Jump to content

Propellvalg

autod

Recommended Posts

Har kjøpt meg ny motor til min selfa/matrix 17 skjærdgårdsjeep. Motoren er en honda bf90a 1999 mod med standard 13,5x15 propell. Problemet er at jeg får alt for mye turtall. Får 6700 ved fullt pådrag. Denne motoren skal visst gå med 5000-5500 ved maks. Da jeg har null peiling på propell størrelser trenger jeg hjelp med å finne ut hva slags propell jeg skal ha

6700? kan det være noe feil med turtelleren ?

Denne motoren skal ikke kunne ha så høyt turtall, det er jo over turtallssperra.

Et slikt turtall ville jo motoren ta skade av. Max. tillatt turtall er 6000 og optimalt turtall er 5500 (helst ikke under på full gass).

Men ser at turtallssperra er på hele 6600 så da kan det vel stemme sånn cirka.

Noen tips her: http://features.boats.com/boat-content/2007/06/outboard-expert-honda-bf90-bog-cure/

Get the revs up: “The BF90 needs to be propped to run 6000 rpm at wide-open throttle, and that’s with a full load of fuel, gear and passengers,” said Jacoby. Too much prop pitch puts extra load on the motor when the throttle is dropped – it’s like trying to start a stick-shift car in second gear – and this exacerbates the effect of the lean carb tuning. This is especially true if the prop is an aggressive stainless steel model. Aluminum props will usually slip more on hole shot and let the motor rev quickly through the lean spot. If you prop to 6000 rpm with a heavy load, you’ll need to watch the tach with a lighter load and avoid over-revving the motor. But Jacoby points out that the rev limiter on the carbureted BF90 is set at 6600 rpm, “so you got a lot of rpm left to work with.”

15" propell er jo uansett for lite til en slik båt, derav det høye turtallet som jo er helt normalt.

Jeg har 19" propell på min 18-foter med BF90D. Så det er vel noe slikt du trenger.

Anbefaler Mercury Spitfire 4-blads 12,5 x 19" alu som er helt ypperlig vedr. akselerasjon, marsjfart/forbruk men bra toppfart også, men ikke så altfor dyr propell.

Da vil du få tett oppunder 6000 rpm med lett lastet båt tipper jeg, og noe mindre med mere last.

Hvis det er en 1999 modell BF90A trenger du mercury hubkit 835279Q2 til Spitfire-propellen (eldre enn 1999 skal ha annet hubkit).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg har også eksperimentert med 4-blads stålpropeller, og har en liggende som vil passe din motor hvis du vil ha en blank istedenfor en svart propell.

Brukt kun en tur, da jeg ville ha en propell med max. aks men fant ut at jeg heller ville ha lavere turtall (siden det ikke blir noe vannskikjøring med det første).

Ifølge tipset over bør din BF90A ha opp i mot 6000 rpm så da vil den nok passe din båt. Den ser jo rå ut også ;-)

Den er merket 17" men tilsvarer ca 18" i alu og da får du iallefall ikke for lavt turtall men neppe for mye heller. (NB! trenger ingen hubkit til denne).

Med 4-blads propeller kan motoren heves minst et hull på akterspeilet for å utnytte det bedre grepet i propellen og få mindre motstand i vannet, og motoren kan trimmes lengre ut før propellen slipper.

Den 18" jeg bruker selv tilsvarer ca 19" i alu men jeg får bare 5600 rpm og det er jo litt lite på din forgassermotor ifølge tipset over (innsprøytningsmotoren min gir noe bedre effekt på lavere turtall).

http://www.ptpropeller.com/content-product_info/product_id-9846/powertech_rxb4_stainless_propeller_honda.html

bilde

bilde

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Fant en ballistic stålpropell 13x 17 på finn og en mercury spitfire 4 13x17 4 bladers alupropell. Noen av disse så kan brukes? Eller skal jeg ned på diameteren og endre vidringen. Motoren er en 1998 og ikke 1999" står 1998 på stammen.

Har satt motoren sånn at gavitasjons plata er likt med kjølen, men synes motoren stikker dypt under kjøring. Skal ikke plata være nesten "tørr" under kjøring ??

Redigert av autod (see edit history)

Den Spitfire 13x17 er nok min, men tror den blir i minste laget for deg kanskje. Min båt veier 550 kg uten motor.

Jeg fikk godt over 6000 rpm med den, så jeg prøvde derfor Spitfire 12,5X19 og da ble turtallet mere optimalt og også farten litt bedre.

Derfor anbefalte jeg det til deg.

Ny Spitfire-propell får man hos nærmeste Mercury forhandler til cirka samme pris som fra ebay/USA der jeg bestilte fra. Men det fant jeg jo ut etterpå.

Ballistic kan jo passe, det blir iallefall bedre enn nå uansett men jeg tror turtallet blir høyt.

Plata kan godt være tørr under kjøring når man har stålpropell eller 4-blads alu propell. 3-blads propeller suger ofte luft når motor monteres så høyt.

Se bildet mitt over. Når motor trimmes litt ut blir plata relativt tørr.

Skal sette på et kamera og filme, har ikke fått sett etter om den er tørr men tror det siden plata er 3 cm over bunnen.

Men V-bunn gjør nok at vannet når ytterkantene av plata kanskje.

Den 4-blads 17" stål jeg har bilde av over er jo til salgs, har bare ikke rukket å få den ut på finn.no enda.

Ja og så har jeg en 3-blads 13-1/8x19" stålpropell Michigan Apollo til salgs.

Brukt en sesong (har visst kjøpt 5 propeller til denne båten, dvs. hadde en fra før av. Moro å teste men jeg trenger jo bare 2).

Den fikk jeg jeg også god toppfart og 5800 rpm med så den vil nok passe fint på din. Har ikke rukket å legge den ut på finn.no heller.

Se bilde under.

Du trenger et annet hubkit hvis det er 1998-modell og ikke 1999, siden det er en universalpropell som passer "alle" motorer i 40/70-140 hk klassen.

Mercury/Quicksilver hubkit nr. 835277Q1 evt. tilsvarende fra andre propell/hubkit-produsenter. http://www.mercurymarine.com/media/mercury/pdfs/propellers/Hub_Kits.pdf

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...