jensemann2 Startet 21.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 21.Juli.2014 Jeg har tidligere hatt problemer med at motoren mister kjølevann. Tok av begge manifoldene/riserne, fikk planet overflatene og byttet block-off pakninger. Problemet er der fortsatt, noe forverret . Nå renner ekspansjonstanken tom i løpet av natten . Ingen lekkasje ned til kjølsvinet. Her om dagen knakk en av boltene til startmotoren, noe som kan tyde på hydraulic lock , altså vann i sylinder. Dette virker likevel rart, da det ikke er antydning til vann i smøreoljen i det hele tatt.. Manifoldene /riserne er fra 2010 og ser fine ut både utenpå og inni . Manifoldene er ferskvannskjølte. Hvor mye skal det til før en manifold sprekker? Motoren kokte en dag etter at jeg fikk noe dritt i vanninntaket, men stoppet den med en gang , da jeg stoppet spratt en slange av og masse damp kom ut fra nedkant manifold . Kan dette ha ført til en intern sprekk ? Er det sannsynlig? Siden det ikke er vann i olje synes jeg det er rart om toppakninger er synderen... Eller? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 22.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2014 tok av manifoldene på begge sider. På babord var de to eksosportene helt i forkant og i bakkant helt sorte inni (normalt) mens de to i midten var litt lysere i fargen. Dette kan vel tyde på at det har vært vann i de to midterste. Tennpluggene på de to midterste sylindrene var også litt lysere. På styrbord side var det fullt av vann i alle 4 sylindrene, det begynte å renne vann ut da jeg løsnet på boltene til manifolden. Jeg satte trykk på vannkappen og fant en relativt stor sprekk i manifoldens innerkappe. Dette tror jeg må ha skjedd da slangen på manifolden hoppet av, den ble ekstremt varm. Trykksatte også BB manifold men den er tett. Konkluderer med å bestille opp en manifold, 2 stk toppakninger og inntaksmanifold pakning. Er det stor jobb å bytte toppakninger? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 22.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2014 Nei, det er meget enkelt. Sjekk at topper og blokk er plane, bruk gjengetetning på topplokksboltene. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 22.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2014 VIktig, Nr 1. Tøm ut kjølevæsken fra begge sider, ellers kan det renne vann fra toppene ned i syiinderene, tappekran på hver side. Nr.2 Du må ta av innsugs manifold for å få av toppene og fordeler må opp pga den sitter gjennom manifold. Kan til nød bare heises opp, men fordeler må også opp. Er motoren i båt er det siste enklest. Må løsne servo da braketten er festet i topplokket. Løsne slanger på risere og bensin tilførsel og ta av risere. Deretter løsner du boltene på topplokket. Ved montering tilbake må du bruke en ny tetning rundt manifold og gjerne litt silikon i tillegg. Boltene som går ned i kjølevann må ha gjenge tetning, som nevnt over. F.eks Perfect Seal er anbefalt av Mercruiser. Bruk moment nøkkel og skru til boltene i riktig mønster og moment ifølge manual. Om du trenger manual, så har jeg en skannet utgave på pdf fil du kan få mot et lite vederlag, send i såfall en IM. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Skippern10 Svart 22.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2014 Trenger du manualer så tror jeg at jeg har til omtrent alle mercruiser motorer på pdf, kan få det gratis. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.