Kappa Startet 19.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 19.Juli.2014 Det har vært endel debatt de siste dagene rundt en nordlendings kjøp av et "vrak". Han følte seg svindlet. Jeg har sympati med ham, men er ikke overbevist om han vil kunne stå sterkt ved en eventuell rettstvist. I samband med innleggene i overnevnte debatt, lurer jeg på hvilket lovverk som egentlig regulerer kjøp og salg av brukte båter. Noen henviser til kjøpsloven. Andre mener at Forbrukeroven. Jeg mener å tro at Avtaleloven er riktig. Hva mener forumets debattanter? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2014 Mellom private er det Kjøpsloven. Kjøper du av en næringsdrivende er det Forbrukerkjøpsloven. Man kan forhandle seg vekk fra rettigheter i Kjøpsloven, men ikke fra Forbrukerkjøpsloven etter hva jeg forstår. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
glalaks Svart 19.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2014 Avtaleloven gjelder vel når kjøpes og forbrukerkjøpsloven ikke er gjeldende, feks eiendom. Tror jeg. Kjøper du fra forhandler er det forbrukerkjøpsloven. Fra private er det kjøpsloven. I grove trekk. I den konkrete saken er det kjøpsloven som gjelder om det er mellom to private. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Nemo Svart 19.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2014 Her er det som forbrukerrådet skriver om Kjøpsloven: "Kjøpsloven gjelder når to privatpersoner eller to firmaer handler seg imellom. Kjøpsloven bestemmer rettighetene dine sammen med avtalen dere setter opp. Den gir også muligheten til å avtale seg vekk fra reklamasjonsretten. Hvis selger får hjelp av en profesjonell mellommann, kan han bli solidarisk ansvarlig med selger." Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.