Laaars Startet 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2014 (redigert) Hei, Har en litt sen sesongstart i år og båten står på land enda. I dag har jeg tatt motorservice og tatt oppstart for første gang siden i fjor. Drevet er montert og alt i orden. Men jeg oppdager da motor går og jeg svinger til høyre (KUN til høyre!) at jeg får en rapelyd ("tannpuss"). Det er vel ingen drev som kan gi tannpuss her, så jeg mistenker at det er drivknuten. Det som er rart er at det kun skjer når jeg svinger til høyre. Har jo svært liten lyst til å demontere drevet igjen nå for bytte av denne, men må man så må man. Men jeg tenkte å høre her om noen har vært borti lignende og kan ha noen andre tips til hva det kan være. Lyden kommer uansett om den står i nøytral, eller gir fremover. (Prøvde ikke revers). Den er også turtallsavhengig, dvs. den endrer seg med motorgangen. Høres ganske ille ut. Da blir det ikke noe sjøsetting i morgen. Er det i de fleste tilfeller nok å bytte selve krysset, eller b@r hele knuten m/ aksel byttes? Redigert 17.Juli.2014 av Laaars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skippern10 Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Jeg hadde raklelyd når jeg svingte begge veier, byttet kryssene i går og fungerer fint. Problemet er vel hvis dette har rustet nok så får du ikke ut de gamle kryssene og da må hele aksling byttes. Sitér dette innlegget Link to post
Laaars Svart 17.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Takk for raskt svar! Akslingen ser veldig hel og fin ut uten rust, så kryssene bør kunne demonteres lett. Da satser jeg på kun bytte av kryss. Skal se på det i morgen. Men jeg synes det er veldig rart at lyden kommer kun når jeg svinger til høyre. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Kan være gimball lageret Sitér dette innlegget Link to post
Skippern10 Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Ja er det slark i kryssene vil det lage lyd begge veier. Hos meg var det verst på lavt turtall. Hvis du har den eldre typen aksling så har du kryss med smørenippel så skal du pumpe i nytt fett hver 100 time eller noe. Viktig å bruke riktig fett da feil type vil skade lagerene. Samme gjelder vel også Gimball lager. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.