Jump to content

Spørsmål om turtall på perkins 4.236

Fikrik

Recommended Posts

Hei. Har lest flere steder at ved perkins 4.236 får man ca 2800-3000 rpm. Jeg har en Comet 29 med denne motoren men får ikke mer enn ca 2000 rpm og klarer da hele 7 - 7.5 knop. Og vist jeg legger gass stikka helt ned ca 2000 rpm soter den veldig. I fri klarer den 2400 rpm og soter da ikke. Det står et motorskilt oppå ekspansjonstanken, da står det ( 81 hp og 2800 rpm)

Takk for svar og tips :-)

Da har jeg funnet feilen til dårlig turtall og soting. Det var faktisk et potte tett luftfilter, det ligner ei sil som var grodd helt igjen. Etter masse rengjøring, pussing så var alle hulla i sila åpne igjen. Da blei det andre boller ja. Turtall ved rusing i nøytral ligger nå på 3400 rpm, 1000 rpm mer enn tidligere. Ved kjøring får jeg nå max 2700 rpm kontra 2000 rpm og masse soting. Og sotinga er borte for nå får motoren den lufta den skal ha. Og ikke minst et helt annet drag i båten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...