Jump to content

Dieselvarmer inn på kjølevannsdefroster?

jata

Recommended Posts

Om du har kjølevannsvarmer i båten bør du utnytte denne maximalt. Du kan ikke konekte denne til en dieselvarmer.

Utnytt heller kjølevannet dit.

Når du ligger stille er kjølevannet varmt i kanskje 10 timer. Da trenger du noe å supplere med.

Nei du kan ikke kombinere diesel varmer og kjølevann slik du skisserer det.

Trur ikke jeg forklarer meg bra nok. Har en sånn varmer i båten,

http://www.seatronic.no/varmere-vannvarmere-c-107_122/isotherm-1024wa-24v-p-1506

Har lys til å kjøpe en sånn.

http://www.seatronic.no/varmere-luftvarmere-c-107_120/eberspacher-varmer-d4-p-3950

Spørsmålet er om det går å bruke disse på samme luftslangenne sammtidig?

Er det noen som har prøvd? Hvordan kobler man i så fall luften fra dieselvameren inn på den andre?

Jeg har tenkt samme tanken selv og vet akkurat hva du mener ;-) Jeg har et defrosterapparat som ligner veldig på den isothermen, men jeg vet ikke om den er lik med tanke på innsug. Min defroster har to innsugstilkoplinger med diameter 60mm, et på hver side. Jeg har ikke koplet noe der og suger derfor bare luft fra motorrommet. Det optimale er vel å kople en slange fra friskluft eventuelt resirk fra kabin. Det tredje alternativet, som du vil prøve, er å kople en ventilasjonsslange fra utblåsingen på dieselvarmeren til innsuget på defrosteren? Teoretisk sett burde det gå greit, det eneste du trenger er slanger med riktig dimensjon, eventuelt en overgang eller to samt blende det ene innsuget på defrosteren (hvis det er to som på min). I tillegg må du muligens kjøre viften til dieselvarmeren når du vil bruke varme fra defrosteren for å få nok sirkulasjon. Du bør også ha en T-kopling på slangen rett etter dieselvarmeren slik at du kan ha en avgreining som alltid er åpen.

Redigert av Arnie (see edit history)

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Å koble en kjølevannsvarmer (vann-luft varmer) i serie med en dieselvarmer, tror jeg ikke går så bra. I så fall må dieselvarmeren gå for å skaffe nok luft til vann/luft varmeren når denne er i bruk (motoren går), vann/luft varmeren må gå når du bruker dieselvarmeren - for ikke å få for mye luftmotstand i viftehjulet i vann/luft varmeren.

Det vil si at du får et strømforbruk på 8-9 Ah (4,6 Ah for Eber, og 4 Ah fra vann/luft varmeren) når båten ligger i ro, og du i praksis bare får varme fra dieselvarmeren. Kjenner ikke til noen som har prøvd dette, sikkert av naturlige årsaker.

Da må det være bedre at varmerene er montert paralelt slik at luftstrømmen fra begge møtes i et Y-spjeld, slik at luftstrømmen kan styres fra den ene eller andre varmeren som er i bruk. dette for å unngå sug av falsk luft fra varmeren som ikke er i bruk.

Kjenner til at denne metoden er brukt, men har ingen personlig erfaring med det.

Tenk litt som en 2-felts vei blir innsnevret til 1-felt.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Hei

Som jeg ser det er det tre alternativer.

Diesel vannvarmer koblet til vannsystemet som er der i dag. Positivt, du får varmet evt. varmtvannsbereder samtidig, negativt, stort strømforbruk og som regel behov for oftere service på brenneren idet det vanligvis er for lite vann å varme opp slik at brenner stopper og starter på innebygget termostat relativt ofte.

Diesel luftvarmer koblet opp som Rune skriver, med stengbare y-forbindelser. Lavere strømforbruk enn bruk av vannvarmer, pass bare på at det er tilstrekkelig størrelse på eksisterende luftslanger.

Diesel luftvarmer med eget varmluftopplegg er vel det beste for å varme opp en båt.

Redigert av I.M.S. (see edit history)

Hvorfor ikke benytte en vannvarmer når du har denne enheten allerede? Altså en slik f.eks. http://www.seatronic.no/varmere-vannvarmere-c-107_122/eberspacher-vannvarmer-p-162

Jeg har en Webasto vannvarmer på kjølevannskretsen sammen med to vann/luftvarmere og varmtvannsbereder. Alt er koblet i parallel, slik at jeg kan velge hvilke enheter som til enhver tid skal være i bruk. Parallelkobling gir også mindre strømningsmotstand. Dette virker bra, men det trekker mer strøm enn om jeg hadde hatt bare en luftvarmer i drift. Det er fordi jeg må kjøre både Webasto og minst en vann/luftvarmer for kabinvarme når motoren ikke er i gang. Men jeg kan få varmt forbruksvann via Webastoen uten å kjøre motor.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Da må det være bedre at varmerene er montert paralelt slik at luftstrømmen fra begge møtes i et Y-spjeld, slik at luftstrømmen kan styres fra den ene eller andre varmeren som er i bruk. dette for å unngå sug av falsk luft fra varmeren som ikke er i bruk.

Det var denne løsningen jeg endte opp med til slutt. Jeg har et wirestyrt y-spjeld hvor luftstrømmen fra defroster og dieselvarmer møtes. Jeg kan da velge hvilken varmekilde jeg vil bruke. I tillegg har jeg en ekstra forgreining fra hver varmekilde som går ut før y-spjeldet og som alltid er åpen. Dette er for å sikre mot overheting hvis jeg skulle glemme å skifte over spjeldet.

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...