Jump to content

9.9 yamaha til 15


kimkv

Recommended Posts

Hei :smiley: Først og fremst, er det en totakter eller firetakter motor du har? Et bilde vil hjelpe på. Hvis totakter, hvor gammel er den? For i alle fall den Yamahaen jeg hadde tidligere (1993-mod.) hadde en skrå metalldel (i støpt aluminium) der det går et hjul langs når du gir gass. Hjulet er festet til en vippearm som da forandrer vinkel etter som gassen justeres. For 15-hesteren har denne metalldelen krappere vinkel enn for 9,9-hesteren. Så skiftes denne metalldelen til 15hk-versjonen, eller du limer på en tilpasset kile slik at det blir krappere stigning, vil turtallet og også effekten øke.

 

Har nå en Yamaha 9,9 fra midten av 2000-tallet. Der er det litt anderledes, der må du løsne en bolt og vri vekk den metallippa som sperrer for at du kan vri gassen helt til toppen. Synes å huske jeg bare snudde lippa en slik at den går utover (hvis jeg husker riktig, er en stund siden). Hvis motoren er en "vanlig" 9,9-hester vil du da kunne få 13,6hk. Hvis V-Max Jr. 15hk. Forskjellen ligger i at 15-hesteren har seks reedventiler innenfor forgasseren, mens 13,6-hesteren har fire.

 

Sannsynligvis har du 9 1/4" stigning på propellen, de reelle 15-hesterne ble levert med krappere stigning. Så for maks effekt kan det være du bør vurdere en annen propell, men det avhenger av hvilken båt du har og hvor lettdrevet denne er.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...