Jump to content

Yamaha 30 hk 2000 mod ulyd og fusker

JoachimogMalene

Recommended Posts

Heisann. Har en 2000 mod 30 hk yamaha som har fått en ekkel lyd. Høres for meg ut som noe er løst inni motoren. Pluggene blir fort sotet ned og med dette kommer fusking og ikke villig til å opp i turtall. Er det noe som kan knekke inni motoren som gjør at pluggen sotes igjen. Satt i nye plugger og gikk "fint" ca 10 min før den begynte åtulle igjen. Ulyden i motoren var der hele tiden. Kan dette skje hvis f.eks en ventil knekker? Håper på gode innspill. Mvh Joachim

Nå med båtførerbevis

Vi hadde tidligere en Yamaha 9,9 hk totakt ca -98 modell. Denne hadde også vært under vann før vi kjøpte den (inkl båten den stod på).

Etter hvert begynte motoren å sperre mer og mer når en ga gass. Prøvde "alt" på bensintilførselssiden, uten forbedring. Leverte inn til verksted for sjekk av tenning, fant ikke noe feil. Til slutt mente verksted at det måtte være simmerring i veiva som var gåen. Veiv ble montert ut og sendt til overhaling. Når startet opp igjen, samme problem! :headbang:

Endte opp med at motor ble byttet inn som deltbetaling av en ny 9,9 Sport 4-takter, noe vi aldri har angret på.

Tenkt i ettertid at burde hatt av svinghjul og sett på stator / spoler, men kunne også vært CDI eller flere andre ting...

Hvis du skal ha verksted til å ta denne jobben, kan de garantere at problemet løses? Og blir jo sikkert ganske dyrt. I og med motoren sannsynligvis har vært under vann, ville jeg faktisk vurdert om det er verdt å bruke mye penger på denne. Du vil fortsatt sitte med en 14 år gammel motor, som det fort kan bli mer problemer med. Dette ut fra mine erfaringer med flere eldre påhengsmotorer.

Takk for innspill.

Det vil ikke bli fikset på verksted nei. Tenkte å forhøre meg med en bekjent som har litt greie på motorer, rive det ned og ta alt derfra.

Han på verkstedet sa det hørtes ut som et pukkverk inni der og at litt ulyd ikke passet :)

Hvis det er mye skade inni motoren må jeg spare litt også prøve å få tak i en grei 50hk.

Nå med båtførerbevis

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...