Jump to content

Salt eller ferskvann? Hvordan bestemme uten å smake

ydalir

Recommended Posts

bilde

Glasset til venstre er vanlig saltvann med grønnsåpe. Det midterste er kjøleveske (Volvo grønn) med grønnsåpe. Til høyre er vanlig ferskvann med grønnsåpe. Det er kjekt å vite hva man faktisk har av lekkasje slik at det bøir lettere å begynne med målrettet lekkasjesøk!

Her en annen metode til å sjekke om det er sjøvann eller ferskvann som skvalper rundt nede i kjølen.

Sjøvann og ferskvann har forskjellig egenvekt. Ferskvann har egenvekt 1,00 og sjøvann ca. 1,20. Det er sikkert mange av oss

som legger- eller har lagt vin selv, og da har man gjerne en slik måler for spesifikk vekt som på bildet under.

Den har et måleområde helt utmerket for å sjekke om en har sjøvann eller ferskvann.

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 6 år senere...
Lars H. skrev On 22.7.2014 at 10.50:

bilde

Glasset til venstre er vanlig saltvann med grønnsåpe. Det midterste er kjøleveske (Volvo grønn) med grønnsåpe. Til høyre er vanlig ferskvann med grønnsåpe. Det er kjekt å vite hva man faktisk har av lekkasje slik at det bøir lettere å begynne med målrettet lekkasjesøk!

Vi har hatt litt vann under dørken og oppdaget nå at det var litt under stikkabinen. Det lå i samme renna som septikslangen som er blitt 10 år og har begynt å slippe igjennom litt lukt. Så da var det uaktuelt å smake. Men viktig å kunne lete målrettet. Saltvannsalternativet var lekkasje i eller rundt baugpropell mens ferskvann antagelig kommer fra vanntanken.

Flott å kunne finne triksene her :thumbsup:

Vi hadde ferskvann og det tror jeg er bedre enn saltvann.

Redigert av lurvetass (see edit history)

Hilsen

Lurvetass

Big Horn skrev 1 minutt siden:

Om det er mistanke om lekkasje fra septik er det nok ikke som ferskvann å regne lengre mtp egenvekt / densitet.... Men om slangene er gamle er det vel uansett en god anledning til å bytte, så kan man jo ta det derfra. Elimineringsmetoden.....

Vanntanken er under gulvet i forkabinen og det virker som vannet kommer derfra.

Men tunnelen til baugpropellen er også foran der så viktig å få avklart.

Heldigvis ikke noen lekkasje fra septiken. Men slangen skal byttes.

Hilsen

Lurvetass

Siden det er så mange mulige potensielle forurensningskilder i bildet (kjølsvin / dreneringskanal )er jeg litt skeptisk til alle forslagene som er kommet. Dersom du kan demme opp,  nok til å samle synlig mengde vann mellom thruster og der det ville lekke fra ferskvannstank med plastelina, bluetack eller lignende så du ser hvor vannet kommer fra ville nok det vært det sikreste.

Men alt er under dørken fremme. Så jeg må åpne endel for å sjekke. 

Men jeg håper det er lufting til vanntank. For har sett litt vann noen ganger etter topping av tanken. Heldigvis er lekkasjen liten så det blir å vente til slutten av sesongen.

Men prøven ble akkurat slik den med ferskvann i bildet til Lars. Grønnsåpa løste seg helt opp. Testet med sjøvann og det ble som det andre bildet. Såpa løste seg ikke opp, men skilte seg ut og fløt opp på toppen og ble nesten geleaktig. 

Hilsen

Lurvetass

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...