Martinrindahl Startet 19.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 19.Juli.2014 Hadde akkurat motoren min på service. Motoren er en yamaha f150 2010 mod. På servicen skulle reima byttes, noe som ikke ble gjort - men det ble påbegynt. I går etter ca 10 timer med kjøring stoppet motoren. Plastdekslet som ligger over svinghjulet var smeltet, mutteren som holder svinghjulet var ikke montert, og svinghjulet er helt løst. Hva kan konsekvensene av dette bli for motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2014 (redigert) Reima skal sjekkes for slitasje/skader hver 100. time eller hvert år minst, men som regel ser den ut som ny og da behøver den ikke nødvendigvis å skiftes på en så ny motor. 5 år eller 1000 timer er vel grensa for bytte i utgangspunktet uansett tilstand, om man vil være helt trygg ifølge boka. Noen bytter strammehjulet også selv om det ikke er nevnt i serviceskjemaet eller boka. Forøvrig en ganske alvorlig sak hvis jobben ikke ble fullført korrekt. Var mutteren borte altså ? Redigert 19.Juli.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Martinrindahl Svart 19.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2014 Motoren har gått ca 300timer, reima såm sitter på ser helt ok ut. Når vi henta båten fra service hang det en ny reim rundt gasshendelen. Tenkte ikke noe over det egentlig. Mutteren finner jeg ikke, så jeg antar at jobben med å bytte reima ble påbegynt, svinghjulet ble løsnet og derfra ble mekanikeren brydd med ett eller anna (tlf el) Jobben ble litt avglemt, plast dekslet ble festet og topplokket ble montert - og båten ble utskrevet fra verkstedet. Jeg fant en skive i motoren som skal ligge under mutteren på svinghjulet. Mutteren finner jeg ikke. Pr nå avventer jeg videre instrukser fra verkstedet da jeg er på båtferie med en motor som ikke fungerer. Hva tror du? Er dette en enkel sak å fikse eller mer innviklet. En motorkyndig snakket om totalhavari... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2014 (redigert) Ganske sjelden sak så vet ikke konsekvensene. Ikke mange som har prøvd det der i praksis tror jeg. Hvis vedkommende mekaniker er så svimete så bør han nok finne seg en annen jobb. Båtmotorer er ikke noe man slurver med, iallefall ikke så grovt. En rask googling finner et par lignende saker men kanskje ikke så alvorlig resultat http://www.thehulltruth.com/boating-forum/111951-yamaha-f150-problem-question.html#b Mutteren skal trekkes til med 270 Nm, det er jo ganske mye. Var reima fortsatt på reimhjulene ? Trolig er vel veiva skadet på tappen. På hvilken måte stoppet motoren ? Redigert 19.Juli.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Martinrindahl Svart 19.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2014 Er ikke uenig der nei. Sitér dette innlegget Link to post
Martinrindahl Svart 19.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2014 Motoren kuttet helt, da jeg prøvde å starte den (før jeg åpnet lokket å så ) hørtes det ut som metalldeler som ble slått sammen, men det tror jeg kom av av svinghjulet var ute av stilling og slo mot noe. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 19.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2014 Veiv og svinghjul er vel ødelagt i det området kilen skal sitte. Men dere har vært heldig. Tenk om dette svinghjulet hadde løsnet ordentlig og begynt på en egen ferd rundt omkring i båten. Mye krefter i et slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Martinrindahl Svart 19.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2014 Ja det tenker jeg og.. Det hadde nok ikke stoppet i lokket :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2014 (redigert) Har vært borti noe lignende men på dieselmotor for noen år siden. Dette 10-kilos demper/reimhjulet løsnet da veiva knakk ved ca 3200 rpm, og det bulket sjøvannspumpa men ellers ingen hull i skroget ;-) Skyldes trolig dårlig reparasjon og/eller tretthetsbrudd etter at mutter og hjul løsnet hos forrige eier. Redigert 19.Juli.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.