kimkv Startet 19.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 19.Juli.2014 Hei! Jeg er usikker på om min 9.9 hk yamaha er gjort om til 15hk. Og hvordan det eventuelt gjøres. Og "gasspinnen" går ikke helt opp til 100% Noen som har svar? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 20.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2014 (redigert) Hei Først og fremst, er det en totakter eller firetakter motor du har? Et bilde vil hjelpe på. Hvis totakter, hvor gammel er den? For i alle fall den Yamahaen jeg hadde tidligere (1993-mod.) hadde en skrå metalldel (i støpt aluminium) der det går et hjul langs når du gir gass. Hjulet er festet til en vippearm som da forandrer vinkel etter som gassen justeres. For 15-hesteren har denne metalldelen krappere vinkel enn for 9,9-hesteren. Så skiftes denne metalldelen til 15hk-versjonen, eller du limer på en tilpasset kile slik at det blir krappere stigning, vil turtallet og også effekten øke. Har nå en Yamaha 9,9 fra midten av 2000-tallet. Der er det litt anderledes, der må du løsne en bolt og vri vekk den metallippa som sperrer for at du kan vri gassen helt til toppen. Synes å huske jeg bare snudde lippa en slik at den går utover (hvis jeg husker riktig, er en stund siden). Hvis motoren er en "vanlig" 9,9-hester vil du da kunne få 13,6hk. Hvis V-Max Jr. 15hk. Forskjellen ligger i at 15-hesteren har seks reedventiler innenfor forgasseren, mens 13,6-hesteren har fire. Sannsynligvis har du 9 1/4" stigning på propellen, de reelle 15-hesterne ble levert med krappere stigning. Så for maks effekt kan det være du bør vurdere en annen propell, men det avhenger av hvilken båt du har og hvor lettdrevet denne er. Redigert 20.Juli.2014 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kimkv Svart 20.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2014 Det er en totakter ja. Vet nøyaktig hvor gammel den er, men den begynner å bli noen år Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.