Jump to content

Privatsfære i udhavne

MajorAndy

Recommended Posts

Et spørgsmål om takt og tone i naturhavn/udhavne:

I ferien lå vi for svaj i en naturhavn på østsiden af Styrsø. Der er en del SXK-bøjer på stedet og selve bugten/lagunen er ret stor med god holdebund. Vi havde placeret os et stykke fra de andre både for ikke at invadere deres privatsfære - som billedet viser:

bilde

Sent på dagen ankom en sejlbåd fra et andet nordisk land... Den sejlede søgende rundt og til sidst valgte den at kaste anker mindre end 50 meter fra vores egen båd. Hvilket betød, at da den havde fuld længde ude på kæden drev ned mod vores båd og lagde sig tilrette 27 meter fra os. Det sagde i hvert fald AIS-en, da både han og jeg havde transponder. Jeg undrede mig noget, da der som sagt var rigtig meget plads så han kunne have lagt sig alle mulige andre steder i bugten. Han kunne i hvert fald uden problemer have lagt sig 50-100 meter længere væk.

bilde

Mit spørgsmål er nu: Hvad siger de uskrevne regler om dette? Jeg har ikke selv ligget meget for svaj eller i udhavn, så jeg spørger af nysgerrighed.

Jeg vil også godt understrege, at der ikke var nogen fare til stede for sammenstød og at jeg ikke blev markant irriteret eller provokeret af dette. Jeg spørger mest fordi jeg gerne selv vil undgå at overtræde skrevne eller uskrevne regler for god opførsel i udhavne engang i fremtiden.(ok, lidt generet blev jeg...)

Er der god plass så prøver jeg å holde meg på god avstand men jeg vil nå ikke si at 27 meter er plagsomt nærme heller. Blir litt det samme som å bli passert av en båt på 10 meters avstand, er fjorden 200+ meter bred er det plagsomt nærme men i en langt smalere fjord er det rikelig god avstand... Handler vel mest om vanlig folkeskikk selv om det kanskje ikke er så vanlig lengre...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

'Et annet nordisk land', tyder ifølge flagget på å være fra Norge. Nå skal vi heller ikke hetse medlemmer fra KNS. Så vidt meg bekjent, etter 60-eller-så år på sjøen, eksisterer det ikke noen grense annet enn den rent sikkerhetsmessige avstand mellom båter. Vi som fra barnsben av har vært vant til å ligge i bøye er vant med å ligge nær hverandre. Hva som muligens er grunn for denne 'klyngementaliteten' er muligens at båt nr. to i klyngen er usikker. Men man er kanskje av den oppfatning at den som la seg der som nummer en, vet et eller annet om beliggenheten som en selv ikke har fattet. Det samme gjelder for øvrig om man har funnet seg et ensomt landfeste på en eller annen holme. Du kan ta deg f//&%/&% på at innen kort tid er du omsvermet av andre som sklir inn med en fenders avstand. Med skrikende unger, gaulende bikkjer og stinkende kullgriller.

Av mange gode grunner drar vi på seilferie etter 15. august.

Det samme gjelder for øvrig om man har funnet seg et ensomt landfeste på en eller annen holme. Du kan ta deg f//&%/&% på at innen kort tid er du omsvermet av andre som sklir inn med en fenders avstand. Med skrikende unger, gaulende bikkjer og stinkende kullgriller.

Av mange gode grunner drar vi på seilferie etter 15. august.

Kan det tenkes at dere har kjøpt den samme havneguiden? Det er jo ikke sånn at det bare er å legge seg hvor som helst, spesielt ikke når man ikke er kjent, er sulten og har hylende unger og gaulende bikkje - da kan det være fint å sikte på et sted som feks står i havneboka - om du tilfeldigvis ligger der fra før, vel da regner jeg med at du tar imot tampen så jeg slipper å hoppe....

Har ikke havneguide, den gangen jeg begynte så var det nærmeste man kunne komme Den Norske Lods. Var sikkert tilsvarende publikasjon i Sverige. Bruker kart for det meste. Det er slik at i juli skal det mye til å kunne ligge ugenert i en passende vik i Bohuslän. Men, som MajorAndy hentyder, hvorfor skal man absolutt kline seg innpå hverandre når det er plass nok. Og som jeg mener, og som er poenget i det jeg skriver, det eksisterer så vidt jeg vet ikke skrevne- eller uskrevne regler for hvor nær man kan legge seg. Så lenge man ikke gambler med sikkerheten. Etter 15. august begynner det å bli mer avfolket. Og problemet, for dem som ser det slik, burde avta.

