arkmarin Startet 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2014 De siste timene har det ikke vært bevegelse på fartøyene som vises. Alle posisjoner er 12 t og 59 min gamle. Min posisjon er over to timer gammel, men den står også med 12t 59min. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Lazyjack Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Det skjer stadig vekk med MT men det pleier å løsne etter noen timer. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 (redigert) Jeg har ikke merket noen problemer i dag. Og de forflytter seg pent og pyntelig med oppdatering senest hvert 5. min dersom jeg ikke selv refresher mellom det for enda raskere oppdatering. Og at det skulle henge "stadig vekk", var nytt for meg. At noe skulle være galt hører til skjeldenhetene. Det er ikke en eller annen app på en eller podde/padde hos deg som svikter? På PC er problemet ukjent for meg. Redigert 16.Juli.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Salt Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 den kjører fint så langt jeg kan se. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
arkmarin Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 (redigert) Vi kom inn til Roan på Trøndelagskysten nå. Posisjonen vår vises et stykke fra havna og ble oppdatert for 16267 dager 14 t og 55 min siden! Det er slik både på nettbrettet og telefonen. Slettet appen og lastet den på nytt på telefonen uten at det endret på dette. Redigert 16.Juli.2014 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Lars H. Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 På min PC så det slik ut for 5 minutter siden. Da er du tydeligvis på vei inn mot Roan. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
sap_2000 Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Har fungert fint så langt jeg kan se. Har fulgt med på oss selv og vennebåter i dag. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
GeirT Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Ser det er temmelig tynnt her i Mandal også. Sitér dette innlegget Geir Link to post
Lars H. Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 At det er få båter som vises i området ved Mandal, er kanskje ikke så rart da 3 basestasjoner i området er ute av drift? Kanskje eierne er på ferie og har skrudd av utstyret? En tydelig påminnelse på at Marinetraffic ikke er et navigasjonsverktøy, men heller et leketøy. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
arkmarin Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Har kommet til Bessaker og nå funker alt som normalt. Kan det være mottakstasjonen som hadde problemer? Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Lars H. Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Ja, se mitt innlegg ovenfor. Og du er langt fra dekket til en hver tid av basestasjoner, selv om de funker. Noen steder er det langt mellom dem, og det er jo bare vanlige folk som har satt de opp med en enkel antenne gjerne utenfor husvinduet sitt. De står ikke på fjelltopper som radio og TV-stasjoner. Og husk at en klasse-B transponder som du har sender med svært lav effekt i VHF-båndet. Dat skal det ikke rare hindringene mellom deg og basestasjonen til før du ikke oppdages. Igjen: MT er leketøy! Her en oversikt over stasjoner i ditt område. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
mateco Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Nå har det seg slik at MT er avhengig av at det streames AIS info til deres server fra ulike kilder. Som Lars H. skriver så er det som oftest stasjonære enheter som sender AIS info fra de respektive mottakerstasjoner og til MT's server via nettet. Disse mottakerstasjonene kan også være mobile enheter, som f.eks. et fartøy som forflytter seg mer eller mindre. Hos MT kan man se fartøyer uti atlanterhavet, og da langt ifra VHF'ens dekningsområdet fra landsiden. Altså er det fartøyene selv som streamer sine mottatte AIS-data til MT's server via internettforbindelsen de måtte ha, og da gjerne via satelittkommunikasjon. Langs vår langstrakte kystlinje så er det nok mange steder som ikke er dekket av stasjonære formidlere. Men sporadisk dukker det opp fartøyer som formidler AIS signalene til MT. Når så disse forflytterseg utenfor VHF'ens dekningsradius, så forsvinner også, naturlig nok, målene hos MT. Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Lars H. Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 (redigert) Jeg har en Raymarine 650 AIS transponder. Den sender ut posisjon og data om eget fartøy via VHF som kan taes imot av andre fartøyer med AIS mottaker (ikke mAIS!) Basestasjonene i nærheten tar også imot dette og sender dette til MT som legger det ut på kartene sine. I tillegg til dette streamer jeg som mateco sier også dette via mobilt bredbånd (ICE) direkte til MT. Den streamingen innbefatter også data om de fartøyene som min AIS "ser". I min egen hjemmehavn Son, er det dårlig med dekning for basestasjoner. Så dersom jeg ikke streamer, er det sjelden at båter med klasse-B vises hos MT. Men slår jeg på streaming, vises det som måtte være av båter i området. Data om min egen båt vist hos MT er da uavhengig av VHF rekkevidde så lenge jeg har kontakt med internett via mobilt bredbånd, eller via satellitt om jeg hadde hatt slikt utstyr. Redigert 17.Juli.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Salt Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 jeg har nettopp satt opp en landstasjon som sender videre til MT (og skal videresendes derfra til 2sandnessjo.no). Antenna står 35 moh og 400 m fra Skagerrak, tar imot inntil cirka 35 nm fra posisjonen fra sør til vest (det varierer naturligvis), samt fra Halden og Fredrikstad (som ligger litt i skyggen fra selve antennemasta). Men om den hadde stått nede på hustaket hadde dekninga vært kanskje bare 10 nm. Men om strømmen går eller nettet faller ut hos de frivillige landstasjonene, så kommer heller ingen posisjonsdata videre fra dem/oss. Ombord er MT ikke noe trygt hjelpemiddel, som Lars H. også sier. AISmottaker ombord med visning på kartplotteren (eller egen skjerm i mottakeren) er tingen. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Octant Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 MT er basert på at det er frivillige som har en AIS mottaker tilgjengelig, og har anledning til å streame datastrømmen til MT's server (Står i Hellas, tror jeg). Selv om AIS mottaker utstyr er blitt rimeligere med årene, vil det fremdeles være en kostnad knyttet til dette. MT låner også ut utstyr for de som ønsker det. Mener det er en kar oppe i Lødingen som fikk sitt utstyr fra MT. Tror dere at det vil være flere som kunne tenke seg å bidra, hvis utstyret var rimeligere? Årsaken til at jeg spør slik, er at en kan med fordel bygge sin egen AIS mottaker og antenne for under båtlappen med minimale kunnskaper og ferdigheter. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Da burde det bli bra dekning i ditt område. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MaSa Svart 26.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2014 Har Undersøkt litt når jeg bruker mAIS Nå Har den begynt å kjøre rett frem over land og sjø, virker ikke som den sender posisjon hvert min slik som før!? Den er riktig innstilt mener jeg. Eneste gangene jeg får flere referanser er da jeg sender posisjon manuelt. Noen som har løsningen på det? Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
sap_2000 Svart 27.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 Brukte mAIS litt på ferien der det var dårlig mottak for klasse B. Det jeg la merke til nå til en forandring fra tidligere var at appen ikke kjørte i bakgrunnen. Sendingen opphørte relativt kort tid etter telefon/ pad gikk i dvale eller andre programmer ble åpnet. Slik var det ikke før. Da sendte den et døgn om man ville uten å re-åpne appen. Bortkastet hvis man ikke kan bruke telefon/ pad til andre ting om man vil sende med mAIS. Gjelder både ipad og iphone. Noen med samme erfaringer? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
MaSa Svart 27.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 Ja Sap det er det som skjer med meg. For den sender kun posisjon da den er åpen i på tlf eller jeg sender manuelt! Virker ikke som før. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
sap_2000 Svart 27.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2014 Tipper det har blitt en fu## up i en oppdatering. Blir helt meningsløst om den må være åpen hele tiden. Gi den en dårlig reviev på app store og skriv hvorfor. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Ronald Svart 28.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2014 Har hatt problemer med mAIS tidligere i sommer, og det har vært diskutert i andre tråder her inne. Etter mye fram og tilbake fulgte jeg et av rådene der om avinstallering påfulgt av en ny. Da løste alt seg, inkl kjøring i bakgrunnen (brukt siste halvdel av forrige uke). Tipper det var lagt ut ny versjon uten at auto-oppdateringer ga meg den. For min del gjaldt det Android-versjonen, men jeg fikk nesten inntrykk av at samme løsning gjaldt for andre utgaver også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.