Lars H. Startet 19.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 19.Juli.2014 Mange steder en legger til land når en er ute med båten er det områder med mye flått som kan skape store problemer både for dyr og mennesker. Selv ble jeg en gang bitt og fikk en stor rød ring rundt bittstedet. Heldigvis tok en heftig antibiotikakur knekken på dette. Litt rar kan nok enkelte mene at jeg er, men det tror jeg ikke har noe med flåttbittet å gjøre, he he. Når det gjelder våre skipshunder, har vi frem til nå brukt flytende Expot som som påføres huden til hunden og som skal virke 3 - 4 uker. Dette synes jeg har vært fiklete, da mye av væsken havner i pelsen selv om jeg har klippet bort pels rundt påføringsstedet. Og dersom hunden bader, blir effekten redusert. En annen metode er å bruke flåtthalsbånd med versjoner kun fra veterinær og også fra dyrebutikker.. Det har jeg ikke forsøkt. Nå er det imidlertid kommet en pille som skal være effektiv mot flått i 12 uker. Den hindrer den ikke å bite seg fast, men så snart den suger blod dør den. Den skal også virke mot lopper. Så det måtte jeg prøve, og fikk veterinæren til å skrive ut resept. Dette er tydeligvis populært da leverandøren har vært utsolgt i lang tid, men i dag fikk jeg da kjøpt en diger tyggepille til Max. Den gikk ned sammen med tørrforet uten problem. Men steindyr var den, kr.237,50 for en pille! Heldigvis skal den virke i 3 måneder. Er det noen andre som har forsøkt dette, gjerne tidligere i år med erfaring med hvor effektiv den er? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
carmencita Svart 19.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2014 Heia, vi bruker flått halsbånd (fåes hos veterinær, ikke kjøp andre plasser) Grunnen til det er at ved flytende så setter flåtten seg på hunden og oppdager først senere at dette ikke er "riktig plass å være" Dermed hopper den av, uavhengig om den er inne, ute, i båten eller andre plasser. Og hvem sitter da laglig til for ett bitt? Det er stort sett oss mennesker. Med halsbånd gir dette en duft/gass i pelsen som "forteller" flåtten at det ikke er noe blivende sted og hopper av uten å prøve bite. Har brukt dette 6-7 år nå, og bikkja har ikke hatt flått en eneste gang. Katten derimot har hatt og den får flytende i pelsen fordi de ikke tåler det som er i halsbåndet. Vær klar over at en må lære seg å vaske hendene ved kontakt direkte på halsbåndet. Har ikke prøvd pille, så det skal bli spennende å høre om resultatet :-) Carmencita Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 19.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2014 (redigert) Vi bruker Stronghold til Malamutten vår. En gang i mnd. skal den dryppes i nakken. På pakken der står at hunden ikke skal bade før etter 2 timer etter påføring. Da skal alt stoffet være absorbert tydeligvis. Stronghold er også meget virksomt mot lopper og annet uhumskheter i huden/pelsen. Med Expot skal jo ikke hunden bade ellers avtar effekten.... Men spent på den pilla. Redigert 19.Juli.2014 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2014 (redigert) Denne pillen er tydeligvis helt ny, og leveres foreløpig kun av Bravecto. Men hva gjør dere som har katt? Så vidt jeg har forstått skal heller ikke Expot brukes på katt. Nå er jeg ikke særlig glad i katter, men er det noe som kan bruks mot flått hos de? Redigert 19.Juli.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Klovn1 Svart 19.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2014 (redigert) Jeg har som du Lars dårlig erfaring med de dråpene som dryppes i nakken på hunden, det blir bare klin og gir dårlig effekt dersom hunden bader. På mine bruker jeg flåtthalsbånd kjøpt på apotek med resept fra dyrlege, det fungerer også mot lopper og andre ulumskheter. Har hørt om den pilla og håper du holder oss oppdatert med resultat til høsten. Redigert 19.Juli.2014 av Klovn1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2014 (redigert) Ja visst skal jeg følge opp dette med egne erfaringer. Ellers var det noe som carmencita skrev som jeg bet meg merke i, nemlig at med Expot og halsbånd så "hopper flotten av" når den merker middelet og hopper over på andre. Og med nærkontakt med oss mennesker (Max elsker å være nær oss og sove mellom oss), er det vi som får udyret på oss. Det aktive stoffet i pillen, "Fluranerer", skal imidlertid ta livet av uhyret i det det starter å suge blod fra skipshunden. Mye bedre for oss, men kanskje ikke 100% for hunden? Redigert 19.Juli.