Om du kommer nedlastet med gaulende bikkjer og skrikende unger, så regner jeg med at jeg oppfatter det på så lang avstand at jeg rekker å kaste loss. Slik at du ikke blir fornærmet når jeg ikke står klar på land for å hjelpe :-)

For meg er det ultimate marerittet at en slik familie som du beskriver, Ydalir, legger seg ved siden av meg og overtar hele området med bråk og helvete. Da kan vi begynne å snakke om folkeskikk... (forutsatt at det er andre ledige plasser i nærheten). Det er er mange som ikke skjønner, eller vil skjønne, at de er naboen fra helvete!

At noen ligger 20 meter fra meg på svai bryr jeg meg overhodet ikke noe om.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Hvor nærme folk ligger,er jeg ikke opptatt av,hvordan de oppfører seg er en helt annen ting.

Hadde en mindre hyggelig opplevelse i helgen,hvor 5-6 fulle idioter i ca 50-åra drakk,sang og bråket.

Til tross for at en hyggelig kar hadde spilt fanfare kl 2100,for at alle skulle fire flagg,klarte ei møkkakjærring i nevnte båt å tute ut av milde hælvette kl 2200,hadde vist sett feil på klokka.

Det var dråpen for mitt tilfelle,vi kastet loss og endte med å kjøre 1,5 time hjem,da det naturlig nok ikke var flere ledige havner kl 2330 på en lørdagskveld.

Det lå 8-10 andre båter i samme havn,alle så ut til å kose seg,men EN båt klarte glatt å drepe det som kunne/skulle vært en aldeles perfekt aften i uthavn.

Kan ikke de som skal drekke og hærje holde seg helst i byhavner/i det minste store gjestehavner,ikke dra ut i uthavner og forpeste naturen og stilleheten.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Hulda - Da vil jeg anbefale å gå til anskaffelse av havneguiden eller lignende. Den gir deg en rikt illustrert oversikt over plasser hvor du kan risikere å treffe andre båter. Dermed har du en guide til hvor du ikke skal dra :-) PS! Er det strand på bildet bør du iallfall skygge banen - garantert barnefamilier der :-)

Stjerneglimt - det er ikke slik at du har okkupert hele eller deler av holmen fordi du var der først. Om du ikke fikser en barnefamilie med kullgrill tror jeg kanskje du bør vurdere å ligge på svai, iallfall i juli.

Redigert av ydalir (see edit history)

aldri ligget på svai selv, men ser for meg at det er greiest å legge seg nærme om det er få plasser og mye båter ute som nå.. kjedelig for båt 4,5 osv å ikke få plass fordi de andre ligger på en sånn avtand at man ikke kan ligge imellom og ikke på utsiden av den ytterste.. men det er bare en tanke..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Stjerneglimt - det er ikke slik at du har okkupert hele eller deler av holmen fordi du var der først. Om du ikke fikser en barnefamilie med kullgrill tror jeg kanskje du bør vurdere å ligge på svai, iallfall i juli.

Det er én måte å se det på, jeg mener at du med din gaulende bikkje (trodde de bjeffet?) og skrikende unger kanskje bør ta litt hensyn og enten finne et annet sted å ligge eller få den bjeffende bikkja til å holde kjeft og kanskje prøve å dempe skrikingen fra ungene. Stikkordet er folkeskikk og oppdragelse! Jeg føler overhode ikke noe eierskap til en holme eller øy selv om jeg kom før deg, men jeg forventer at du og dine oppfører deg hensynsfullt til andre når du kommer med ditt loppesirkus.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Hulda, hva er mine holdninger? Jeg sier bare at det i en naturlig havn må man kunne ligge flere, om det er barnefamilier eller sure gamle gubber.

Vi vil selvsagt gjøre det ytterste for å fremtre med høffelighet og folkeskikk - men noe barnegråt er gjerne ikke til å ungå..

Nå har jeg vel trukket deg langt nok :-) Hyggelig at du satser på folkeskikk.

Det er én måte å se det på, jeg mener at du med din gaulende bikkje (trodde de bjeffet?)[...]

Mine bikkjer gauler, eller uler som jeg kaller det..., uansett tvinger jeg meg aldri på andre. Men om jeg har lagt meg til på "den ydderste nøgne ø" så kommer jeg ikke til å fatte nevneverdige tiltak om du insisterer på å legge deg like i nærheten. Ja, jeg lar være høy musikk, skrål, skrik og slikt, men nei, nakenbad, motor om jeg trenger strøm og noen ul fra hundene når månen kommer opp må påregnes. Det er alt en del av pakken med den ytterste skjærgård... det er/bør være plass til alle "utilbørlig larm" skal selvsagt unngås og likefult skal "normal støy" tillates fra nabobåter. (dessverre) Er det slik at der man kan oppsøke fred og ro også er der man kan støye i fred. Løsningen er å både vise hensyn og å være litt tolerant.

Redigert av millisivert (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...