Gomlers Startet 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2014 (redigert) Hvordan lader dere nettbrett og mobiltelefon i båten? Trodde dette var nokså enkelt; Bruk 12v USB og sett de inn i 12v uttak -> Lad mobilen eller nettbrettet. Done. Men er det så enkelt? Leser at mange bruker invertere, generatorer osv.. Er dette virkelig nødvendig for nettbrett og mobiltelefoner? Kan disse produktene bli ødelagte av "uren" strøm som 12v uttak som er koblet til batteriene gir? Redigert 17.Juli.2014 av Gomlers (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 (redigert) Mye BiltemaWare for min del: http://biltema.no/no/Sok/?query=usb&page=1 http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/12-volt/Grenuttak-med-USB-uttak-43336/ 2,1A + 1,1A Redigert 17.Juli.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
jata Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Ver litt forsiktig med å belaste den nederste der. Kjøpte en sånn i fjor og den tok fyr. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 (redigert) Lader Iphone (4 og 5) og Ipad vha en 12V plugg fra Phillips med to utganger og originale ladeledninger. Denne pluggen er en større variant enn den som er avbildet ovenfor. Funker fint, men har inntrykk av at telefonene ikke blir like godt toppladet som med hjemmeladeren. Selv om indikatoren viser 100% har jeg inntrykk av at batteriene tømmes raskere enn normalt. Lading av Ipad tar lang tid, bør helst stå på over natta. Når Ipad kjører navigasjonsapp klarer laderen akkurat å holde batterinivået stabilt. Prøvde samme laderen på et Samsung netttbrett, men dette ville ikke lades. Enkelte av disse dupedittene er kresne, noe som vel skyldes at de er programmert til kun å godta utvalgte ladere. Redigert 17.Juli.2014 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bay_liner Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Ver litt forsiktig med å belaste den nederste der. Kjøpte en sånn i fjor og den tok fyr. Brukte du USB kontakten eller en av de andre utgangene? De vanlige sigaretttenber utgangene gir generelt dårlig forbindelse og forårsaker ofte varmgang ved høyere belastninger. Sjekker alltid mot varmgang. Ofte er pluggene synderen. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Seilaren Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 (redigert) Mitt inntrykk er at lading går mye raskere i båten.. Kanskje tiden går fortere ombord? :) Redigert 17.Juli.2014 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
NoWaK Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 (redigert) Det en må merke seg er hvor mange ampere disse adapterene gir. Nett adapteren som fulgte mitt galaxy tab brett er på 2 amp. Lader jeg brettet med adapteren som fulgte med telefon min (S3 med 1 amp adapter) klarer den ikke å holde batteriet hvis jeg bruker brettet. Mange av disse 12v adapterene leverer langt mindre. Og selv om det står samme amp størrelse på dem er det faktisk forskjell. Mitt tips er å koste på seg en litt dyrere en. Jeg kjøpte en 2 amp på Elkjøp og den lader telefon mye raskere enn den 2,1 amp det er bilde av over her. Skal den kun brukes til lading over natta er det jo ikke noe problem, men bruker en en tab eller pad til navigasjon er det kanskje greit at batteriet faktisk lades under bruk. Redigert 17.Juli.2014 av NoWaK (see edit history) Sitér dette innlegget Jan Fredrik Jeg bor her, du æ? Badegjest? Båter: Comet 26, Wesling 16 (jolle), Yamarin 4220 også et par slepejoller. Link to post
Bay_liner Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Den 2,1 anp strømfors over lader 2,1 A hvis du kun lader 1 enhet. Lader du 2 enheter vil hver av de få trekke 1A hver. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Olevine Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Funker fint, men har inntrykk av at telefonene ikke blir like godt toppladet som med hjemmeladeren. Selv om indikatoren viser 100% har jeg inntrykk av at batteriene tømmes raskere enn normalt. Det at batteriet tappes raskere kan ha sammenheng med dårligere dekning der du er. Telefonen bruker mer strøm når den hele tiden søker etter nett, og bruker du ikke trådløst nett så skru av Wi-fi. Sitér dette innlegget Link to post
Gomlers Svart 17.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Takk for mange gode svar.. Lurer forøvrig fortsatt på om man kan ødelegge telefon eller nettbrett ved å lade opp med med 12 volts uttak, som er koblet til batteriene ombord. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Hvis laderen er beregnet for sig uttak, så er den vel beregnet for bruk i bilen. Da burde man kunne bruke den i båten, er jo samme opplegget. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Marwin Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Bare pass på god kontakt.. Var litt for slapp i handa engang jeg stappet "dingsen" inn i sig.-uttaket på bilen. Kontakten tok faktisk fyr!! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Pequod Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Har aldri hatt problemer med lading av iPhone og iPad om bord, men iPad lader saktere. Du får kjøpt ladere som har to USB-innganger der den ene inngangen gir mer ladeeffekt enn den andre, nettopp beregnet for raskere lading av iPad ettersom den trenger litt mer ladestrøm. Jeg har bare ett batteri, så derfor lader jeg kun mens jeg er i fart, fordi jeg ikke vil risikere at batteriet blir utladet. Kan hende jeg er overforsiktig, men jeg vil jo gjerne få startet motoren uten problemer... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
