Jump to content

Isoterm varmtvannsbereder fungerer ikke på landstrøm

uthavn

Recommended Posts

Og kontroller at den faktisk får strøm. Sjekk ved å koble en lampe, hårføner eller hva du har for hånden til berederens stikk-kontakt.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Dersom du får "litt lunk", så virker den litt? Dersom overhetingsvern har blitt løst ut, eller dersom tanken ikke får strøm, så burde den ikke virke i det hele tatt? Kanskje termostaten som har tatt kvelden eller av en eller annen grunn har blitt helt feil innstilt?

Jeg har en varmtvannsbereder (husholdningsbereder, ikke båtbereder) i Tromsø som får brønnvann - omtrent annethvert år må varmekolben byttes ut; den slutter gradvis å gi varme samtidig som jordfeilvarslingen begynner å pipe. En annen gang ble rørene rett og slett tettet igjen av kalk; ettersom varmtvannsberederen har et blandebatteri på utsiden (slik at man f.eks. kan få "ufarlig" varmtvann i springen samtidig som selve varmtvannstanken er varm nok til å unngå legionella og andre festligheter) ble symptomet da også "lunket vann" i en stund før det var helt slutt på varmtvannet. Jeg prøvde først eddik, men måtte etterhvert over på sterkere syre for å få orden på tanken.

Min mor har vel hatt problemer med lekkasjer med begge de to varmtvannstankene som ble installert da huset ble bygget.

Summa summarum, jeg trekker den konklusjon at varmtvannstanker ikke varer evig, de slites i stykker av korrosjon, forkalkninger og diverse. Jeg antar dette gjelder like mye i båt som på land.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

• 4 år senere...

Har kanskje et lignende problem,  så prøver meg her... Har skiftet ut min originale varmtvannsbereder  til en Isotemp spa og får ikke varme på den. Lurer på om eg har koblet feil eller om det et noe annet. Har målt på 220v kabel med multimeter for å finne plusser  og jord og trodde det var i orden... Er det noe overspenningsvern på denne? Er egen av/på bryter som løser ut ved feil, men den løser ikke ut. Tips ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Kjenner ikke til denne Isotemp-modellen spesielt.

Har du strøm på stikkontakten du kobler til? Sjekk eventuelt med en lanpe, vifteovn eller hva du har for hånden. 

Vår Isotemp Basic har et overopphetingsvern som må resettes om tanken har blitt for varm. Dette finnes under dekselet i den enden av tanken der slangene er tilkoblet. Er kanskje noe slikt på din også?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Googlet litt og fant den overspenningsvern saken trur eg:rolleyes: Den var øverst til venstre i koblingsboksen.  En liten rød firkant som såg ut som den ikke hadde løst ut :headbang:   Har målt med multimeter og brun leder viser 235v og blå leder viser 245v. Så da skulle  det være i orden eller ? Hva annet kan være galt ???

http://www.thermoprodukter.se/layout/current/docs/SpaAnv.pdf

Redigert av Trophy (see edit history)

Jeg går ut fra at det er overtemperaturvernet (ikke overspenningsvern) på fig. 8  side 49 i manualen du har trykket på i tilfellet den har løst ut? Da du tok ibruk berederen, er du sikker på at den var helt vannfylt før du koblet til 230V? Dersom ikke, kan selve varmeelementet tatt kvelden på ga. overoppheting før overtemperaturvernet har slått ut og reddet elementet.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kan jo tenkes at du har fått en "feil" vare...slik skjer fremdeles... er jo i så fall en garanti sak om den er ny...

Tror ikke jeg ville begynt og åpne den for mye opp før dette var avklart...

Er den ny, og får strøm, og du er sikker på den var vannfylt før strømmen kom på...så er jo egentlig ikke problemet ditt, men forhandler sitt..

0 ohm er kortslutning! Et 700W element har en motstand på rundt 75 Ohm, og det er vel ikke "omtrent" det samme som null? Over termostat og over overtemperaturvernet skal det være 0 Ohm som du sier.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg tror din "erfaring" villeder mer enn forklarer. Det du sier er ikke så halvgalt om en måler en glødelampe der motstandstråden er "hvitglødende", men for et varmeelement er forskjellen i motstand på kald og varm liten. Se på bildet nedenfor. her er det et varmeelement på 2000W som da ved 230V skulle ha en motstand på 26,6 Ohm. Da er vel ikke målt verdi på 23 Ohm så feil, og i hvert fall ikke "omtrent" null?

motstand_ovn.jpg.86bb5be6c0b9bee4e4dac39e953ed4f7.jpg

.Snorre skrev 43 minutter siden:

jo 0 ohm er kortslutning, men min erfaring er at ved måling av kalde varmeelement så måler en ned mot 0 ohm. Motstanden øker når elementet blir varmt.  Uansett er det viktigste at det ikke måles brudd i elementet... 

Har målt en del varmeelement, men aldri målt 0 ohm på et fungerende element som er kaldt. Det stemmer som @Lars H. sier, verdien skal være ganske så nært påstemplet effekt også når elementet er kaldt. 

ozo skrev 24 minutter siden:

Jeg synes dette hørtes litt rart ut. Er dette målt mot jord? -Og hva er spenningen mellom blå og brun leder?

Ikke så rart når det er amatører på ferde?

Sjekket bilde fra gamle bereder og fant feilen? spenning er nå 228v mellom blå og brun leder

.Snorre skrev for 2 timer siden:

Har du målt motstanden (Ohm) i varmeelementet? Du skal måle omtrent 0 Ohm når du måler rett på kontaktpunktene til  varmeelement. Husk å koble fra 220v! 

Du kan gjøre samme målingene over termostat og vernet.  Alle skal måle ca 0 Ohm. 

Lars H. skrev for 2 timer siden:

0 ohm er kortslutning! Et 700W element har en motstand på rundt 75 Ohm, og det er vel ikke "omtrent" det samme som null? Over termostat og over overtemperaturvernet skal det være 0 Ohm som du sier.

Skulle til å måle ohm, men så kom eg på at eg hadde bilde av den gamle berederen og der så eg at det var koblet feil.

Takk for alle innlegg??

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...