hakonrk Startet 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2014 Merket nettopp at akterlanternen ikke virker. Jeg antok først at pæren hadde gått, men da jeg ikke kunne se noe galt med den, og kunne bekrefte at den virker når jeg kobler den direkte til batteriet, så ble det vanskeligere. Sidelanternene er på samme bryter som akterlanterenen, og de lyser fint. Jeg målte spenningen på polene på akterlanterenen med multimeteret, og stusset litt over at det var en del lavere enn batterispenningen (11.5 V, nesten 1 V lavere enn om jeg måler direkte på batteriet). I tillegg faller spenningen raskt når multimeteret står og måler, falt nesten 0.5 V på et minutt. Det er vel slik et flatt batteri oppfører seg, dvs. at spenningen faller raskt under belastning, men batteriet er jo ikke flatt, alt annet elektrisk utstyr virker fint. Setter stor pris på om noen kunne hjelpe meg å feilsøke videre. Jeg skulle gjerne målt spenningen gradvis nærmere batteriet, for å se hvor spenningsfallet skjer, men jeg aner ikke hvor jeg finner igjen ledningene fra akterlanternen. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Høres nå ut som du har dårlig kontakt noen steder. Sjekk alle tilkoblinger og eventuelle skjøter på ledningene. Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Har du målt spenningen på polene i lanternen med pæra på plass? Tipper det er dårlig kontakt ett sted og da vil spenningstapet i den dårlige kontakten forsterkes når det blir belastning. Sjekk også at kontaktflatene på pæreholderen.... Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Takk for tipset, dette høres troverdig ut, for det er noen skjøter med kabelsko som ser litt tvilsomme ut. Har irret så mye at jeg ikke klarer å dra dem fra hverandre. Bilde kommer snart. :) Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Kontaktpunkter i lanternen: Skjøt, like under der lanternen er montert (litt utydelig dessverre): Jeg kan altså prøve å klippe av her og måle rett på kobberet? Hvis spenningen er god, så setter jeg på nye kabelsko. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Kan være greit å også ta en titt på kabelens tilstand; om korrosjon har gjort sitt også for denne kan det være greit å skifte den ut. Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Klippet den av nå, og avisolerte tuppen. Kobberet er svart på det jeg avisolerte (5mm), og det lover kanskje ikke godt. Så også at det rant vann ut av den svarte "strømpen" som holder de to ledningene sammen (du kan så vidt se strømpen på bildet over, rett under det gule merket med tallet "3"). Det er ikke så rart at det var vann der, for vann vil jo følge ledningen fra lanternen og inn i strømpen, men jeg innbiller meg at det kan bidra til irring. Vil tro at det stort sett var ferskvann (regnvann). Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Heldigvis trenger jeg ikke skifte hele ledningen: Jeg får lys i pæra når jeg kobler den direkte på der jeg klipte av kabelskoene som hadde irret fast i hverandre. Det virker som ledningen fra lanternen til kabelskoene (ca. 1 meter ledning) er dårlig, for jeg får stort spenningsfall her selv etter jeg fikset skjøten. Denne biten burde jeg kunne erstatte med en vanlig lampettledning (2 × 0.75 mm², godkjent for 2.5A på 250V AC). Det eneste den driver er én eneste lyspære på 25 W, som på 12 V blir ca. 2 A. Sitér dette innlegget Link to post
princess32 Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Ja du kan jo erstatte denne med en lampettledning. Det holder noen måneder. Greit at den kun skal supplere en lanterne. Men dette er er i et maritimt miljø. Da holder ikke en lampett ledning.Gjør det ordentlig når du først skal gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Det finnes sikkert mange kvaliteter lampettledning. Eg oppgraderte litt elektrisk ombord i båten i vinter, og til lampetter og taklys ombord valgte eg å beholde lampettledningene som var der siden 1983. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Zach Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Jordfeil Sitér dette innlegget Link to post
