Jump to content

Hvordan skifte girarm på Yamaha 4 HK?

ezach

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe en 4 HK Yamaha påhengsmotor fra slutten av 80-tallet.

Utfordringen er at girhåndtaket er knekt av.

Forhandler oppgir drøyt 600 kroner for ny arm.

Hvor omfattende jobb er det å bytte ut denne delen?

I tillegg er det litt trøblete å få "grep" når du trekker i startsnora.

Jeg synes å huske at det dreier seg om å få rett moment på bolten på toppen av svinghjulet?

:worry:

Jeg ønsker ikke kommentarer i retning av at det er tøys å bruke penger på en så gammel motor.

:lipseal:

Jeg vet at de gamle kassene koster mer enn de gjorde som nye...

Det er tøys å bruke penger på en så gammel motor :lol:

Nettopp solgt en -98 mod av samme slagen, nesten uslitelige motorer :thumbsup:

Hvis den kun er knekt av utvendig (selve hendelen), og dette er likt som 9,9 hk av omtrent samme årgang, er den en meget smal sak å bytte. Ser ut som du kun trenger å fjerne en splint som sitter helt i motsatt ende av girhendel.

Mulig du kan få en brukt hendel også, hvis du prøver på markedet her på BP.

bilde

Måtte ut og sjekke en gang til, for sikkerhets skyld :wink: Det er TO splinter som må vippes ut. Den ene holder leddet du ser litt til venstre omtrent midt i bildet på plass / sammen med firkantet stag midt i bildet. Mer tekst under neste bilde...

bilde

Den andre lille splinten låser ende til firkantet stag, du ser enden på firkantet stag inne i "rundingen" midt i bildet.

Sikkert litt trangt og plundrete, men tar du av forgasser hjelper det veldig.

Vil ikke lure noen opp i stry... :saint:

• 2 år senere...

Må bytte girarm på min 4hk også. Men har en delemotor å plukke deler av.   sjekka på youtube - der var 1 video som viste prosessen på mariner 4hk - der så det ut til å være som Svebe skriver med å løsne blokka fra ramma. 

Tenker på provisorisk løsning ut sesongen - en sånn en hadde sikkert gjort jobben en stund  :lol:

bilde

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hjelper nok ikke det, den er ikke å rikke når den først har satt seg.

Den eneste provisoriske løsningen jeg kan tenke på, er å ta av gummiproppen nede på stammen, løsne skjøteklemmen, sette motoren i forover ved å flytte staget, og så bare bruke motoren slik. Det er mulig man også må fjerne sperren på startapparatet hvis den finnes. Ellers får man ikke dradd i gang motoren mens den står i gir.....

hos meg er det ikke armen som har satt seg, den er knekt pga ytre årsaker.     Min står i forover og har ikke startsperre , så jeg får jo forsåvidt brukt den slik den er. (Men hadde vært ok å kunne frikoble også)  

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...