jata Startet 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2014 Har kjølevansvarmer i båten av merket arctic heater trur jeg den heter. Har lyst på diselvarmer og lurer på om jeg bare kan koble meg inn på luftslangenne fra denne? sånn at jeg bruker kjølevansvarmeren under drift og dieselvarmer når jeg ligger stille. Slipper jo da å legge opp dobbelt med luftrør. Sitér dette innlegget Link to post
princess32 Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Om du har kjølevannsvarmer i båten bør du utnytte denne maximalt. Du kan ikke konekte denne til en dieselvarmer. Utnytt heller kjølevannet dit. Når du ligger stille er kjølevannet varmt i kanskje 10 timer. Da trenger du noe å supplere med. Nei du kan ikke kombinere diesel varmer og kjølevann slik du skisserer det. Sitér dette innlegget Link to post
jata Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 (redigert) Er det no spesiell grunn til at ikke det skal gå? Begge blåser jo varmluft så ser ikke helt hvorfor jeg ikke kan kople di på samme rør og dyser? Kjølevannet slutter jo å sirkulere med en gang mann har stoppet så blir jo bare kaldluft da. Redigert 16.Juli.2014 av jata (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
princess32 Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Ja det blåser varmluft så lenge han går. Men når han ligger i havn? Sitér dette innlegget Link to post
Frode NeergÃ¥rd Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Har du tenkt på å ordne kjølevannsvarmer da? biler har jo parkeringsvarmer på det viset. Sitér dette innlegget Link to post
jata Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Trur ikke jeg forklarer meg bra nok. Har en sånn varmer i båten, http://www.seatronic.no/varmere-vannvarmere-c-107_122/isotherm-1024wa-24v-p-1506 Har lys til å kjøpe en sånn. http://www.seatronic.no/varmere-luftvarmere-c-107_120/eberspacher-varmer-d4-p-3950 Spørsmålet er om det går å bruke disse på samme luftslangenne sammtidig? Er det noen som har prøvd? Hvordan kobler man i så fall luften fra dieselvameren inn på den andre? Sitér dette innlegget Link to post
Arnie Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 (redigert) Jeg har tenkt samme tanken selv og vet akkurat hva du mener ;-) Jeg har et defrosterapparat som ligner veldig på den isothermen, men jeg vet ikke om den er lik med tanke på innsug. Min defroster har to innsugstilkoplinger med diameter 60mm, et på hver side. Jeg har ikke koplet noe der og suger derfor bare luft fra motorrommet. Det optimale er vel å kople en slange fra friskluft eventuelt resirk fra kabin. Det tredje alternativet, som du vil prøve, er å kople en ventilasjonsslange fra utblåsingen på dieselvarmeren til innsuget på defrosteren? Teoretisk sett burde det gå greit, det eneste du trenger er slanger med riktig dimensjon, eventuelt en overgang eller to samt blende det ene innsuget på defrosteren (hvis det er to som på min). I tillegg må du muligens kjøre viften til dieselvarmeren når du vil bruke varme fra defrosteren for å få nok sirkulasjon. Du bør også ha en T-kopling på slangen rett etter dieselvarmeren slik at du kan ha en avgreining som alltid er åpen. Redigert 16.Juli.2014 av Arnie (see edit history) Sitér dette innlegget It's nice to be important, but it's more important to be nice. Link to post
jata Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Akkurat det jeg mener ja :) må da vere noen som har prøvd dette? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Å koble en kjølevannsvarmer (vann-luft varmer) i serie med en dieselvarmer, tror jeg ikke går så bra. I så fall må dieselvarmeren gå for å skaffe nok luft til vann/luft varmeren når denne er i bruk (motoren går), vann/luft varmeren må gå når du bruker dieselvarmeren - for ikke å få for mye luftmotstand i viftehjulet i vann/luft varmeren. Det vil si at du får et strømforbruk på 8-9 Ah (4,6 Ah for Eber, og 4 Ah fra vann/luft varmeren) når båten ligger i ro, og du i praksis bare får varme fra dieselvarmeren. Kjenner ikke til noen som har prøvd dette, sikkert av naturlige årsaker. Da må det være bedre at varmerene er montert paralelt slik at luftstrømmen fra begge møtes i et Y-spjeld, slik at luftstrømmen kan styres fra den ene eller andre varmeren som er i bruk. dette for å unngå sug av falsk luft fra varmeren som ikke er i bruk. Kjenner til at denne metoden er brukt, men har ingen personlig erfaring med det. Tenk litt som en 2-felts vei blir innsnevret til 1-felt. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Frode NeergÃ¥rd Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Hvorfor ikke benytte en vannvarmer når du har denne enheten allerede? Altså en slik f.eks. http://www.seatronic.no/varmere-vannvarmere-c-107_122/eberspacher-vannvarmer-p-162 Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 (redigert) Hei Som jeg ser det er det tre alternativer. Diesel vannvarmer koblet til vannsystemet som er der i dag. Positivt, du får varmet evt. varmtvannsbereder samtidig, negativt, stort strømforbruk og som regel behov for oftere service på brenneren idet det vanligvis er for lite vann å varme opp slik at brenner stopper og starter på innebygget termostat relativt ofte. Diesel luftvarmer koblet opp som Rune skriver, med stengbare y-forbindelser. Lavere strømforbruk enn bruk av vannvarmer, pass bare på at det er tilstrekkelig størrelse på eksisterende luftslanger. Diesel luftvarmer med eget varmluftopplegg er vel det beste for å varme opp en båt. Redigert 17.Juli.2014 av I.M.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 (redigert) Hvorfor ikke benytte en vannvarmer når du har denne enheten allerede? Altså en slik f.eks. http://www.seatronic.no/varmere-vannvarmere-c-107_122/eberspacher-vannvarmer-p-162 Jeg har en Webasto vannvarmer på kjølevannskretsen sammen med to vann/luftvarmere og varmtvannsbereder. Alt er koblet i parallel, slik at jeg kan velge hvilke enheter som til enhver tid skal være i bruk. Parallelkobling gir også mindre strømningsmotstand. Dette virker bra, men det trekker mer strøm enn om jeg hadde hatt bare en luftvarmer i drift. Det er fordi jeg må kjøre både Webasto og minst en vann/luftvarmer for kabinvarme når motoren ikke er i gang. Men jeg kan få varmt forbruksvann via Webastoen uten å kjøre motor. Redigert 17.Juli.2014 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Arnie Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Da må det være bedre at varmerene er montert paralelt slik at luftstrømmen fra begge møtes i et Y-spjeld, slik at luftstrømmen kan styres fra den ene eller andre varmeren som er i bruk. dette for å unngå sug av falsk luft fra varmeren som ikke er i bruk. Det var denne løsningen jeg endte opp med til slutt. Jeg har et wirestyrt y-spjeld hvor luftstrømmen fra defroster og dieselvarmer møtes. Jeg kan da velge hvilken varmekilde jeg vil bruke. I tillegg har jeg en ekstra forgreining fra hver varmekilde som går ut før y-spjeldet og som alltid er åpen. Dette er for å sikre mot overheting hvis jeg skulle glemme å skifte over spjeldet. Sitér dette innlegget It's nice to be important, but it's more important to be nice. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.