hakonrk Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 (redigert) Jeg skal på tur i morgen tidlig, så jeg gikk for lampettledning som en midlertidig løsning. Det funker fint nå, og så lenge ikke isolasjonen går i oppløsning blir det vel ingen jordfeil av dette? Var uansett ikke store jobben, siden det bare var en ledningsbit på 50 cm som måtte skiftes ut, så ikke noe stress å gjøre dette igjen senere med materiell godkjent for maritime forhold. Takk for alle svar! Redigert 16.Juli.2014 av hakonrk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Den isolasjonen går neppe i oppløsning, men den slepper gjennom akkurat so mykje vatn at kobberen blir svart i løpet av kort tid. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 18.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2014 Ja, der blir det spenningsfall over alle kabelsko som irrer og skaper motstand. Kabelsko er noe herk. Må du skjøte kabel , lodd og kjør på med krympestrømpe over. Eller aller best, erstatt hele kabelen. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 19.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2014 Jeg byttet ut en kabel med svart kopper i går - brukte toleder 2x2,5 fortinnet. Vips virket det som skulle virke (det var autopiloten). Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Lars H. Svart 19.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2014 Da er det vel på tide at jeg nok en gang gjentar et gammelt innlegg om tap i kontakter og overganger?Mange båtfolk opplever at spenningen frem til kjøleskap, varmeapparat er alt for lav (varmeapparatet vil ikke starte, og kjøleskapet stopper), selv med fulladet batteri. Alle vet vel nå etter hvert at tynne ledninger kan gi spenningsfall. En annen feilkilde som ofte blir oversett er brytere, kontakter og sikringer. En dårlig tilskrudd kabelsko, en slapp kontakt i en flatstiftkontakt eller at ledningen inn i disse er dårlig klemt til eller er blitt irret, kan hver for seg fort gi en tiendedels volt spenningstap dersom det går litt strøm i ledningen.Som et eksempel kan jeg ta forbindelsen fra batteriet via sikring til glødetråden på et varmeapparat (pluss forbindelsen tilbake til batteriet)Overgangene kan da være slik:batteriterminal(+) - kabelskokabelsko - ledningLedning - kabelskokabelsko - hovedbryterto kontaktpunkter inni bryterenbryter - kabelskokabelsko - ledningledning - kabelsko (flatstift)kabelsko(flatstift) - sikringsholdersikringsholder sikringsikring -sikringsholdersikringsholder - kabelsko(flatstift)kabelsko(flatstift) - ledningledning - kabelsko(flatstift)kabelsko(flatstift) - terminal i varmeapparatintern forbindelse til glødetrådintern forbindelse fra glødetrådterminal i varmeapparat - kabelsko(flatstift)kabelsko(flatstift) - ledningledning - kabelskokabelsko batteriterminal(-)Dette ble mange steder det kan bli dårlig kontakt, faktisk 22 steder! Og det kunne fort blitt flere ved bruk af fordelingsskinner for jord og skjøtekontakter her og der.Og når det under gløding går så mye som opp til 10 A strøm, kan det fort bli 0,1volt tap i hver overgang dersom forbindelsen er dårlig, det blir 2,2volt totalt! Med 12,6volt på batteriet blir det da bare 10,4volt på glødetråden! Og dette under forutsetning at kablene er så tykke at det ikke er tap der! Men det er det. Litt av et scenario?Heldigvis kan tapet reduseres betraktelig.6 av disse forbindelsen er der en ledning er klemt fast i en kabelsko(flatstift). Er ikke ledningen skikkelig klemt til, er den irret? Dersom ja, klipp av ledningen så langt inn at du kommer til ren kobber og sett på ny kabelsko(flatstift). Klem den på med en skikkelig klemmetang med retursperre. Kr.99,90 varianten hos OBS duger ikke, men en bra tang med retursperre som klemmer ordentlig til, får du i bilrekvisitaforetningene til 200 - 300 kroner.6 av forbindelsene kan være dårlige pga. dårlig forbindelse mellom en kabelsko og terminal eller en flatstift han/hun overgang. Her kan det være irr som kan fjernes, kabelskoen kan skrues bedre til eller hunkontakten på flatkontakten er blitt slapp og kan skiftes.Dersom en har "gammeldagse" sikringsholdere av biltype, den typen med porselenssikringer, bør denne byttes ut til en bedre type. Har faktisk erfart at det hadde irret så mye i overgangen mellom sikring og sikringsholder at det ble totalt brudd! Den nye bilvarianten med "flatstiftsikringer" fåes i god kvalitet.Når en har gått over alt dette er det på tide å spraye over med f.eks CRC for marine elektriske forbindelser.Dette var bare et eksempel, hvordan står det til med forbindelsene frem til starteren, kjøleskapet, til lanternene, osv? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ternen32 Svart 19.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2014 En annen ting i båt, 12 volt anlegg krever gode dimensjoner på ledningsnett. tynne kabler gir varmgang i kabler, dette omgjør ledere til varmekabler, de trekker mer unødvendig strøm og kabler med varmgang foringes fort samtidig som faren for kortsluttning og brann. Har du åpne skjøter i båten, dypp disse i vannavstøtende fett dette minsker faren for irring. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.