen inn i disse er dårlig klemt til eller er blitt irret, kan hver for seg fort gi en tiendedels volt spenningstap dersom det går litt strøm i ledningen.

Som et eksempel kan jeg ta forbindelsen fra batteriet via sikring til glødetråden på et varmeapparat (pluss forbindelsen tilbake til batteriet)

Overgangene kan da være slik:

batteriterminal(+) - kabelsko
kabelsko - ledning

Ledning - kabelsko
kabelsko - hovedbryter
to kontaktpunkter inni bryteren
bryter - kabelsko
kabelsko - ledning

ledning - kabelsko (flatstift)
kabelsko(flatstift) - sikringsholder
sikringsholder sikring
sikring -sikringsholder
sikringsholder - kabelsko(flatstift)
kabelsko(flatstift) - ledning

ledning - kabelsko(flatstift)
kabelsko(flatstift) - terminal i varmeapparat

intern forbindelse til glødetråd
intern forbindelse fra glødetråd

terminal i varmeapparat - kabelsko(flatstift)
kabelsko(flatstift) - ledning

ledning - kabelsko
kabelsko batteriterminal(-)

Dette ble mange steder det kan bli dårlig kontakt, faktisk 22 steder! Og det kunne fort blitt flere ved bruk af fordelingsskinner for jord og skjøtekontakter her og der.

Og når det under gløding går så mye som opp til 10 A strøm, kan det fort bli 0,1volt tap i hver overgang dersom forbindelsen er dårlig, det blir 2,2volt totalt! Med 12,6volt på batteriet blir det da bare 10,4volt på glødetråden! Og dette under forutsetning at kablene er så tykke at det ikke er tap der! Men det er det. Litt av et scenario?

Heldigvis kan tapet reduseres betraktelig.

6 av disse forbindelsen er der en ledning er klemt fast i en kabelsko(flatstift). Er ikke ledningen skikkelig klemt til, er den irret? Dersom ja, klipp av ledningen så langt inn at du kommer til ren kobber og sett på ny kabelsko(flatstift). Klem den på med en skikkelig klemmetang med retursperre. Kr.99,90 varianten hos OBS duger ikke, men en bra tang med retursperre som klemmer ordentlig til, får du i bilrekvisitaforetningene til 200 - 300 kroner.

6 av forbindelsene kan være dårlige pga. dårlig forbindelse mellom en kabelsko og terminal eller en flatstift han/hun overgang. Her kan det være irr som kan fjernes, kabelskoen kan skrues bedre til eller hunkontakten på flatkontakten er blitt slapp og kan skiftes.

Dersom en har "gammeldagse" sikringsholdere av biltype, den typen med porselenssikringer, bør denne byttes ut til en bedre type. Har faktisk erfart at det hadde irret så mye i overgangen mellom sikring og sikringsholder at det ble totalt brudd! Den nye bilvarianten med "flatstiftsikringer" fåes i god kvalitet.

Når en har gått over alt dette er det på tide å spraye over med f.eks CRC for marine elektriske forbindelser.

Dette var bare et eksempel, hvordan står det til med forbindelsene frem til starteren, kjøleskapet, til lanternene, osv?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

En annen ting i båt, 12 volt anlegg krever gode dimensjoner på ledningsnett. tynne kabler gir varmgang i kabler, dette omgjør ledere til varmekabler, de trekker mer unødvendig strøm og kabler med varmgang foringes fort samtidig som faren for kortsluttning og brann.

 

Har du åpne skjøter i båten, dypp disse i vannavstøtende fett dette minsker faren for irring.

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...