Jump to content

Sommertur Kirkenes - Lødingen

0510gujo

Recommended Posts

Imponerende tur. Får det mange av oss andre holder på med til å blekne litt.

Kan du skrive litt om turen, f.eks dagsetapper distanse, fart etc. Det et vel snakk om en påhengsmotor? Hvordan er tilgangen på bensin i havnene ?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Har faktisk gått turen to ganger. Gikk båten oppover for to år siden og i retur nå. Det er en utrolig fin og lærerik tur. Største problemet med båt i Finnmark er bunkers. Er stort sett bare Bunker oil og Minol som leverer diesel rundt omkring.

Vi brukte to dager på turen. Startet lørdag kveld fra Kirkenes og gikk ut Bøkfjorden og møtte varangerfjorden i fullt opprør, så vi måtte helt ned i 8-9 knop. Passerte Vardø og ut på østhavet i speilblank sjø og midnattsol :yesnod: . Så mye hval. Gikk inn til Båtsfjord for å bunkre, men manglet oppdatering på Bunkeroilkortet så da måtte vi vente til morgen. Færdig bunkret gikk vi vidre forbi Tanafjorden og nordkyn med ca 15-16 knop altså litt sjø og straumbølger :thumbsup: . Forbi Finnkirka og inn til Kjøllefjord for bunkring. Planen var da å gå rett til Hammerfest men det blåste opp og vi måtte kjempe oss over sværholthavet i skikkelig ruskevær og strumbølger så det ble isteden Honningsvåg og Bacalao med øl til kvelds på corner.

Startet dagen etter fra Honningsvåg og gikk helt til Lødingen på en dag. Var innom Hammerfest, Skjervøy og Finnsnes for bunkring. Hadde litt ruskevær over rolvsøysundet, lopphavet og ullsfjorden/ grøtsundet men etter Tromsø var det stort sett flatt hav og sol helt til Lødingen.

Honningsvåg - Lødingen er ca 370-380 nm.

Er en quicksilver 640 weekend med 130 hk cummins motor og alpha drev. Marsjer med ca 20-21 knop og har da et forbruk på 1 l/nm.

Motor og drev fungerer veldig godt til denne båten. Skroget er utrolig stabilt i grov sjø, det har jeg fått testet mye. Etter 4 år med mye bruk på åpent hav har jeg kun en liten knirkelyd fra innredninga.

Det som ikke er så bra er fører komforten. For mye støy og dårlig sikt fra fører og passasjerplass..

Redigert av 0510gujo (see edit history)

Ja, det er det jeg ser for meg som trådstarter nevner (#8): Dårlig vær / vind når du har krysset fjordene. Det er jo åpne havstrekk uten beskyttende øyriker og sikker kjempetøft å gå der i havdønninger pluss meterhøye bølger om det blåser. Litt av en tur! Men på den andre siden hvis det er maksvær er strekningen over fjorden et fantastisk skue.

Langt mellom tettsteder / byer og bunkringer er jo også en utfordring. Jeg vil anslå at en tilsvarende sammenligning / tur sørpå måtte være å gå tll Shetland, over åpen hav i "liten" båt. Selv om det er der neppe noen overhengende fare for at polare lavtrykk kan komme som troll ut av esken og smelle til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...