priv3001 Startet 17.April.2005 Del på Facebook Startet 17.April.2005 Hei jeg har kjøpt meg ny (gammel) båt valget falt på en 22" sjømann som så veldig fin ut når jeg kjøpte den, men motoren har vist seg å vere kranglete. Motoren er en wickmann bensinmotor trolig på 12hk Det jeg lurte på var om noen vet om kjølevannet skal komme ut samen med eksosen? på båten min kommer det vann ut på høyre side i stede er ikke det litt merkelig? trenger virkelig hjelp da mine motor kunskaper er lik null Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 17.April.2005 Del på Facebook Svart 17.April.2005 Motoren er en wickmann bensinmotor trolig på 12hk Jo det høres unektelig litt merkelig ut. Wichmann har produsert motorer i over 100 år, men jeg kan ennå ikke huske å ha sett noe sted at de produserte en eneste bensinmotor . . . Jeg tror nesten at du bør sjekke motorskiltet en gang til - og deretter er nok sjansen stor for at du får hjelp her på baatplassen. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
priv3001 Svart 17.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2005 Takker for svar hmm det hørtes merkelig ut, instrumentpanelet er i hvertfall fra wickmann, kansje det er en annen motor? vet du om wickmann har noen sider på nettet da? Men uansett hvilken motor det er, så lurer jeg fortsatt på om kjølevannet skal komme ut sammen med eksosen, eller fra eget utløp på siden av båten Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 17.April.2005 Del på Facebook Svart 17.April.2005 Kjølevannet kan komme ut sammen med eksosen, eller alene på siden, eller begge deler. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
priv3001 Svart 17.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2005 Kjølevannet kan komme ut sammen med eksosen, eller alene på siden, eller begge deler. mvh M. <{POST_SNAPBACK}> Hei toppen da er det altså ikke sikkert at det er noe galt? Problemet er at eksos slangen var koblet til en lyddemper/vannlås i plast som ikke taklet varmen, og feste mellom vannlås og slange smeltet leste på lyd demperen, der sto det for våt eksos. Kan jo tenkes at tidligere eier monterte feil lyddemper. Hva vil skje dersom det er meningen at det skal være kjøle vann i eksosen og jeg kjører båten uten? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 17.April.2005 Del på Facebook Svart 17.April.2005 (redigert) Wichmann har produsert motorer i over 100 år, men jeg kan ennå ikke huske å ha sett noe sted at de produserte en eneste bensinmotor . . . <{POST_SNAPBACK}> HeHeHe, der tar du nok feil Poseidon. Wichmann har produsert et (svært?) lite antall bensinmotorer, til og med med direkte bensininnsprøytning! Tror det var på -30 tallet en gang. Ut fra fysisk størrelse vil jeg vel tippe på at de er 3-5 Hk. Har sett den og fått fortalt litt av historien fra selveste Kåre Haldorsen... Der står en som ikke er helt komplett på gamle smia på Rubbestadneset. Gamle Haldorsen flirte og humret godt når han fortalte at Mitsubishi påstod de hadde oppfunnet direkte bensininnsprøytning for noen få år siden..... Tviler dog STERKT på at det er en av disse priv3001 har....... Redigert 17.April.2005 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Walter_S Svart 17.April.2005 Del på Facebook Svart 17.April.2005 (redigert) .... 22" sjømann som så veldig fin ut når jeg kjøpte den, men motoren har vist seg å vere kranglete. Det jeg lurte på var om noen vet om kjølevannet skal komme ut samen med eksosen? på båten min kommer det vann ut på høyre side i stede er ikke det litt merkelig? Hei priv3001! Først og fremst - at det står Wichmann på instrumentpanelet betyr IKKE nødvendigvis at motoren er det. Mange som bruker "pirat"-instrumenter fra andre motorer...... (gjenbruk?) Ditt spørsmål om kjølevannet skal komme ut sammen med eksosen eller komme ut på (høyre) siden er umulig å besvare uten videre. Det er helt avgjørende at du først vet hva slags motor du har, før man kan gi deg noen råd!!! Hvilken motor har du? Det står vel i kjøpekontrakten? Har ikke tidligere eier bistått deg med sjøsetning, klargjøring, prøvekjøring, etc, etc??? Er motoren saltvannskjølt (saltvann inn - saltvann ut)? Er motoren ferskvannskjølt med utvendig kjølesløyfe? Ut i fra det du skriver i etterkant .....feste mellom vannlås og slange smeltet leste på lyd demperen, der sto det for våt eksos... så er det