kevhans Startet 18.Juli.2014 Del på Facebook Startet 18.Juli.2014 Har nylig gått til innkjøp av ny båt, en Carat 7400 ,86 mod. Har lagt merke til at når toalettet har blitt brukt, så lukter det veldig septik i båten. Septikktanken skal være tom ifølge forrige eier. Det er 2 kraner til septikksystemet i båten, en liten slange som går fra under vannlinja og fram til toalettet, og en større sort slange som går fra under vannlinja og da sikkert til septikktanken. Begge disse kranene står åpne . Noen kloke hoder som har forslag til hva som kan være årsak til problemet med septikklukta i båten? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Juli.2014 Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 Det står vel en rest med dritt i septiktanken som har fått stå og godgjøre seg slik at luften i tanken stinker. Når du flusher dassen, erstattes luften med ny dritt, og den innestengte drittlukten må ut et eller annet sted. Normalt går den ut luftingen av tanken i skutesiden, og er vindretningen uheldig, kommer lukten inn i båten. Det kan også være slanger inne i båten som ikke er lukttette som slipper ut lukten. Fyll opp septiktanken godt (ved å flushe toalettet), tøm den og gjenta dette til det er slutt på lukten. Så heller du på en skvett biologisk sanitærvæske (feks. Green Viking) som vil sørge for at det ikke dannes så mye lukt i fremtiden. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
kevhans Svart 18.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2014 Takk for tips :) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Nemo Svart 25.Juli.2014 Del på Facebook Svart 25.Juli.2014 Det er viktig med mye luft til septiktanken. I min båt laget jeg en 1.5" ekstra lufting i tillegg til den eksisterende 0.5" luftingen som var montert originalt. Husk å fylle ca. 20 % ferskvann og bruk Green Viking. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 26.Juli.2014 Del på Facebook Svart 26.Juli.2014 Forstod jeg deg riktig når du sier at kranen på begge skrogjennomføringene står åpene? I så tilfelle går jo dritten rett fra toalettet gjennom septiktanken og i vannet. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2014 Del på Facebook Svart 26.Juli.2014 Godt renhold er viktig. Også av septikken. Hos oss lukter det vondt fra luftinga til tanken når toalettene brukes og jeg ikke har vært flink nok til å skylle med ferskvann og brukt sanitærvæske. Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 26.Juli.2014 Del på Facebook Svart 26.Juli.2014 (redigert) hvis utslippsktanen står åpen og det er falltank, vil vannet renne ut og tykkere og tykkere blanding av fastere innhold og papir bygge seg opp og tette utløpet.... Tips: hold kranen lukket og åpne først når tanken er full for å oppnå maks trykk ut og minimalisere muligheten for tett tank. Redigert 26.Juli.2014 av TMS (see edit history) Sitér dette innlegget TMS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.