Jump to content

Valg av lettkjørt gummibåt

tilplan

Recommended Posts

Vi har fått akutt behov for ny gummibåt. Den gamle fra Biltema tok kvelden i dag. Ønsker at den skal føles trygg for ungene å kjøre. Dette spesielt fordi eldstemann på ti kan være noe pysete.

Motoren som skal benyttes er 5hk totakt Mercury. Den bør som den forrige, plane med meg og en av ungene ombord. Ser for meg lengde på maks 280. Den skal henge i davitene på vår Baltic, så slepeegenskaper betyr ikke noe. Når det gjelder pris, betaler jeg gjerne litt ekstra i forhold til Maritim/Bestmarin for kvalitet og rette egenskaper.

Har du gode eller dårlige erfaringer å dele for samme bruksområde?

Hei. Har selv en valiant 270. Overlegen når det kommer til både letthet og sjøegenskaper. Koster dog noe mer enn en fra maritim, men kvaliteten taler for seg. Har selv en 4 takter 6hk på den og går godt med meg og guttungen ombord. Hele bånn er ev v-tec glassfiber og tåler meget med juling. Kvalitet tvers igjennom, koster men er verdt hver krone. Karakter 6 av 6 fra meg :-)

Har en noen år gammel, holder seg bra, tauene i siden løsner, spleiser lett inn nye , må sette inn trykknapper i borrelås patenten for å holde årene i "parkeringsposisjon" er sikkert bedre på nyere, kunne og ha tenkt meg tau å holde i helt frem, må ta en runde med topcoat under til vinteren , noe er skrapt av, er farlig lett, med 8 hk Tohatsu passerer jeg 20 knop med 100 kg Capitan og da er det ikke mye som er nedi når det kommer litt bølger, er den mest lettdrevne og letteste 270 gummibåt / RIB jeg har vært borti.

Kan oppdatere og si at jeg er veldig godt fornøyd. Planer som en kule med mine 80 kg ombord. Fikk den også i plan med de to minste på tre og fem, men da måtte en av dem fram i baugen. Klatret opp på siden av den fra vannet uten at det var problemer med stabilitet. Det eneste jeg har å utsette på den er korte årer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...