tobixen Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Jeg har faktisk ødelagt en laptop i bil for mange år siden. Da brukte jeg ikke noe slags adapter, men plugger 12V rett på laptopen. Fungerte fint så lenge laptopbatteriet stod i - men da jeg en gang prøvde å ta ut batteriet ble det svart skjerm, permanent. Dette var bensinbil i drift, ting er litt mindre brutalt i båt, hvor man gjerne har separat forbruksbank og diesel. Angående sånn 3x splitter med usb-uttak, jeg synes varianten de selger på CO er bedre - den har ledning mellom plugg og uttak, og jeg har hatt problemer med at Biltema-varianten har løsnet i pluggen. Men varmgang ja! CO-pluggen har 15 A sikring, men leser man spesifikasjonene så er max forbruk oppgitt til noen få ampere! Antar Elkjøp har høyere kvalitet enn dx og CO og Biltema, men anbefaler uansett at man sjekker slike komponenter fra tid til annen, de bør ikke være særlig varme! Jeg tror løsninger med 220v-konvertere totalt gir mer varme og trekker mer strøm. Jeg har så langt unngått disse - men vurderer anskaffelse, ofte har man jo gjester ombord som har utstyr uten 12v eller usb-lader. Jeg kjøpte nettopp 25 usb-kabler fra dx, synes aldri jeg får nok av disse - men der gikk jeg på en smell, får nesten ikke ladning i det hele tatt, uansett hvilken lader jeg bruker! Jeg hadde ikke forestilt meg at kabelen kan ha så mye å si! Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Gomlers Svart 17.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 La merke til det samme her på nettbrettet når jeg testet hjemme. Koblet en samsung usb-kabel inn i et apple usb->kontaktnett adapter. Ladingen fra 0-12% tok ca. 6 timer. Koblet bort apple-adapteret, og satte inn samsung sitt eget usb-adapter, ladet fra 12%-100% på under 3.5 time. Apple og Samsung bør vel ha nogenlunde lik kvalitet på komponentene sine, men det er tydelig at komponentene er laget til bruk for "sine egne" enheter. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 En ting til, omtrent alt av adaptere som er beregnet på sigarettenneruttak har godt med spenningsregulerende elektronikk, kanskje med unntak enkelte produkter fra DX, og det aller meste av produkter som kan lades over USB er ganske tolerant på å motta ukurante ladespenninger. Jeg ville absolutt ikke bekymre meg om dét. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lars H. Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Jeg kjøpte nettopp 25 usb-kabler fra dx, synes aldri jeg får nok av disse - men der gikk jeg på en smell, får nesten ikke ladning i det hele tatt, uansett hvilken lader jeg bruker! Jeg hadde ikke forestilt meg at kabelen kan ha så mye å si! Det forundrer meg ikke. Og jeg tror du hadde opplevet det samme med kabler fra Elkjøp. Hvor lange er kablene dine? Hørt om spenningstap i lange og tynne ledninger? Spanderer du en av de 25 kablene og spretter den opp, er kobberledningene inni omtrent som sytråd! Det er mer enn tykt nok for datasignaler, men aldeles for tynt for et par amperé ladestrøm. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tobixen Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Koblet en samsung usb-kabel inn i et apple usb->kontaktnett adapter. Ja, jeg har tenkt på det - jeg har bare prøvd med Samsung. Kan jo være at kablene fungerer bedre med andre enheter. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Det forundrer meg ikke. Og jeg tror du hadde opplevet det samme med kabler fra Elkjøp. Hvor lange er kablene dine? Hørt om spenningstap i lange og tynne ledninger? Spanderer du en av de 25 kablene og spretter den opp, er kobberledningene inni omtrent som sytråd! Det er mer enn tykt nok for datasignaler, men aldeles for tynt for et par amperé ladestrøm. Her er det ikke snakk om et par ampere, jeg får ikke nok ladning til å dekke stand -by-behovet engang! Kablene er heller ikke særlig lange. Hvor får man kjøpt gode ladekabler? Jeg ønsker meg et halvt dusin, så de bør helst koste under hundrelappen. Kablene har en tendens til å forsvinne :( Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Guzzi Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Mitt Sony nettbrett forteller meg at jeg bruker mere strøm enn jeg lader når jeg kjører med Navionics kartprogram. Det skyldes nok at jeg bare har 1 Ampere plugg, og det bruker mye strøm når både plotter og GPS er i drift. Jeg får se om jeg finner en lader på 2 Ampere et sted. Ut over det er det ingen problemer, men jeg bruker helst landstrømlader når jeg har anledning til det. Den er mye raskere. Sitér dette innlegget Link to post
atamund Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Jeg kjøpte 3 stk av disse . har felt dem inn og dem fungerer utmerket Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Lagt inn bestilling på tre slike :-) Jeg tenkte i utgangspunktet å bare ha 12V-uttak i båten, og heller bruke slike sigarettennerusbuttak i disse, men mtp varmeutvikling og at de fleste gir relativt beskjedent med ladestrøm er det vel greit å ha noen dedikerte 5v-uttak i båten. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Gomlers Svart 17.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Den var fin atamund! Likte de, spørs om ikke jeg også må ha 3 av dem gitt :D Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Atamund, har du bilde av de ferdig innfelt? Kunne tenkt meg en eller to slike selv :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Jeg har også en slik (fra dx.com), men har satt spenning på den og testet hvor varm den blir ved belastning. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.