nokså så tydelig at eksosanlegget ditt skal ha vann! Men hva er det tidligere eier sier? Hvorfor har han "koblet" fra eksosvannet? Eller har du kjøpt et "oppussingsobjekt" i "som det står"-tilstand? Jeg regner med at du vet med sikkerhet at motoren er en bensinmotor. Uten å ha mulighet for å kunne hjelpe deg konkret, så kan jeg sette frem en teori. Men! Det er kun spekulasjon i fra min side, ut i fra de opplysninger du har gitt hittil - og må ikke tas for gitt!! La oss nå anta at du har en FM bensinmotor, f. eks. en 8-12hk, 2 sylindret sak, som er saltvannskjølt. Denne motoren tar saltvann utenifra, pumper dette gjennom motoren for å kjøle den ned. Mesteparten av kjølevannet kommer ut igjen av motoren på "høyre siden" (som du skriver) og går overbord, ut gjennom en skroggjennomføring. MEN, på toppen av eksosmanifolden sitter det en liten 3-veis kran, som man skal åpne etter at motoren har startet. Denne kranen slipper LITT vann gjennom eksosmanifolden, og ut eksospotta og -røret og kjøler dette ned. Før man igjen stopper motoren, stenger man denne 3-veiskranen, slik at eksospotta, lydpotta og eksosrøret igjen blir "tørr" - altså at alt kjølevann går ut gjennom skroget (på høyre siden, som du skriver) og motoren stoppes. Dette gjør man for å unngå at kjølevannet i potta /røret renner tilbake i motoren og for å slippe vanndamp innpå eksosventilen, med rust som følge. Er det mulig at du har en slik motor? Se etter på selve blokka, vanligvis er navnet på motoren innstøpt, et eller annet sted. Har du et bilde av motoren? Eller en henvisning / link til en annonse fra selgeren? Hva som helst som kan hjelpe med å identifisere motoren. Kom tilbake med flere opplysninger når du finner det, så skal vi hjelpe deg! Redigert 17.April.2005 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Poseidon Svart 17.April.2005 Del på Facebook Svart 17.April.2005 HeHeHe, der tar du nok feil Poseidon. Wichmann har produsert et (svært?) lite antall bensinmotorer, til og med med direkte bensininnsprøytning! Tror det var på -30 tallet en gang. Ut fra fysisk størrelse vil jeg vel tippe på at de er 3-5 Hk. Har sett den og fått fortalt litt av historien fra selveste Kåre Haldorsen... Der står en som ikke er helt komplett på gamle smia på Rubbestadneset. Gamle Haldorsen flirte og humret godt når han fortalte at Mitsubishi påstod de hadde oppfunnet direkte bensininnsprøytning for noen få år siden..... Tviler dog STERKT på at det er en av disse priv3001 har....... <{POST_SNAPBACK}> Hei SveinHa, Tar jeg feil? Tvert imot så var det vel min peiling på at Haldorsene gjorde Reodor Felgen til den reneste amatør som fikk meg til å skrive: "...men jeg kan ennå ikke huske å ha sett noe sted ...". Men når du har det fra selveste Kåre, så skal jeg innlemme opplysningen blant diverse andre rariteter som foregikk på Rubbestadneset den gangen man fortsatt laget noe som gikk rundt av seg selv der oppe Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
priv3001 Svart 17.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2005 Hei priv3001! Først og fremst - at det står Wichmann på instrumentpanelet betyr IKKE nødvendigvis at motoren er det. Mange som bruker "pirat"-instrumenter fra andre motorer...... (gjenbruk?) Ditt spørsmål om kjølevannet skal komme ut sammen med eksosen eller komme ut på (høyre) siden er umulig å besvare uten videre. Det er helt avgjørende at du først vet hva slags motor du har, før man kan gi deg noen råd!!! Hvilken motor har du? Det står vel i kjøpekontrakten? Har ikke tidligere eier bistått deg med sjøsetning, klargjøring, prøvekjøring, etc, etc??? Er motoren saltvannskjølt (saltvann inn - saltvann ut)? Er motoren ferskvannskjølt med utvendig kjølesløyfe? Ut i fra det du skriver i etterkant så er det nokså så tydelig at eksosanlegget ditt skal ha vann! Men hva er det tidligere eier sier? Hvorfor har han "koblet" fra eksosvannet? Eller har du kjøpt et "oppussingsobjekt" i "som det står"-tilstand? Jeg regner med at du vet med sikkerhet at motoren er en bensinmotor. Uten å ha mulighet for å kunne hjelpe deg konkret, så kan jeg sette frem en teori. Men! Det er kun spekulasjon i fra min side, ut i fra de opplysninger du har gitt hittil - og må ikke tas for gitt!! La oss nå anta at du har en FM bensinmotor, f. eks. en 8-12hk, 2 sylindret sak, som er saltvannskjølt. Denne motoren tar