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Klovn1 Svart 19.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2014 (redigert) Ja jeg har også lurt på det med at de hopper av og går på oss, men for et par uker siden fant jeg en død flått på hunden, den satt så vidt fast og hadde ikke utviklet seg noe. Så jeg har slått meg til ro med at de dør når de prøver å bite seg fast. Så mye flott som det er, ville jo huset vært fullt av de dersom det ikke var sånn. Tror jeg... Redigert 19.Juli.2014 av Klovn1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2014 Oppdatering: Enn så langt har jeg ikke funnet en eneste flått som hadde satt seg fast på Max. Jeg har sett en flått som krabbet rundt i pelsen, og som jeg fjernet. Det er alt. Om han ikke har vært borti områder med flått, vet jeg ikke. Men dette var i hvert fall oppdateringen jeg lovet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Adi Svart 29.August.2014 Link til dette innlegget Svart 29.August.2014 I år har vi brukt halsbånd kjøpt hos vetrinær, hunden har ikke fått noen flått på seg. Men har måttet ta av hunden halsbåndet da hun har fått utslett og sår på halsen. Sitér dette innlegget Link to post
borghans Svart 29.August.2014 Link til dette innlegget Svart 29.August.2014 Bor i Nord-Norge, her har vi ikke flott. Og vi har isfri småbåthavn. Så det er mange fordeler med Nord-Norge. Ha en fin helg, alle der båt-folk Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 29.August.2014 Link til dette innlegget Svart 29.August.2014 ett dryss med hvitløkspulver over maten Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.August.2014 Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 Ingen behandling og heller ingen flott i sommer. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
jerognal Svart 30.August.2014 Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 (redigert) Stronghold fungerer ihvertfall dårlig. Mye flått på Malamutten vår. Expot var mye bedre. Ellers vet jeg at hvitløk funker. Spiser hvitløkstabletter under hjortejakten og får aldri flått på meg selv. Men vet at polarhunder tåler dårlig krydder som hvitløk da polarhunder er noe sensibel i magen, men kan jo testes. Men den pillen er jo og verdt et forsøk. Redigert 30.August.2014 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 30.August.2014 Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 Vi bruker disse dråpene som du drypper rundt nakken, og vår "Capt Willy" (Malteser) har ikke flått, eller andre småkryp. Vi kjøper dråpene i tyskland, der er de sterkere. og billigere. Samme er det med allergi med. som adm, må ha mot bjørk, grass, osv, de i tyskland virker , mens de som selges i norge ikke funker på henne. De er for milde. Flott dråpene heter Frontline, 0.67 ml pr ampull vi gir den en ny ampull hver 4-5 uker. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Mariell Svart 30.August.2014 Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 heller ingen flott i sommer. Syns da sommeren har vært svært så flott! Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Popeye70 Svart 30.August.2014 Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 Oppdatering: Enn så langt har jeg ikke funnet en eneste flått som hadde satt seg fast på Max. Jeg har sett en flått som krabbet rundt i pelsen, og som jeg fjernet. Det er alt. Om han ikke har vært borti områder med flått, vet jeg ikke. Men dette var i hvert fall oppdateringen jeg lovet. Har ikke dere vært på Østre Bolærne i år? Det er et flått-eldorado, så hvis Max har gått løs der har han blitt eksponert. Håøya (den ved Oscarsborg, vet ikke med de andre Håøyene) er også kjent for mye flått. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Smiley Svart 30.August.2014 Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 Sam bruker flåtthalsbånd på 4. året nå ( kjøpt på apotek i Sverige til halv pris i.f.t. Norge, og uten resept). Han har ikke hatt, eller dradd med seg en eneste flått så lenge de har vært i bruk. Da vi brukte dråper i nakken så hendte det med jevne mellomrom at vi måtte plukke. Vi tar alltid av båndet ved bading, men vet ikke om det har noe for seg. Han har aldri hatt noen form for negativ reaksjon. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.