Jump to content

Alpha One - Ulyd ved sving

Laaars

Recommended Posts

Hei,

Har en litt sen sesongstart i år og båten står på land enda.

I dag har jeg tatt motorservice og tatt oppstart for første gang siden i fjor. Drevet er montert og alt i orden.

Men jeg oppdager da motor går og jeg svinger til høyre (KUN til høyre!) at jeg får en rapelyd ("tannpuss"). Det er vel ingen drev som kan gi tannpuss her, så jeg mistenker at det er drivknuten.

Det som er rart er at det kun skjer når jeg svinger til høyre.

Har jo svært liten lyst til å demontere drevet igjen nå for bytte av denne, men må man så må man.

Men jeg tenkte å høre her om noen har vært borti lignende og kan ha noen andre tips til hva det kan være.

Lyden kommer uansett om den står i nøytral, eller gir fremover. (Prøvde ikke revers). Den er også turtallsavhengig, dvs. den endrer seg med motorgangen.

Høres ganske ille ut. Da blir det ikke noe sjøsetting i morgen.

Er det i de fleste tilfeller nok å bytte selve krysset, eller b@r hele knuten m/ aksel byttes?

Redigert av Laaars (see edit history)

Ja er det slark i kryssene vil det lage lyd begge veier. Hos meg var det verst på lavt turtall. Hvis du har den eldre typen aksling så har du kryss med smørenippel så skal du pumpe i nytt fett hver 100 time eller noe. Viktig å bruke riktig fett da feil type vil skade lagerene. Samme gjelder vel også Gimball lager.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...