Jump to content

Hvilken motor til Ibiza 26 Touring?


Lingefan

Recommended Posts

Skal se på en ny slik båt i morgen. Hvilken motor skal man velge til nyeste Ibiza 26 Touring?

Altså en slik båt:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49608507&searchclickthrough=true

 

Standard motorvalg er Suzuki 250 og 300, og 300 kan være et godt alternativ (46 knop). Men jeg ønsker helst mer pulver når det først er båt med utenbords hvis mulig. Er det mulig å sette på Yamaha F350 uten å ødelegge kjøreegenskapene i båten? Noen som har gjort dette eller vet om det er testet?

 

Hvilke andre motorer ville dere valgt? Helst ikke E-tec da jeg har hørt det er mye tull med de (dessverre for lyden er grom!). Er Mercury Verado 350 noe å satse på? Denne båten skal helst være så driftsikker som mulig og vi er veldig fornøyde med Suzuki DF150. Er det annerledes med DF300 eller er det ikke store forskjeller driftsikkerhetsmessig?

 

Yamaha F350 er vel betydelig tyngre og kanskje betydelig tørstere også?

 

Kommer Suzuki med DF350 snart?

 

Innspill?

Lingefan

Link to post

F350 er jo så sinnsykt mye tyngre så det er nok ikke å anbefale vil jeg tro.

Verado 350 er jo rå, men ikke den mest støysvake på full gass kanskje (max. turtall 6.800 rpm).

Yamaha sin nye 300 er jo på 4,2 liter og har vel potensiale for mere hk (kontakt Lundins Marin).

 

Forøvrig kommer jo Evinrude med G2 (generasjon 2) av E-tec 200-300 nå med ganske store nyheter både innen design, teknologi, forbruk og ikke minst vedlikehold (5 år/500 timer serviceintervall)

Servostyringen er integrert i motoren, og samme med oljetank. Derav noe høyere vekt.

 

http://www.batmagasinet.no/artikkel/evinrude-e-tec-g2-er-lansert

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg satt en slik motor på Nordkapp 760

Det ble en helt fantastisk kombinasjon. !

Hadde ikke vert i tvil, dreiemoment og hk på 350 Yamaha med 5,3L V8 er noe egent!

 

Dessverre ble den stjålet ;(

 

Kjøpte en flipper med 300 mercury veldig fornøyd men motor styrke kan ikke samenlignes!!

 

Tyngde hadde jeg ikke vert noe redd for, prøv og stå bak i båten og se hvor lite det utgjør.

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post

Jeg satt en slik motor på Nordkapp 760

Det ble en helt fantastisk kombinasjon. !

Hadde ikke vert i tvil, dreiemoment og hk på 350 Yamaha med 5,3L V8 er noe egent!

 

Dessverre ble den stjålet ;(

 

Kjøpte en flipper med 300 mercury veldig fornøyd men motor styrke kan ikke samenlignes!!

 

Tyngde hadde jeg ikke vert noe redd for, prøv og stå bak i båten og se hvor lite det utgjør.

 

 

Stilig. Har merket meg at Ibiza 24 Touring med 300hk litt fort galloperer, men det er vel ofte feiltilting ute og går. Vekten er nok mest merkbar under planefart, og ikke ved stilleligge. Hvordan er forbruket på V8eren kontra den andre 300hk? Er det særlig forskjell? Vekten er ca 80-100 kg mer på V8. Men det hadde vært stilig med "den eneste" Ibiza 26 Touring med F350, så lenge båten ikke blir dårligere å kjøre med så stor motor på hekken.

Lingefan

Link to post

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

 

 

Stilig. Har merket meg at Ibiza 24 Touring med 300hk litt fort galloperer, men det er vel ofte feiltilting ute og går. Vekten er nok mest merkbar under planefart, og ikke ved stilleligge. Hvordan er forbruket på V8eren kontra den andre 300hk? Er det særlig forskjell? Vekten er ca 80-100 kg mer på V8. Men det hadde vært stilig med "den eneste" Ibiza 26 Touring med F350, så lenge båten ikke blir dårligere å kjøre med så stor motor på hekken.

Ikke bare feiltilting, men feil høyde på montering av stammen, forhandlerne bryr seg ca 0 og tester ca 0.

 

verado 350 er også fin som nevnt, men skal helst ha 96 oktan

 

ny hyttebåt?

