Jump to content

Fylte litt vann i dieseltanken, krise

Brumm

Recommended Posts

Var skikkelig klønete i dag morges og klarte å sette vannslangen i dieselpåfylningshullet. Har 150 liter diesel i tanken og tipper det rant inn 30-40 liter vann før jeg oppdaget hva jeg holdt på med.

Tanken har avtappingskran i bunnen. Tenkte at hvis jeg venter en stund kan jeg tappe ut vannet derfra. Er dette en holdbar teori kanskje og hvor lang tid må jeg vente til vannet har nådd tankbunnen i så fall?

Ut fra det jeg har forstått om Hammerdown så må det bevegelse til for å emulgere vann og diesel. Så om båten ikke har vært utsatt for al for store bevegelser bør du kunne få ut mye vann med tapping. Det er også en grense for hvor mye vann som kan emulgeres.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Kan være lurt å drenere vannutskiller samt å sjekke tanken for vann ofte den første tiden. Sånn for sikkerhets skyld.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Det var det mange av oss som trodde, frem til noen begynte å sjekke det ut. Selv fylte jeg en brusflaske halvfull med diesel med rett innblanding av Hammerdown, helte på et halvt fingerbøl med vann og ristet. 10 minutter senere lå vannet fremdeles på bunnen. Jeg var nettopp ute i boden der flasken far blitt stående, og selv om det har gått en måned, er vannet der fremdeles. Så min entusiasme for HD har bleknet, i hvert fall når det gjelder HD sin evne til å emulgere fritt vann i tanken.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har selv gjort samme forsøk, med samme resultat. Hadde vært interessant å høre hva importøren av HD sier om dette ( Motorconsult) Det reklameres jo vitterlig om evnen til å emulgere vann i dieselen. Skal man også ta de andre ( fantastiske) egenskapene med samme klype salt?

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Vel, med fare for at denne tråden glir ut, så fikk jeg i hvert fall mindre røyk ved oppstart av min Yanmar 4JHE fra 1986 da jeg begynte med HD for mange år siden. Nå er det vel et år siden jeg husket å ha på HD. Vann har jeg forresten aldri sett i vannutskilleren. Når det gjelder totaktsolje, så har jeg nettopp begynt å ha litt i dieselen. Når motoren er ordentlig kald (ikke nå med den sommeren vi har), henger plungerne i høytrykkspylingen litt det første halve minuttet med resultat mye røyk og problem med å jevn gange og turtall. Håpet er at totaktsoljen skal smøre litt, slik at jeg slipper dette når det blir kalt ut i oktober.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg fikk vann i tanken ved påfylling av diesel i en marina sent på høsten. Det endte med havari på høytrykkspumpe og injektorer . Grunnen var sannsynligvis at jeg også hadde på Hammerdown, slik at vannet ble med inn i common rail systemet hvor det ble stående over vinteren. Hammerdown emulgerer vannet ved bevegelse , men det blir skilt ut igjen når dieselen står i ro. Det passerer derfor gjennom vannutskilleren under drift. Så problemet mitt var nok både at jeg hadde HD og at båten ble stående uten start over vinteren

I Brumm sitt sted ville jeg, som han allerede har gjort, tappet ut vannet og så mate motoren med ren diesel fra en kanne hver gang før den stoppes etter endt tur inntil den forurensete dieselen i tanken er brukt opp. Og så ville jeg droppe Hammerdown og enhver annen emulgator for fremtiden og regelmessig sjekke og tappe av evt. vann fra bunnen av tanken. Du er heldig som har avtapning fra laveste punkt. Da trenger du ingen emulgator.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...