pedern Startet 17.Juli.2014 Del på Facebook Startet 17.Juli.2014 Det koker i ekspansjonstanken på tomgang og over 1800omdr.i kjølings røret til eksos, loddingen sprekker opp og pakkning i mellom kjølerør og manifoil går i stykker. Glykolkjølt motor. Noen som vet hva det kan være. Ikke luft i motor???????? På forhånd takk :-) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 18.Juli.2014 Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 Hva mener du med glykolkjølt motor? Det høres ut som saltvannskretsen har sviktet. Tett inntak? Stengt kran? Ødelagt impeller? Tette rør (for eksempel gummibiter fra impeller)? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
pedern Svart 18.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 Den er ferskvannkjølt og ingen tette rør....... sjøvannpumpa er drevet av reim og ikke direkte drift, så ingen impeller som sitterfast/ødelagt. Ingen kranner som er stengt. Det er de to midterste rørene til eksoskjølingen som lager problemer.... Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 18.Juli.2014 Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 På ett eller annet nivå må det jo være mangel på sirkulasjon som forårsaker det. Enten sirkulasjonen av sjøvann, eller sirkulasjonen av ferskvannskretsen. Klarer du å se om Sjøvannet sirkulerer (feks hvis det kommer ut via eksos, eller gjennomsiktig lokk på sjøvannsfilteret) ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
pedern Svart 18.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 Sjøvannet sirkulerer. Det er jo rart at det ikke begynner å koke når motoren går på 1100/1200 omdr. Men kunn på større hastigheter og på tomgang Sitér dette innlegget Link to post
pedern Svart 18.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 Sjøvannet sirkulerer. Det er jo rart at det ikke begynner å koke når motoren går på 1100/1200 omdr. Men kunn på større hastigheter og på tomgang Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 18.Juli.2014 Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 Standardprosedyre hos meg ved varm motor har alltid vært å sjekke impeller først. Har du gjort det ? At den bare koker på visse turtall er rart. Kan det være at gummien i impelleren er løs fra navet, og bare følger med rundt i visse turtall ? Men igjen, da har du ikke sirkulasjon på sjøvannet, som du jo har... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
kromfelgen Svart 18.Juli.2014 Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 Hva viser tempmåleren på instrumentpanelet når det koker? Sitér dette innlegget Link to post
pedern Svart 18.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 75 - 80° Sitér dette innlegget Link to post
kromfelgen Svart 18.Juli.2014 Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 I så fall har jeg mer tro på luft i kjølevannet enn koking. På en B20 jeg hadde i en bil kunne det boble kraftig i ekspansjonstanken etter at jeg hadde skftet kjølevæske. Boblingen avtok med økende turtall for så å bloble kraftig etter at motoren ble skrudd av. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 18.Juli.2014 Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 Spørs om toppakning er røket. Da vil det kunne bli slik. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 18.Juli.2014 Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 Du vil få trykk i kjølesystemet selv om motoren ikke direkte går varm. Sitér dette innlegget Link to post
kromfelgen Svart 18.Juli.2014 Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 Enig med Tskjei. Ødelagt toppakning kan gi veldig høyt trykk i kjølesystemet. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 18.Juli.2014 Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 Mål temperaturen i/på ekspansjonstanken da vel, så ser du vel fort om det faktisk ER koking eller ei ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
adeneo Svart 18.Juli.2014 Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 (redigert) Høres ut som eksos i kjølevannet for meg også, altså toppakningsbrudd, men du må jo selvfølgelig foreta noen kontroller av kjølevannssystemet for å utelukke andre feil før du begynner å skru av toppen. Begynn med å bytte termostat, koster noen hundringser, og er sikkert på tide uansett, sjekk at det er sirkulasjon i begge kretsene og at ikke noe er tett osv. Redigert 18.Juli.2014 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.