Link to post

Begynner å bli lei innboard vi også, Anders, og etter sommertest av båtferie i år med madammen gidder vi (hun) kanskje ikke større båt likevel. Vi kjøper kanskje heller et eget landsted på sikt som supplement til familiehytten i stedet og kan like gjerne ha en båt lignende den vi har i dag bare med utenbords, som både kombinert hyttebåt og weekendcruiser. Blir i praksis maks 3-4 netter sammen overnatting i båt. Og ellers ligger jeg alene fordi jeg liker å sove i båt. Utenbordsmotor er perfekt driftsikkerhetsmessig så lenge det ikke er Etec (har jeg hørt). Suzuki DF 150 på hyttebåten kjøpt ny i 2008 har aldri hatt en eneste feil og fungerer fortsatt perfekt 6. Sesongen og 450 timer. Hadde vært deilig med en slik båt i Oslofjorden også, men her trenger man litt bedre Vbunn og tyngde, samt at vi vil ha separat toalett i båten. Da er Ibiza 26 Touring perfekt. Marexen er en mye bedre båt, men innboard er for folk med tid og båt som hobby. For oss blir den da litt "overkill". Vi skal bare starte og kjøre og heise opp om vinteren. I tillegg er det deilig med noe helt nytt. Kan kjøpe i Asker med opplagspakke og det hele. Tar gjerne Suzuki, men synes 300hk er akkurat litt sedat, skulle hatt Suzuki 350, da hadde jeg valgt den uten å tenke.

 

Hva tror du om å sette en F350 på 26 Touring?

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post

Den galopperingene er Storslett feil bruk.

 

Men vist du ringer Herføl Marina på Stokken så tror jeg de har levert en slik båt og motor.

 

(Var en trå her for lenge siden som (tror jeg) handlet om båtmarkedet fremover, og der var det en film fra stokken som det var en slik båt / motor på )

 

Forbruk 300 Mercury / 350 Yamaha, har ikke merket noe forskjell.

 

Men dreiemoment er viktig i båt (derfor ofte diesel på store båter).

Og der oppleves Yamaha som overlegen.

 

Den båten med riktig tilt osv gjorde 56 knop (samme båt gjør vist nok 60 knop med 2x225 Evinrude).

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post

Det er vel ikke helt samme V8-motor som i XC90, den er på 4,4 liter mens F350 er jo hele 5,3 liter.

Ikke så langt unna Seven Marine 557 på 6,2 liter, men 200 hk mindre da (kompressor og mye mere vekt på 557).

Og ja, Volvo fikk Yamaha til å levere motoren.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

557n er imponerende men redd de har gjort "too much too soon", Selv om motor og ZF girkassen i stammen nok er solid er jeg litt betebkt når det gjelder selve drevet og en mengde andre løsninger selv om de hver for seg sikkert fungerer.

 

Når disse motorene slippes og kommer i hendene på "mennesker der kan pirke i en lort med en pinde og ødelegge begge deler" kan alt skje dessverre - åpenbart utbredt i båtverden.

 

Den svenske oppfinneren som skapte presisjonsmåleblokkene tok alltid med sine nyvinninger med hjem til barna.

Overlevde de det var de klare for å selges.

 

Og det er ikke tull.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Men vi sover i båten maks 3-4 netter noen få ganger i løpet av sommeren. Så egentlig trenger vi ikke større. Ofte tar vi båten på turer og tar heller inn på hotell enn å sove i gjestehavner etc. og kun for hyggens skyld i uthavner. Så soveplass og toalett trenger ikke være mer enn i Ibiza 26.

Vi vurderer også hele tiden om vi likevel skal gå for en Windy 42 Gran Bora (som vi har vurdert tidligere i sommer), men tanken på 2 motorer og 2 drev som må vedlikeholdes pluss at det alltid er noe dyrt som bør eller helst må byttes, gjør at det blir vanskelig for fornuften å gå for en slik båt, selv om det i utgangspunktet er hyggelig med slik båt også. Vi kan det, men liker ikke å kaste bort masse penger på vedlikehold og i tillegg likevel risikere at ting ikke fungerer i sommerferien. Og egentlig er det lettere å kaste seg utpå en liten tur med en 26 foter enn med en 42 foter om man bare skal raskt utpå for å bade.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...