JoachimogMalene Startet 21.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 21.Juli.2014 Heisann. Har en 2000 mod 30 hk yamaha som har fått en ekkel lyd. Høres for meg ut som noe er løst inni motoren. Pluggene blir fort sotet ned og med dette kommer fusking og ikke villig til å opp i turtall. Er det noe som kan knekke inni motoren som gjør at pluggen sotes igjen. Satt i nye plugger og gikk "fint" ca 10 min før den begynte åtulle igjen. Ulyden i motoren var der hele tiden. Kan dette skje hvis f.eks en ventil knekker? Håper på gode innspill. Mvh Joachim Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
alphaman Svart 21.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2014 Du har vel en totakter og da har du ikke ventiler.burde lyse med en lykt i hvert tennplugg hull og se etter riper. Sitér dette innlegget Link to post
JoachimogMalene Svart 21.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2014 Det skal jeg gjøre. Hva kan eventuelt lage riper? Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
JoachimogMalene Svart 21.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2014 2 takter ja. 3 sylindret. Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
ivar Svart 21.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2014 legg ut en videosnutt så vi får høre lyden Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
JoachimogMalene Svart 28.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2014 Da har båten vært innom verkstedet. Mest sannsynlig er det veiva som har gitt seg. De sa også at det hadde vært oppe før,så de hadde mistanke om at motoren en gang har vært under vann. Kjipt!! Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Søringen Svart 28.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2014 Vi hadde tidligere en Yamaha 9,9 hk totakt ca -98 modell. Denne hadde også vært under vann før vi kjøpte den (inkl båten den stod på). Etter hvert begynte motoren å sperre mer og mer når en ga gass. Prøvde "alt" på bensintilførselssiden, uten forbedring. Leverte inn til verksted for sjekk av tenning, fant ikke noe feil. Til slutt mente verksted at det måtte være simmerring i veiva som var gåen. Veiv ble montert ut og sendt til overhaling. Når startet opp igjen, samme problem! Endte opp med at motor ble byttet inn som deltbetaling av en ny 9,9 Sport 4-takter, noe vi aldri har angret på. Tenkt i ettertid at burde hatt av svinghjul og sett på stator / spoler, men kunne også vært CDI eller flere andre ting... Hvis du skal ha verksted til å ta denne jobben, kan de garantere at problemet løses? Og blir jo sikkert ganske dyrt. I og med motoren sannsynligvis har vært under vann, ville jeg faktisk vurdert om det er verdt å bruke mye penger på denne. Du vil fortsatt sitte med en 14 år gammel motor, som det fort kan bli mer problemer med. Dette ut fra mine erfaringer med flere eldre påhengsmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
JoachimogMalene Svart 28.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2014 Takk for innspill. Det vil ikke bli fikset på verksted nei. Tenkte å forhøre meg med en bekjent som har litt greie på motorer, rive det ned og ta alt derfra. Han på verkstedet sa det hørtes ut som et pukkverk inni der og at litt ulyd ikke passet :) Hvis det er mye skade inni motoren må jeg spare litt også prøve å få tak i en grei 50hk. Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Søringen Svart 28.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2014 Hva slags båt har du motoren på? Sitér dette innlegget Link to post
JoachimogMalene Svart 28.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2014 Motoren står på en winrace 15. Sitér dette innlegget Nå med båtførerbevis Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.