ezach Startet 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2014 Jeg vurderer å kjøpe en 4 HK Yamaha påhengsmotor fra slutten av 80-tallet. Utfordringen er at girhåndtaket er knekt av. Forhandler oppgir drøyt 600 kroner for ny arm. Hvor omfattende jobb er det å bytte ut denne delen? I tillegg er det litt trøblete å få "grep" når du trekker i startsnora. Jeg synes å huske at det dreier seg om å få rett moment på bolten på toppen av svinghjulet? Jeg ønsker ikke kommentarer i retning av at det er tøys å bruke penger på en så gammel motor. Jeg vet at de gamle kassene koster mer enn de gjorde som nye... Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Det er tøys å bruke penger på en så gammel motor Nettopp solgt en -98 mod av samme slagen, nesten uslitelige motorer Hvis den kun er knekt av utvendig (selve hendelen), og dette er likt som 9,9 hk av omtrent samme årgang, er den en meget smal sak å bytte. Ser ut som du kun trenger å fjerne en splint som sitter helt i motsatt ende av girhendel. Mulig du kan få en brukt hendel også, hvis du prøver på markedet her på BP. Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Lyder lovende. :) Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Kan ha vært en slik min far fikk byttet girspak på for ca 20 år siden. Mener han sa at motoren måtte deles. Om det var mye jobb vet jeg ikke. For å unngå at det skjedde igjen passet vi alltid på å legge motoren med den andre siden ned. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Her er det et "stag" med 4-kantet profil der selve girspaken sitter i enden. Skyves enkelt inn der spaken sitter, og låses med en splint når helt inne. Staget er vel en 15-20 cm langt vil jeg anslå. Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Hva slags utfordringer byr det på å få ut det gamle staget som sitter igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 16.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Ser ut som å dra ut splint i enden, og så dra hele staget rett ut. Dette er på 9,9`en, men det er også en 80-talls motor. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Måtte ut og sjekke en gang til, for sikkerhets skyld Det er TO splinter som må vippes ut. Den ene holder leddet du ser litt til venstre omtrent midt i bildet på plass / sammen med firkantet stag midt i bildet. Mer tekst under neste bilde... Den andre lille splinten låser ende til firkantet stag, du ser enden på firkantet stag inne i "rundingen" midt i bildet. Sikkert litt trangt og plundrete, men tar du av forgasser hjelper det veldig. Vil ikke lure noen opp i stry... Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 14.September.2016 Link til dette innlegget Svart 14.September.2016 Fikk du til dette? Sitér dette innlegget Link to post
svebe Svart 14.September.2016 Link til dette innlegget Svart 14.September.2016 Har skiftet noen slike "plastikkstag". Du må løsne blokka fra motorramma slik at du kommer til gearspak fra undersiden av blokka. Litt skruing, er det. Husk å smøre/spraye denne gearspaken med WD40 eller lignende noen ganger i sesongen. De er utsatte ved at de går tregt etterhvert, tilslutt så brekker de. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.September.2016 Link til dette innlegget Svart 14.September.2016 Må bytte girarm på min 4hk også. Men har en delemotor å plukke deler av. sjekka på youtube - der var 1 video som viste prosessen på mariner 4hk - der så det ut til å være som Svebe skriver med å løsne blokka fra ramma. Tenker på provisorisk løsning ut sesongen - en sånn en hadde sikkert gjort jobben en stund Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Skrotnisse Svart 14.September.2016 Link til dette innlegget Svart 14.September.2016 Hjelper nok ikke det, den er ikke å rikke når den først har satt seg. Den eneste provisoriske løsningen jeg kan tenke på, er å ta av gummiproppen nede på stammen, løsne skjøteklemmen, sette motoren i forover ved å flytte staget, og så bare bruke motoren slik. Det er mulig man også må fjerne sperren på startapparatet hvis den finnes. Ellers får man ikke dradd i gang motoren mens den står i gir..... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.September.2016 Link til dette innlegget Svart 14.September.2016 (redigert) hos meg er det ikke armen som har satt seg, den er knekt pga ytre årsaker. Min står i forover og har ikke startsperre , så jeg får jo forsåvidt brukt den slik den er. (Men hadde vært ok å kunne frikoble også) Redigert 14.September.2016 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Skrotnisse Svart 14.September.2016 Link til dette innlegget Svart 14.September.2016 Se det, da må det vel gå an å improvisere ? Sette på et sånt rødt håndtak fra en kuleventil ?? Eventuelt shimset ut en cm for å gå klar av underdekselet ?? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.September.2016 Link til dette innlegget Svart 14.September.2016 (redigert) .. eller kickpedal fra en tempo ..? Redigert 14.September.2016 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
alidal Svart 14.September.2016 Link til dette innlegget Svart 14.September.2016 Hos meg er det bare et hull! Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 14.September.2016 Link til dette innlegget Svart 14.September.2016 Sitter det ikke en plastbit inne i hullet da ? Disse pleier å knekke ved enden av hullet fordi de har satt seg.... Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 14.September.2016 Link til dette innlegget Svart 14.September.2016 (redigert) Kan ikke se noe... Redigert 14.September.2016 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
svebe Svart 14.September.2016 Link til dette innlegget Svart 14.September.2016 Da smokker du inn en ekspanderende bolt og fester ett eller annet i den så har du gearhendel. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 15.September.2016 Link til dette innlegget Svart 15.September.2016 Det hullet du refererer til, er inne i plasten jeg snakker om, den er hul. Aluminiumsgodset er ca. 3 mm tykt fra yttersiden der greasenippel står i. Alt mellom yttergods og det lille hullet i midten er plast. Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 16.September.2016 Link til dette innlegget Svart 16.September.2016 Som tidligere nevnt i tråden må du ut med motorblokken for å bytte girspaken. Dette har jeg selv gjort på en mariner (yamaha) 4hk fra 1988. Det var litt jobb men fikk gjort det i løpet av en lørdag, så sant ikke noen skruer knekker på veien. Dette er visst vanlig at spaken knekker på disse motorene på grunn av manglende smurning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.