Brumm Startet 20.Juli.2014 Del på Facebook Startet 20.Juli.2014 Var skikkelig klønete i dag morges og klarte å sette vannslangen i dieselpåfylningshullet. Har 150 liter diesel i tanken og tipper det rant inn 30-40 liter vann før jeg oppdaget hva jeg holdt på med. Tanken har avtappingskran i bunnen. Tenkte at hvis jeg venter en stund kan jeg tappe ut vannet derfra. Er dette en holdbar teori kanskje og hvor lang tid må jeg vente til vannet har nådd tankbunnen i så fall? Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 20.Juli.2014 Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Hvis ikke det er noen innvendige skott i tanken som hindrer at vannet strømmer fritt, så vil jeg tro at det bare tar noen få minutter for vannet å synke til bunns. Prøv å blande litt diesel og vann i en brusflaske. Det skiller seg nesten umiddelbart. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Brumm Svart 20.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Enig, jeg utførte testen på brusflaske, og vannet sank ned med en gang. Men: så er det det at jeg bruker Hammerdown tilsetning i dieselen. Den blandingen vil jo emulere vann. Kanskje ikke disse 50 literne renner ned til bunns likevel??? Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 20.Juli.2014 Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Hammerdown har jeg ingen erfaring med, så da må jeg melde pass. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Jens_P Svart 20.Juli.2014 Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Ut fra det jeg har forstått om Hammerdown så må det bevegelse til for å emulgere vann og diesel. Så om båten ikke har vært utsatt for al for store bevegelser bør du kunne få ut mye vann med tapping. Det er også en grense for hvor mye vann som kan emulgeres. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Brumm Svart 20.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Da tror jeg faktisk problemet er løst. Fikk tak i noen tomme spylevæskekanner og satte i gang og tappe fra slangen som er koblet til en stuss nederst på tanken. Etter ca 20 liter klar væske (=vann) begynte det å komme ut ren diesel. Tjohoi !! Ferien kan fortsette! Sitér dette innlegget Link to post
haknuts Svart 20.Juli.2014 Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Hvis ikke avtappingen er absolutt laveste punkt kan det fortsatt stå vann bunn av tanken. Ville åpnet insp luken i toppen og sjekket med en fokusert lyskilde. Evt bruke en transparent slange og suge opp resten. Har du litervis med vann i bunnen er det skummelt :-) Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
Brigg Svart 20.Juli.2014 Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Kan være lurt å drenere vannutskiller samt å sjekke tanken for vann ofte den første tiden. Sånn for sikkerhets skyld. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Chiefengineer Svart 20.Juli.2014 Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Drenering av vannutskiller samt tanksjekk ja. Du har ikke fått ut alt gjennom suksjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 20.Juli.2014 Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Tipper Hammerdownen tar hånd om resten av vannet ditt, men hold utkikk i vannutskiller og ha gjerne med et dieselfilter! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Lars H. Svart 20.Juli.2014 Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Det var det mange av oss som trodde, frem til noen begynte å sjekke det ut. Selv fylte jeg en brusflaske halvfull med diesel med rett innblanding av Hammerdown, helte på et halvt fingerbøl med vann og ristet. 10 minutter senere lå vannet fremdeles på bunnen. Jeg var nettopp ute i boden der flasken far blitt stående, og selv om det har gått en måned, er vannet der fremdeles. Så min entusiasme for HD har bleknet, i hvert fall når det gjelder HD sin evne til å emulgere fritt vann i tanken. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Figaro Svart 20.Juli.2014 Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Har selv gjort samme forsøk, med samme resultat. Hadde vært interessant å høre hva importøren av HD sier om dette ( Motorconsult) Det reklameres jo vitterlig om evnen til å emulgere vann i dieselen. Skal man også ta de andre ( fantastiske) egenskapene med samme klype salt? Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Fjordgubbe Svart 20.Juli.2014 Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Ville vore skeptisk om Hammerdown emulgerte vatn i bøtter og spann. Slik er det heldigvis ikkje, og det skal du vere glad for her. Dette du fyller på tanken som skal avhjelpe det meste har eg ingen tru på og har heller aldrig brukt det. Med unnatak for litt totaktsolje på ein gamal motor. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Juli.2014 Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Vel, med fare for at denne tråden glir ut, så fikk jeg i hvert fall mindre røyk ved oppstart av min Yanmar 4JHE fra 1986 da jeg begynte med HD for mange år siden. Nå er det vel et år siden jeg husket å ha på HD. Vann har jeg forresten aldri sett i vannutskilleren. Når det gjelder totaktsolje, så har jeg nettopp begynt å ha litt i dieselen. Når motoren er ordentlig kald (ikke nå med den sommeren vi har), henger plungerne i høytrykkspylingen litt det første halve minuttet med resultat mye røyk og problem med å jevn gange og turtall. Håpet er at totaktsoljen skal smøre litt, slik at jeg slipper dette når det blir kalt ut i oktober. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fjordgubbe Svart 20.Juli.2014 Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Var vel litt for kategorisk. Hjelper nok heilt sikkert litt i spesielle høve, hadde vel elles ikkje vore ibruk, men ein skikkeleg (dyr) vassutskijar, gjerne dobbel, er heller ikkje å forakte. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.Juli.2014 Del på Facebook Svart 20.Juli.2014 Jeg fikk vann i tanken ved påfylling av diesel i en marina sent på høsten. Det endte med havari på høytrykkspumpe og injektorer . Grunnen var sannsynligvis at jeg også hadde på Hammerdown, slik at vannet ble med inn i common rail systemet hvor det ble stående over vinteren. Hammerdown emulgerer vannet ved bevegelse , men det blir skilt ut igjen når dieselen står i ro. Det passerer derfor gjennom vannutskilleren under drift. Så problemet mitt var nok både at jeg hadde HD og at båten ble stående uten start over vinteren I Brumm sitt sted ville jeg, som han allerede har gjort, tappet ut vannet og så mate motoren med ren diesel fra en kanne hver gang før den stoppes etter endt tur inntil den forurensete dieselen i tanken er brukt opp. Og så ville jeg droppe Hammerdown og enhver annen emulgator for fremtiden og regelmessig sjekke og tappe av evt. vann fra bunnen av tanken. Du er heldig som har avtapning fra laveste punkt. Da trenger du ingen emulgator. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.