Jump to content

Folkeskikk på sjøen.

Ragnar B

Recommended Posts

Så har jeg opplevd det også. Har fått med meg at det er noen uskrevne hilseregler blant noen villfarne på sjøen.

Skulle bunkre i Svelvik her om dagen med min 20 fot. I det jeg la til hilste jeg med "God dag" til en hekksjøgeneral med solbriller som allerede var igang å fylle sine 30 fot. Ingen respons, og da jeg for for moro skyld prøvde meg med en spontanutgave av døvespråk, snudde han seg bort.

Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter.

Tar dette aldri slutt? Nå dreier snart alt seg om hvor dumme andre er, alt fra at noen ankrer for nærme, seiler for nærme, lager for stor sjø, går for fort og nå er det jaggu en som ikke hilser og attpåtil hadde han Solbriller!!

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Enig med Jacobsen men antagelig var Scooterføreren i 30 foteren en grønnskolling som var livredd for å gjøre noen feil og bli avslørt, dvs rimelig stram i maska. Dette kan være et litt kinkig sted å manøvrere - trangt, kanskje med vind og sikkert noe strøm så hvis det er folksomt der kan mangel på hilserespons være pga at nervene var i høyspenn before the setoff ;)

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

En annen fersk historie for å få tråden inn på emnet igjen.

Ankret opp i en bukt ved Koster i går ettermiddag for et bad. Det lå flere andre i samme bukta.

Så kommer en mindre båt i god fart i en "U" rundt oss for så å legge seg longside på en av de andre oppankrede båtene.

Jeg hever øyenbrynene og rister på hodet av dette mens jeg setter sjøbein i et forsøk på å henge opp dusjposen.

Det artige i dette er at når de skal fortøye longside så får de smake sin egen hekkbølge.

Det triste er at de ser seg rundt uten å forstå hvor disse bølgene kommer fra.

Neste kapittel fortsetter med at den nyankommne båten setter på "musikk" slik at vi kan høre det godt over hele bukta.

Heldigvis er det, helt som vanlig, at det dempes ganske raskt. Da har jo vedkommende allerede fått vist at han kan spille høyt.

Vi er ferdige med bad, dusj og kaffe. Hever ankeret og setter seil.

Redigert av Bidevind (see edit history)

Han manøvrere nok ikke mens han fylte diesel? :-)

Det å komme seg ut derfra etter fylling under nevnte forhold kanskje med mange båter på vent kan være en utfordring særlig for båt(U)vante.

Kan ha fått lagt til når det var få/små båter der og at det pakket seg til under fyllingen.

30 fots båt i dag er vel ikke akkurat noe å sette nesen i sky for - selv for de som måtte ha den egenskapen.

"The Gas Haus" er den lille svarte firkanten midt på bildet, med utgående strøm og vind mot sør, uten å ha krykker og rullestol på båten og med mange andre båter ventende i bassenget kan det lett fremstå som en utfordring å komme seg ut om man ikke er litt båtvandt.

bilde

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Jaja, fått solstikk? Det er beste sommeren på lenge, 30 grader på land, 22 grader i vannet og rolige vindforhold, og så sytes å gnages det om at en fyr ikke hilser? Hvis du legger litt innsats i det klarer du sikkert å finne en kar som lukter vondt, eller kanskje bare har stygg båt også... Det viktigste er uansett å få til noe skikkelig missnøye :flag:

Man ligger i ei fredelig uthavn. Så kommer det fire båter som fortøyer rett ved. Skriking og skråling når de legger til med høye utestemmer.Motorer som går evigheter på tomgang. Fortsetter å rope til hverandre iblandet hysterisk latter. Endelig ro.

Så samles alle på land, musikken og utestemmene skrus opp på volum 8 igjen. Hysterisk latter. 3 -4 tasser rundt i vannkanten med hver sin øl i lanken. Alle roper til hverandre. Det blir stille ved 1 tiden om natten. Greit nok.

Det er stille helt til elve neste dag. Den ene starter båten for å lade. Det går en halvtime. Så startes et bensinaggregat som går hele dagen. Helt uttrolig.

Så er det grilling. Man griller som regel på svaberget. I et ubemerket øyeblikk kommer det en stor svart hund og slikker på skjærefjøla mi. I ettertid oppdager jeg at kniven er borte. Det luktet vel kjøtt av det så hunden stakk avgårde den? Borte er den ihverfall.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...