saltvann utenifra, pumper dette gjennom motoren for å kjøle den ned. Mesteparten av kjølevannet kommer ut igjen av motoren på "høyre siden" (som du skriver) og går overbord, ut gjennom en skroggjennomføring. MEN, på toppen av eksosmanifolden sitter det en liten 3-veis kran, som man skal åpne etter at motoren har startet. Denne kranen slipper LITT vann gjennom eksosmanifolden, og ut eksospotta og -røret og kjøler dette ned. Før man igjen stopper motoren, stenger man denne 3-veiskranen, slik at eksospotta, lydpotta og eksosrøret igjen blir "tørr" - altså at alt kjølevann går ut gjennom skroget (på høyre siden, som du skriver) og motoren stoppes. Dette gjør man for å unngå at kjølevannet i potta /røret renner tilbake i motoren og for å slippe vanndamp innpå eksosventilen, med rust som følge. Er det mulig at du har en slik motor? Se etter på selve blokka, vanligvis er navnet på motoren innstøpt, et eller annet sted. Har du et bilde av motoren? Eller en henvisning / link til en annonse fra selgeren? Hva som helst som kan hjelpe med å identifisere motoren. Kom tilbake med flere opplysninger når du finner det, så skal vi hjelpe deg! <{POST_SNAPBACK}> Hei Walter nå begyner det å nerme seg teorien din virker temelig lovende det er i hverfal en kran som kan skrus inn eller ut, jeg vet ikke helt hva den er til, men den er i hvertfal ganske nerme kjølevans intaket jeg har prøvd å skru den inn og ut, men har ikke lyktes å få vann ut i eksosen, vet noen hvor lenge motoren må gå før vannet strømmer ut? takker for hjelpen så langt mvh priv3001 Sitér dette innlegget Link to post
peer Svart 17.April.2005 Del på Facebook Svart 17.April.2005 En liten digresjon, gratulerer med ny "gammel" båt, har nettop kjøpt meg en Sjømann selv. Sitér dette innlegget Link to post
priv3001 Svart 17.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2005 En liten digresjon, gratulerer med ny "gammel" båt, har nettop kjøpt meg en Sjømann selv. <{POST_SNAPBACK}> GRATULERER:-) Håper du får mindre problemer en meg. Hvilken motor har du da? Sitér dette innlegget Link to post
peer Svart 17.April.2005 Del på Facebook Svart 17.April.2005 Jeg har en ferskvannskjølt, tysk ferryman diesel, 2 sylindra V-motor. Den forrige eieren var blitt lurt da han kjøpte båten, så motoren var nyoverhalt da jeg overtok båten. Lei for at du har problemer, men dette er det den rette plassen å komme til om du har vansker- spør, les og lær . Sitér dette innlegget Link to post
svaberget Svart 10.Mai.2005 Del på Facebook Svart 10.Mai.2005 Hei Walter nå begyner det å nerme seg teorien din virker temelig lovende det er i hverfal en kran som kan skrus inn eller ut, jeg vet ikke helt hva den er til, men den er i hvertfal ganske nerme kjølevans intaket jeg har prøvd å skru den inn og ut, men har ikke lyktes å få vann ut i eksosen, vet noen hvor lenge motoren må gå før vannet strømmer ut? takker for hjelpen så langt mvh priv3001 <{POST_SNAPBACK}> hei! Du har nok en FM eller Marna bensinmotor med saltvannskjøling slik Walter skriver. En ordentlig tøffe-tøffe motor. Når du skal vende om ved å slippe kjølevann gjennom eksosen, er litt opp til deg. I min barndom var dette en del av båtturene. Pappa var skipper og motosjef, og vi unger hadde jobben som matroser. Jeg kan bare beskrive for deg slik jeg husker det: - ombord, starte motoren, lene seg over rekka og sjekke at det kom kjølevann ut på siden - så åpne motorkasse og vri på venderen, helt om, og alt vannet ut gjennom eksosen (Det gir da den fine tøffe lyden med litt surkling, og ikke den tørre eksos-hostingen som kjennetegner endel diesel drevne båter) - finne en plass på en øde øy, kaste dreggen sette motoren i fri og fortøye, åpne motorlokket og vri på venderen og kjøre opp turtallet litt for å blåse ut vannet av eksosen - skru av Så finner vi en fin plass på land, sitter vondt og spiser 3 ganger før turen hjem igjen. En perfekt dag i skjærgården.... Glemte å si at pappa hele tiden hadde pipa i munnen på disse båtturene.... Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 10.Mai.2005 Del på Facebook Svart 10.Mai.2005 vet noen hvor lenge motoren må gå før vannet strømmer ut? mvh priv3001 <{POST_SNAPBACK}> Impelleren som pumper vannet starter idèt du starter motoren, slik at vannet begynner å renne umiddelbart etter oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.