Jump to content

Morse styreenhet- hvor kan man få deler?

baljekapteinen

Recommended Posts

Hei

På plastsnekka fra 87 knakk en plastskrue som holder styrevaieren på plass - av typen morse. (manuell type eller hva det heter)

I følge en av de lokale båtutstyrbutikkene lages ikke morse styrenheter lenger. Men er det noen som har peilig på om det fins noe sted en kan få tak i deler?

Det er rett og slett en plastskrue som holder styrevaieren på plass, uten den tyter vaieren ut og jeg har ingen styring.

Nå har jeg kjøpt superlim og kan supplere med en klemme - for bruddsnittet er fint og passer bra og lime og klemme sammen- men følelsen ute på havet føles litt bedre med enn ny del selv om lim og klemme trolig vil holde i lang tid.

Det ville jo være fint å slippe å bytte hele styresystemet pga en plastskruedings. (Til formål som dette en skulle hatt en 3-d-printer)

usikker på hva du mener.. har en morse c 0230 styresnekke i båten men ingen plastskruer der.. kanskje du kan legge ut et bilde?

i værste fall kan du bytte bare snekka og beholde resten, er det den typen jeg ser for meg så koster den ca 500,-

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

https://baatplassen.no/bildearkiv/53/53441/morse_plastskrue.jpg

Vet ikke helt om en får sett det bildet men jaffal lastet opp til billedkatalogen på min profil.

Plastskruen er enden på styrevaieren, den holder styrevaieren på plass. så går stangen bort til roret . https://baatplassen.no/bildearkiv/53/53441/morse_til_ror.jpg

Vet ikke om det var noe mer forståelig. (Takk for svar forrsten :smiley: )

Redigert av baljekapteinen (see edit history)

Plastmutteren har ikke noe n andre funksjoner enn å holde styrekabelen sentrert i røret, samt å holde på smøremiddel (syrefri vaselin, grease........).

Så om du har limt den sammen med lynlim, og sikrer med ei slangeklemme, burde dette holde i lange baner. Dessuten kan du se om du finner en slik mutter fra hvilken som helst mekanisk styresystem: Ultraflex, Morse, Teknoflex, Solgte Teleflex (Morse) kabler til Teknoflex styreklokker, --- og omvendt. Passer helt fint

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Plastmutteren har ikke noe n andre funksjoner enn å holde styrekabelen sentrert i røret, samt å holde på smøremiddel (syrefri vaselin, grease........).

Så om du har limt den sammen med lynlim, og sikrer med ei slangeklemme, burde dette holde i lange baner. Dessuten kan du se om du finner en slik mutter fra hvilken som helst mekanisk styresystem: Ultraflex, Morse, Teknoflex, Solgte Teleflex (Morse) kabler til Teknoflex styreklokker, --- og omvendt. Passer helt fint

enig - bortsett fra at ultraflex mutteren jeg prøvde igår ikke passet på Morse kabelen i båten

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...